تیتر کوتاه بررسی کرد:

معافیت مالیاتی گردن کلفت ها

غلامرضا باقری، مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز گفت: تمام موضوعات مرتبط با معافیت‌های مالیاتی در انجمن صنفی مطرح می‌شود. در نتیجه نظر جمعی تمام مدیران عامل صنعت پالایشی را می‌توان از زبان دبیر کل انجمن صنفی شنید.

معافیت مالیاتی گردن کلفت ها

گزارش‌های متعدد منتشر شده از برخی شرکت‌های بزرگ بورسی حاکی از معافیت‌های مالیاتی گسترده این شرکت‌ها است. این مسئله‌ای است که چندی قبل مورد اشاره رئیس سازمان امور مالیاتی نیز قرار گرفت.

سیدهادی سبحانیان در مصاحبه‌ای در این خصوص گفت: در سال ۱۴۰۰ فقط ۴۰ شرکت از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی استفاده کردند.

وی همچنین در اظهار نظر دیگری گفت: دولت در لایحه برنامه هفتم توسعه معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های بزرگ را حذف کرده است.

براساس پیگیری‌های انجام شده بر روی آمارهای مقدماتی مربوط به شرکت‌های بورسی، ۴۰ شرکت بزرگ فعال در بورس ایران مشمول ۱۱۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان معافیت مالیاتی شده‌اند و تنها قرار است ۵۶ هزار و ۴۴۶ میلیارد تومان مالیات پرداخت کنند.

بررسی آمارهای مقدماتی مربوط به معافیت شرکت‌های بورسی در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که ۴۰ شرکت بزرگ فعال در بورس ایران مشمول ۱۱۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان معافیت مالیاتی شده‌اند. در این بین نام چند شرکت پالایشی هم به چشم می‌خورد به همین خاطر به سراغ یکی از مدیران عامل شرکت‌های پالایشی رفتیم.

در همین راستا غلامرضا باقری، مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز به خبرنگار تیتر کوتاه پاسخ داد: تمام موضوعات مرتبط با معافیت‌های مالیاتی در انجمن صنفی مطرح می‌شود. در نتیجه نظر جمعی تمام مدیران عامل صنعت پالایشی را می‌توان از زبان دبیر کل انجمن صنفی شنید. ضمنا شرکت پالایش نفت تبریز هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مالیات بر درآمد ثبت کرده و ۲۰۰ میلیارد تومان آن مشمول معافیت مالیاتی شده است.

غلامرضا-باقری

سهم کم صنعت پالایش از معافیت

از طرفی ناصر عاشوری، دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پالایش نفت کشور در گفت‌وگو با تیتر کوتاه بیان کرد: موضوع کم شدن درآمدهای مالیاتی بیشتر در صنعت پتروشیمی دیده می‌شود و من به شخصه اطلاعاتی در این زمینه ندارم. همچنین تا به حال هیچ شرکت پالایشی دیده نشده است که پس از معافیت مالیاتی درآمد ناشی از مالیات دولت را کم کند.

طبق آمار منتشر شده شرکت پتروشیمی جم ۵ درصد از سود ناخالص خود را به عنوان مالیات پرداخت کرده، این شرکت مشمول ۱۶۰۶ میلیارد تومان معافیت مالیاتی شده و به این ترتیب مجموع مالیات و معافیت این شرکت برابر ۲ هزار و ۱۹۸ میلیارد تومان است.

بیشتر بخوانید:

وی تصریح کرد: از سوی دیگر پتروشیمی پردیس تنها مشمول ۱۸ میلیارد تومان مالیات و معافیت ۴ هزار و ۶۰۸ میلیارد تومانی شده است. در بخش دیگر این گزارش، نام پتروشیمی نوری به چشم می‌خورد که مشمول ۱۳۲ میلیارد تومان مالیات و ۲ هزار و ۸ میلیارد تومان معافیت شده است. به این ترتیب مجموع مالیات و معافیت این شرکت برابر با ۲ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان است.

عاشوری در پایان گفت: همچنین پتروشیمی مارون معافیت مالیاتی ۲ هزار و ۹۲ میلیارد تومانی دریافت کرده و مالیات بر درآمد آن صفر است. در کنار این شرکت، پتروشیمی کرمانشاه نیز ۸۷۴ میلیارد تومان معافیت مالیاتی دریافت کرده و مالیات بر درآمد این شرکت نیز صفر است.

با بررسی آمارها پی می‌بریم که سهم صنعت پتروشیمی در این میان بیشتر از شرکت‌های پالایشی بوده اما بی نتیجه ماندن این گزارش مقداری آزاردهنده است. البته این موضوع مخالفان بسیاری همچون شروین احمدی هم دارد.

مالیات حق مردم است به پتروشیمی‌ها ندهید

 شروین احمدی، نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان مستربچ و آمیزه‌های پلیمری ایران در گفت‌وگو با تیتر کوتاه پس از اشاره به معافیت مالیاتی شرکت‌های پتروشیمی تشریح کرد: هر زمان گفتند که معافیت، مزیتی یا کمکی به صنعتی انجام می‌شود بی شک جایی از کار می‌لنگد.

شروین احمدی

صنعت پتروشیمی فعالیت خاصی ندارد که نیاز به معافیت داشته باشد، به‌غیراز اینکه منابع زیرزمینی را تبدیل به محصولی می‌کند که ارزش‌افزوده چندانی هم ندارد. الان متأسفانه در عربستان شرکتی به نام سابیک وجود دارد و محصولاتی تولید می‌کند در مقایسه با محصولات داخلی فاصله معناداری دارد. این موضوع در حالی است که خوراک هر دو شرکت یکی است؛ ولی شرکت عربستانی محصولاتی تولید می‌کند که در تمام دنیا مقبولیت دارد؛ اما محصولات داخلی مقبولیت چندانی ندارند. پس شرکت‌های با این گرید کیفیتی تشویق هم می‌شوند، مالیاتی که حق ملت است باید گرفته شود؛ بنابراین دولت این حقانیت را ندارد که حق ملت را تضییع کند.

 وی با تأکید بر مخالفت خود با معافیت مالیاتی صنعت پتروشیمی افزود: معافیت مالیاتی پتروشیمی‌ها معنا ندارد زمانی می‌رسد که شرکت‌های پایین‌دست یا بخش خصوصی را باید در مسیر رشد داد، ایجاد معافیت مالیاتی منطقی است. مثلاً شرکتی که در زمینه تولید ریسایکل فعال بوده مفید است به دلیل اینکه در بحث زیست‌محیطی فعال می‌شود. باید گفت در صورت کلی معافیت مالیاتی در صنایع بالادستی منطقی نیست.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    بله دولت عدالت محور از من معلول با یک حقوق بخور و نمیر مالیات هفتگی میگیره وآقایون یقه سفید اینجا در بیار و اون ور مرز بخور انصاف نسیت مالیات بدن... والا گناه چون اهل اینجا نیستن

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر