در گفت‌وگو با «تیترکوتاه» مطرح شد؛

دو مزیت گواهی سپرده شمش طلا

کارشناس بازار طلا و جواهر گفت: استقبال از گواهی شمش طلا به شرایط اقتصادی مربوط می‌شود، یا اینکه تبدیل پس‌اندازها یا سرمایه‌ها مردم به طلا برای پوشش تورم باز می‌گردد.

دو مزیت گواهی سپرده شمش طلا

 معاملات گواهی شمش طلا در بورس کالا ایجاد شده تا مردم بتوانند از یک‌دهم گرم طلا شروع به خرید اوراقی کنند که طلای فیزیکی آن در خزانه‌های بانکی سپرده شده است؛ شیوه‌ای امن و مطمئن که یک فرصت جدید سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

 در همین راستا محمد کشتی آرای، کارشناس بازار طلا و جواهر در پاسخ به سؤالات خبرنگار تیتر کوتاه چنین گفت: استقبال از گواهی شمش طلا به شرایط اقتصادی مربوط می‌شود، یا اینکه تبدیل پس‌اندازها یا سرمایه‌ها مردم به طلا برای پوشش تورم باز می‌گردد. در سال‌های گذشته با وجود بالابودن نرخ تورم مردم به خرید طلا، سرمایه‌گذاری در آن و به‌نوعی پس‌اندازکردن آن روی آوردند. از طرفی هم با توجه محدودیت‌های مالی که تحریم‌ها به وجود آورده، واردات شمش طلا افزایش‌یافته است. صادرکنندگان در شرایط تحریمی طلا وارد می‌کنند و در اختیار مؤسسات مالی و بورس قرار می‌دهند؛ بنابراین موضوع اوراق شمش طلا چند سالی می‌شود که رونق گرفته است.

محمد کشتی آرای

 وی ادامه داد: از نظر فعالان صنفی در حوزه طلا اقدام بسیار خوبی است؛ چراکه نگهداری طلا به‌صورت فیزیکی در موضوع انبارداری با مشکلات امنیتی همراه می‌شود و فشارهای روانی برای نگهداری آن مطرح شده است؛ بنابراین به‌جای خرید فیزیکی طلا اوراق شمش طلا را به نرخ امروز می‌خرند. در واقع متقاضی مبلغ یک گرم طلا را پرداخت می‌کند و به ازایی آن برگه‌ای را دریافت می‌کند که به ازایی این برگه فرد یک گرم طلا در موسسه‌ای که تحت نظارت هم هستند (از نظر سرمایه‌گذاری امن هستند و برای سپرده‌گذاری مشکلی ایجاد نمی‌شود) سپرده دارد. از طرفی علاوه بر امنیت روانی و فیزیکی نقدشوندگی هم یکی دیگر از موارد مثبت در این اوراق است.

 این فعال صنفی در بخش دیگر سخنان خود بیان کرد: برای سرمایه‌گذاری اوراق سپرده شمش طلا نسبت به سکه و دیگر کالاهای بازار طلا بهتر است. البته اگر از منظر صنفی نگاه کنیم زیورآلات بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری است؛ چراکه هم امکان استفاده از آن وجود دارد هم اینکه کالایی مناسب برای پس‌اندازی خواهد بود. باید گفت که ادامه حیات صنعت و صنف طلا و جواهر بستگی به مصرف زیورآلات دارد. یعنی واحدهای تولیدی مصنوعات طلا را تولید کنند تا اقشار مختلف به طور خاص بانوان از آن استفاده کنند. با این کار هم اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود و هم از نظر صنعتی درآمد اقتصادی هم ایجاد خواهد شد که برآیند آن برای کشور هم مثبت است. به طور معمول افرادی که از زیورآلات استفاده می‌کند، هزینه‌ای هم باید پرداخت کند درصورتی‌که اوراق شمش طلا فقط طلای خالص است هیچ‌گونه مالیات، سود و اجرتی را شامل نمی‌شود.

 کشتی‌آرای افزود: از برگه گواهی سپرده شمش طلا نمی‌توان به‌عنوان تزیین استفاده کرد، بانوان هم که استفاده از زیورآلات را دوست دارند پس می‌توان تفکیک کرد، اوراق سپرده طلا بیشتر مناسب آقایان و زیورآلات متناسب باسلیقه بانوان است. البته که در زمان فروش زیورآلات مقداری هزینه اجرت ساخت و سود از آن کم می‌شود؛ اما مصرف‌کنندگان نسبت به این موضوع رضایت دارند.

 وی سخنان خود را چنین پایان داد: قیمت انواع سکه در شرایط فعلی با حباب همراه است و تا زمانی که بانک مرکزی اقدام به نشر و واگذاری سکه نکند تمام مسکوکات دارایی حباب هستند. الان هر قطعه سکه تمام چیزی بیشتر از 5 میلیون تومان حباب دارد؛ بنابراین سرمایه‌گذاری به این شکل به نظر مطلوب است؛ ولی اگر کسی تمایل به خرید اوراق نداشت و به دنبال سرمایه‌گذاری در بازار فیزیکی بود، سکه بهتر است.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر