تیتر کوتاه گزارش می دهد:

همه چیز درباره هواپیمای لوکس آقای رئیسی+ تصاویر

هم اکنون از هواپیمای A۳۴۰ معراج به عنوان هواپیمای تشریفاتی دولت جمهوری اسلامی ایران استفاده می شود.

همه چیز درباره هواپیمای لوکس آقای رئیسی+ تصاویر

به گزارش خبرنگار اقتصادی تیترکوتاه؛ سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دولت سیزدهم در راستای عمل به وعده های خود همواره به استان های کشور سفر می‌کند. بر این اساس ما بر آن شدیم تا گزارش کوتاهی از  هواپیمایی که در این سفرها حامل رییس جمهور است جمع آوری کنیم.

هواپیمایی معراج در حال حاضر هواپیمای وی آی پی  ایرباس A340 با عمر بیش از 10 سال در اختیار دارد. هم اکنون از هواپیمای A340 معراج به عنوان هواپیمای تشریفاتی دولت جمهوری اسلامی ایران استفاده می شود.

هواپیمای شخصی رئیس جمهور ایران با رجیستری EP-IGA در سال 2003 ساخته شده و در سال 2015 وارد کشور شد.

هواپیمای ریاست جمهوری ایران  به هواپیمایی اشاره دارد که رئیس‌جمهور ایران برای سفرهایش از آن استفاده می‌کند. بدین منظور از چندین هواپیمای متعلق به دولت ایران و برای مسافت‌های طولانی از هواپیماهای شرکت‌هایی مانند ایران ایر، ماهان و آسمان استفاده شده‌ است. البته دیگر سران قوا و مسئولین کشوری و لشکری نیز از هواپیماهای دولت استفاده می‌کنند.

photo_2023-07-02_15-16-18

در حال حاضر یک فروند هواپیمای ایرباس آ۳۴۰-۳۱۳ برای سفرهای رئیس‌جمهور توسط دولت خریداری شده که توسط شرکت canoga capital corp به یک هواپیمای VIP تبدیل شده و مجهز به تلفن ماهواره ای، صفحه نمایش، visio system و wifi است. امکانات و صندلیها و چیدمان و... مطابق با تشریفات دولتی چیدمان و تعویض شده‌است.

مشخصات فنی و ظاهری هواپیمای شخصی رئیس جمهور ایران:

این هواپیما از چهار موتور CFM56-5C4 ساخت شرکت CFM اینترنشنال در زیر دو بال، با طول هر موتور 2.62 متر، عرض 1.84 متر و ارتفاع 2.25 و با وزن هر کدام 3990 کیلوگرم و رانش هر کدام 34000 پاوند استفاده می‌کند.

مدل هواپیما:  Airbus A340 -313x

طول هواپیما: 63.69 متر

طول کابین: 50.35 متر

عرض هواپیما: 5.64 متر

عرض کابین: 5.28 متر

حداکثر وزن هنگام تیک آف: 260 تن

ظرفیت بنزین: 138850 لیتر

سرعت کروز: 870 کیلومتر بر ساعت

ماکزیمم سرعت: 915 کیلومتر بر ساعت

سقف پروازی : 41 هزار پا (12.5 کیلومتر)

برد پرواز : 13500 کیلومتر

طول باند مورد نیاز برای پرواز: 3000 متر

photo_2023-07-02_15-16-21

همچنین علاوه بر ایرباس A340، پروازهای وی آی پی هواپیمایی معراج توسط هواپیمای Falcon نیز انجام می شود. 

این هواپیما با شماره سریال 257 ساخته شد. نخستین پرواز خود را در تاریخ 1999/01/28 انجام داد و به شرکت لیزینگی ILFC تحویل داده شد. Air Canada در 1999/02/11 هواپیما را به مدت دو سال با رجیستر C-GDVV و پیکربندی کابین C30Y252 از این شرکت اجاره کرد و سپس در 2002/01/16 ضمن خروج از خدمت، در فرودگاه مونترال پارک شد.

از مارس 2002 تا اکتبر 2007 Air Jamaica هواپیما را با رجیستر 6Y-JMP و پیکربندی کابین C12W14Y252 اجاره کرد و سپس ضمن کمتر از یک سال زمینگیری، در 2008/09/06 با رجیستر TC-JIK به اجاره Turkish Airlines درآمد و تا 2012/06/06 با پیکربندی کابین C26Y252 برای این شرکت پرواز کرد.

پس از آن از 2012/09/29 تا 2014/02/03 توسط AirBlue پاکستان اجاره شده و رجیستر AP-EDF را دریافت کرد و سپس در 2014/02/04 ضمن بازگشت به شرکت اجاره‌دهنده جهت پارک به فرودگاه Phoenix Goodyear در ایالت آریزونا آمریکا منتقل شد. یک ماه بعد به AeroTurbine واگذار شده و ضمن ادامه پارک در آن فرودگاه، رجیستر هواپیما به N281AT تغییر یافت. این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است.

دولت ایران که بدنبال خرید یک هواپیمای دوربرد برای انجام پروازهای تشریفاتی سران کشور بود اقدامات خود را از طریق چند واسطه برای در اختیار گرفتن این هواپیما آغاز کرد. ابتدا به SIBITI.1 Inc واگذار شده و ضمن تغییر رجیستر به M-ABIG در 2015/01/28 به فرودگاه بوردو فرانسه منتقل شد. سپس توسط شرکت canoga capital corp به صورت VIP درآمده است و  مجهز به تلفن ماهواره‌ای، صفحه نمایش، Visio System و WiFi شد. پیکربندی کابین نیز بصورت F15C70Y127 درآمد  و همچنین دارای یک اتاق کار VIP شد. پس از آن از طریق شرکت Asian Express Airline خریداری شده و در 2015/09/12 [مطابق با 21 شهریور 1394] با رجیستر EY-680 و در مسیر اعلامی بوردو فرانسه به سنگاپور، وارد کشور شد.

رجیستر هواپیما پس از ورود به کشور به EP-AJA تغییر یافته و در اختیار هواپیمایی معراج قرار گرفت.
این هواپیما با شماره سریال 134 ساخته شد و در تاریخ 2004/06/14 با رجیستر VP-CEZ به Oklahoma Executive Jet Charter تحویل داده شد. در ماه می 2006 با رجیستر VP-CFR به شرکت خصوصی روسی Norilsk Nickel منتقل شد. این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است.

در 2013/03/20 با رجیستر EI-ZMA به یک شرکت خصوصی ایرلندی فروخته شد.
دولت جمهوری اسلامی ایران جهت انجام پروازهای سران کشور این هواپیما را در سال 2017 خریداری کرده و با رجیستر EP-IGC وارد ناوگان تشریفاتی آشیانه جمهوری اسلامی کرد.

این هواپیما مجهز به دو مانیتور 20 اینچی و سیستم Airshow می‌باشد. همچنین به سفارش ایران، بر روی بال‌های این هواپیما شارکلت نصب شده است.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    بجز شهید رجایی که با یه پاترول ۴درب از استانهای مرزی سرزده بازدید میکرد مابقی بانی تمام مشکلات فعلی وآینده ایران هستن

  • شایان

    این هواپیما در زمان حسن روحانی خریداری شد اما شما به تیتر این سایت دقت کنید!

  • افشین

    تا جاییکه من دیدم رییس جمهور با پروازهای عمومی و با بقیه مردم سفر میکنند. مثل سفر تبریز و مشهد که اخیرا انجام شد . هر چند که این در تمام دنیا یک رویه هست که مسئولین ارشد از پروازهای خصوصی استفاده میکنند اما در این دولت اینکار انجام نمیشه ضمنا هواپیماهای نامبرده شده توسط دولت قبل و دولتهای قبل خریداری شده نه این دولت. مقاله مبهم نزنید.

  • ناشناس

    جالبه هواپیما دست دومه 😄

  • ناشناس

    تجملات آقای روحانی با چسب دوقلو هم به آقای رئیسی نمی‌چسبد بیخود دست و پا نزنین این هواپیما مال زمان روحانی است

    • ناشناس

      اینکه یک رییس جمهور از هواپیمای تشریفاتی استفاده کند در تمامی کشورها عرف است ومشکلی ندارد اما با خدمات شایان ایشان به این کشور الاغ VIP هم برای ایشان زیادی است

  • ناشناس

    چ خوبه ک اینقد همچی تو کشورمون پیشرفت کرده در ضمن برای حفاظت از مسعولین واجبه

  • جانان. صاحب

    هوپیمای من باید زیباترین از همه باشه وعکس پرچم همه رو ش باشه.. بله.. جانان صاحب کهکشان... هیتلرت الهی. ـ.. اره

  • حسین

    آقای رییسی ۲ ساله که رئیس جمهور شده، ولی همین طور که در این متن اشاره شده این هواپیما در سال ۲۰۱۵ وارد شده، یعنی در زمان روحانی ، این در حالیه که روحانی اصلا از پشت میزش تموم نمی‌خورد ولی رییسی مدام در حال سفرهای استانی و یا برون مرزیه، بنابراین هواپیمایی که سال ساختش ۲۰۰۳ هست و ۲۰ سال از عمر ساختش میگذره، برای نهاد ریاست‌جمهوری چیز عجیبی نیست و البته کم هم هست، ولی بعضی خبرگزاری ها به شدت در تلاشن که ایشون رو خراب کنن

  • علی

    اصلا رئیسی پاشو، تو این هواپیمانگذاشته اینا برای بدنامرکردن فقط ریسی باید جوابگوی پانصد میلیون تومان هایی که برای خودروهای وارداتی از روز عید گرفتن حالا بانکها نه سود میدن نه جوابگوهستند میگن ما حساب جاری بدون دسته چک باز کردیم نه سود داره نه امتیاز فقط دوزدی بانکهاست وزارت سمع هم سامانشو قفل کرده یعنی پول به سرقت رفته اقای ریسی تور جان عزیزت این اختلاسهارو پیگیری کنین

  • ناشناس

    بابا خجالت بکشین. رئیس جمهورای کشورای دیگه هم سوار هواپیما میشن.
    اینم که هواپیمارو با خودش نمیبره خونش که.
    زشته این حرفا. مشکل ما این نیست به خدا. ما مشکلات دیگه ای داریم.

  • محمد

    این هواپیما زمان حسن روحانی بوده کسی که این سوسول بازی ها را تو ایران راه انداخت رفسنجانی بود به رئیسی چه ربطی داره اینا اموال قسمت تشریفات دولت پس بنز تشریفات هم فردا بهش گیر بدین ابله ترین بشر روزگار

  • عاشور

    اولا هواپیمای ریاست جمهوریه و نه شخص ریبسی..دو ماً هواپیمای ریاست جمهوری در هرکشوربایدازهرلحاظ ایمن وراحت باشه چون کسی که همش در سفرهای دور ودراز برای مصالح کشور سفرمیکنه بایدهمچین هواپیمایی دراختیارش باشه وقرار نیست با هلیکوپتر سفر کنه..این وصله ها به سیدابراهیم نمیچسبه

    • رضا

      چه جورم مصالح کشورو درست میکنه هرجاییکه میره برمیگرده بیست درصدتورم وگرانی افزایش پیداموکونه گرانیهاشده روزانه کجایی تو؟فکرکنم خدمتگزارات همه چی واستون تهیه موکونن ازاین مشکلات نداری.هه

  • ناشناس

    نامردی رسانه ای به این میگن.

  • ابوعلی

    هواپیماهای نام برده شده توسط دولت های قبل خریداری شده و نه دولت آیت الله رییسی...

    و تا جایی که میدونم، دولت قبل افتخارش خرید هواپیما بود.

  • هادی

    حالا چه فرقی فعلا مالیات جمع کن شدن
    از روزی هم که اومدن حداقل نتونست جلو تورم رو بگیره..سرمایه ها رو فراری دادم ایشون
    رکود و تورم هم بی سابقه
    ایشون مدیریت بلد نیست
    خواهید دید چه بر سر ایران بیاد
    ای کاش بنز سوار میشد ،ولی همه اقشار را نگه می‌داشت

  • ماشالا

    خوب خدایی هست خووووب.سواره خبر از پیاده ندارد.فقط امیدمون به خداست و بس

  • قبلسرای

    جز یه کسی نظر نداده چون می دونن که منتشر نمی شود
    یا اگر داده منتشر نشده
    همینطوری یه 🤣نهههههههه🤣ههههههههه

  • ناشناس

    شعارهای با وسایل نقلیه همسو نیست

  • مسعود

    دوستان عزیز کافیه تصاویر سفر آقای رییسی به سمنان رو ببینید تا متوجه شوید که ریاست محترم جمهوری با همین هواپیما به سمنان رفتن استانی که فاصله زمینی اش تا تهران سه ساعت بیشتر نیست

  • ناشناس

    ما که زندگی نداریم وبه نان شب محتاج ولی مسوولان دارن اذیت میشن برای مردم تلاش میکنن

  • ناشناس

    چرتو پرت تحویل مردم میدین ، از 4 سال پیش عکس توی گوگل بود

  • بنده خدا

    سلام وعرض ادب خدمت هموطنان عزیز...اول اینکه جناب آقای سیدابراهیم رئیسی ۹۹درصدسفرهای داخل کشورشون وتوسط پروارهای عمومی ومثل مردم عادی انجام میده دوم اینکه شیطنت نکنیداین هواپیمامتعلق به نهادریاست جمهوریه نه شخص خواصی وخوبه خودتونم گفتیدنهادهای دیگه هم ازاین هواپیمااستفاده میکنندسوم اینکه هنوزیادمون نرفته رئیس جمهورموردعلاقه رسانتون که برای بازدیدرفته بودبه یکی ازکارخانه های صنعتی وازماشین پاش وبیرون نگذاشت وبه تمام کارگران کارخانه که برای استقبال ایشون سرپاایستاده بودندبی احترامی کردحالا بماندجریانات تشک وچسب دوقلوچهارم شمافقط حجم سفرهای داخلی جهته سرکشی وپیگیریهای پروژهاوحجم سفرهای خارجی ودیپلماسی مقتدرانه وسودمندایشون وباجریان وابسته رسانه ایتون مقایسه نکنیداماایشون رئیس جمهورشماهم هست پس با شرافت ومردانگی واخلاق تیتربزنیدودست ازاین شیطنتهابردارید

  • اااا

    نه خیلی کار می‌کنه بهترین حالم می‌کنه خدا نابودتون کنه که شرمنده ژنو بچمون کردین

  • محمد

    استاد این هواپیما سال 94 خریداری شده اطلاعات بیشتر هم در سایت طیاره:
    >

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر