عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد؛

گرانی دوباره خودرو در راه است ؟

حسینی‌کیا گفت: بعد از تصویب لایحه واردات خودرو کارکرده شاهد روند نزولی قیمت خودرو در بازار بودیم اما متاسفانه بعد از اینکه اقدام جدی در راستای واردات صورت نگرفت مجدد دلالان شروع به ایجاد التهاب در بازار خودرو کردند. اگر در این مقطع نتوانیم کار درست که همان واردات است را انجام دهیم مجددا شاهد سیر صعودی قیمت خودرو خواهیم بود.

گرانی دوباره خودرو در راه است ؟

به گزارش تیترکوتاه از افکارنیوز؛ سیدجواد حسینی‌کیا ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزایش مجدد نرخ خودرو در بازار را بررسی کرد و گفت: به نظر می‌رسد در بحث خودرو بخشی از مافیا نقش آفرینی می‌کنند. البته که کلیدی‌تر از آن کوتاهی و تعلل واردات است.

وی افزود: زمانی که قانون واردات وجود دارد دولت بایستی تسهیل‌گری جدی در این موضوع داشته باشد‌ خصوصا که با تصویب قانون واردات خودروهای کارکرده تا سقف 5 سال می‌توانیم شاهد ریزش جدی در قیمت خودرو باشیم.

حسینی‌کیا با بیان اینکه امروز رسالت دولت این است که در این بخش واردات خودرو بسیار جدی وارد عمل شود، اضافه کرد: چرا که ناترازی خودرو یک عامل بسیار مهم گرانی است و امروز با استاندارهایی که برای خودروها گذاشته شده است دیگر تعدادی از خودروها تولید نمی‌شوند و از سوی دیگر نقدینگی در جامعه زیاد است و این‌ها دست به دست یکدیگر می‌دهد تا بازار متلاطم شود.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس درمورد تاثیر مصوبه واردات خودروی کارکرده تاکید کرد: همانطور که شاهد بودیم بعد از تصویب این قانون یک آرامش نسبی در بازار خودرو ایجاد شد و قیمت‌ها سیر نزولی به خود گرفت.

او اظهار داشت: اما متاسفانه بعد از اینکه دیده شد اقدام جدی در راستای واردات صورت نگرفته است مجدد دلالان شروع به فضاسازی و التهاب در بازار خودرو کردند. اگر در این مقطع نتوانیم کار درست که همان واردات است را انجام دهیم مجددا شاهد سیر صعودی قیمت خودرو خواهیم بود.

حسینی‌کیا نقش خودروسازان داخلی در واردات خودرو را تشریح کرد و گفت: قطعا خودروساز داخلی تمایل دارد که خودروی تولیدی خودش را با بالاترین قیمت در بازار عرضه کند و دولت در این میان می‌تواند نقش کلیدی داشته باشد و در این عرصه سیاستگذاری کند و به خودروساز بگوید خودروی تولیدی خودش را عرضه کند و در مقابل تعرفه واردات را کاهش دهد.

اگر خودرو وارد نشود دوباره قیمت‌های بازار افزایشی خواهد بود

عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: یکی از مشکلاتی که ما در حوزه خودرو و واردات داریم همین تعرفه واردات است که از 90 و خرده‌ای درصد شروع می‌شود تا بالای صد وهفتاد درصد ادامه دارد که اگر این تعرفه کاهش یابد؛ به عنوان مثال یک سال برای از بین بردن ناترازی، تعرفه واردات را صفر کنند از آن سمت هم به خودروساز داخلی اجازه دهد که با قیمت تمام شده محصول خود را بفروشد. با این کار هم ناترازی از بین می‌رود و هم رقابت جدی صورت می‌گیرد و خودرو قیمت واقعی خودش را پیدا خواهد کرد‌.

این نماینده مجلس همچنین خاطرنشان کرد: خودروسازان در جلسات می‌گویند که ما مشکلی با واردات نداریم فقط برای عرضه در داخل به ما فشار نیاید و اجازه صادرات به ما هم داده شود.

حسینی‌کیا درانتها افزود: به عنوان مثال امروز خودرو کوییک با مبلغ حدود 10 هزار دلار به کشورهای ونزوئلا و برخی کشورهای دیگر صادر می‌شود و موضوعی که برای ما مهم است این است که باید با فضای داخل کشور دیده شود و ناترازی در بازار وجود نداشته باشد.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر