پیش بینی بورش امروز؛

احتمال جدی برای بورس امروز / منتظر صعود شاخص بورس باشیم؟

در این گزارش به بررسی وضعیت بورس امروز پرداختیم.

احتمال جدی برای بورس امروز / منتظر صعود شاخص بورس باشیم؟

بورس یا بازار سرمایه، محل خرید و فروش اوراق بهادار و سهام شرکت‌ها است. در این بازار، سهام شرکت‌ها و دیگر اوراق بهادار به عنوان دارایی‌های قابل معامله به فروش می‌رسند و افراد و شرکت‌ها می‌توانند با خرید و فروش این دارایی‌ها، سود کسب کنند یا زیان ببینند. بورس‌ها در سراسر جهان وجود دارند و بورس ایران نیز یکی از بزرگترین بورس‌های منطقه خاورمیانه است.

بورس تهران روز سه‌شنبه با رشد تراز یکپارچه شاخص‌های اصلی و ثبات ارزش معاملات خرد مواجه بود. شکست طلسم ۱۸ روزه خروج جریان پول حقیقی از سهام در روز دوشنبه ماندی نبود و در معاملات دیروز بار دیگر برآیند جریان پول حقیقی منفی شد.

بازار سهام در روند معاملات روز گذشته شاهد رشد تراز شاخص کل هم‌وزن در کنار افزایش تراز شاخص کل بود. دیروز روند معاملات مشابه روز دوشنبه، در لحظات ابتدایی با رشد تراز شاخص کل و هم‌وزن همراه بود که تا انتهای معاملات نیز تداوم داشت. تأثیر اخبار مثبت منتشر شده در روز یکشنبه و دوشنبه، در معاملات روز گذشته نیز محسوس بود. با این حال رشد تراز روز سه‌شنبه بی‌رمق بود و رشد تراز شاخص کل در بازار بورس از شاخص هم‌وزن بیشتر شد.

روز سه‌شنبه، شاخص‌های سهامی فرابورس ایران مشابه شاخص‌های بورسی سبز پوش بودند و شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن که در بورس تهران نزدیک به ۱۹ صدم درصد بود؛ در بازار فرابورس ایران رقم ۱۱ صدم درصدی داشت و بیانگر رشد بیشتر شاخص هم‌وزن این بازار بود. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص بازار اول فرابورس با ۵۰ صدم درصد رشد به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص هم‌وزن با ۶۲ صدم درصد افزایش تراز تعلق گرفت.

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز چهار‌شنبه در تداوم رکود معاملاتی دیروز و تداوم تأثیر مثبت سیگنال‌هایی همچون کمک ۱۰۰۰ میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی به سازمان بورس، صدور مجوز فعالیت ۷ صندوق با ۲۸۰۰ میلیارد تومان منابع، افزایش نرخ لاستیکو رشد قیمت دلار در بازار آزاد آغاز خواهد شد. بازار سهام در حال تحلیل گزارش‌های شهریور ماه و صورت‌های مالی شش ماهه شرکت‌ها است. روابط بین‌الملل این روز‌ها موجب شده تا بازار‌های ازاد ارز و طلا نیز از رکود فاصله بگیرند و با این اصاف و با در نظر گرفتن شرایط شاخص‌های آماری بورسی و فرابورسی بازار سهام امروز مثبت ولی ضعیف پیش‌بینی می‌شود.

با این منوال پیش‌بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح ۳ تا ۵ همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با افزایش تراز ضعیف شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی مثبت و اندک شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد بهتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی ولی اندک پیش‌بینی می‌شود و ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت محتمل است. صفوف خرید سهام اندکی افزایش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال ریزش اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح ۲۳ میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در زیر ۲۳ میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً رشد تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمالاً شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن بورس و فرابورس افزایش یابد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • Shahab

    چه دقیق پیش بینی کردین....
    خودروییها که صف فروش و به تبعش کل بازار رو پایین کشیدن..
    دمتونم گرم

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر