گام بلند دولت برای افتتاح طرح های پتروشیمی

در حال حاضر ۱۱۶ طرح پتروشیمی با حجم سرمایه‌گذاری حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در کشور در حال اجراست که به گفته مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، امسال ۱۲ مجتمع تازه پتروشیمی به مجتمع‌های پتروشیمی کشور افزوده می‌شود.

گام بلند دولت برای افتتاح طرح های پتروشیمی

به گزارش تیترکوتاه؛ در حالی دو سال از عمر دولت می گذرد که شاهد توسعه طرح های پتروشیمی و اجرای طرح‌های جدید هستیم و این صنعت در مسیر افزایش تولید، صادرات و افزایش ارزآوری قدم بر می دارد. در حال حاضر صنعت پتروشیمی ایران با بیش از ۹۲ میلیون تن ظرفیت تولید در مسیر رشد و توسعه است که حدود ۷۰ درصد از محصولات تولیدی صادر می ‌شود.

۵۵۰ گرید انواع محصولات پتروشیمی در مجتمع­‌های پتروشیمی تولید می­‌شود و سال گذشته نیز ۱۶ میلیارد دلار صادرات انواع محصولات پتروشیمیایی انجام و ۱۴ میلیارد آن در سامانه نیما عرضه شد که نقش تعیین‌کننده‌ای در تنظیم بازار ارز داشت. حدود ۹۰ میلیارد دلار سرمایه­‌گذاری در صنعت پتروشیمی کشورمان انجام شده است و بیش از ۱۰۰ طرح توسعه­‌ای نیز در نقاط مختلف کشور وجود دارد.

راهبرد شرکت ملی صنایع پتروشیمی تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی است و ۲۱ طرح مهم به هلدینگ­‌های پتروشیمی برای تحقق زنجیره ارزش معرفی شده است. ۲۱ طرح مورد اشاره، طرح­‌های ملی خودکفایی زنجیره ارزش هستند که ارزش سرمایه­‌گذاری مجموع آن حدود ۹ میلیارد دلار برآورد می­‌شود.

صنعت پتروشیمی ایران به‌سرعت در حال بومی­‌سازی نیازهای خود است و اکنون در زمینه دانش فنی، کاتالیست‌ها، کالاها و تجهیزات بسیاری از نیازهای صنعت از طریق بومی‌سازی تأمین می­‌شود و پیش‌بینی می شودتا پنج سال آینده در تأمین نیازهای کالاهای راهبردی صنعت پتروشیمی خودکفا شویم.

آنطور که مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت اعلام کرده تا پایان فعالیت دولت سیزدهم همه ۹۹ کاتالیست مورد استفاده در صنعت بومی­‌سازی خواهد شد. اهتمام شرکت ملی صنایع پتروشیمی این است که وابستگی ۱۵ تا ۲۵ درصدی به کالا و تجهیزات را که در برخی از طرح‌ها وجود دارد به صفر نزدیک کنیم تا صنعت پتروشیمی نیازهای کالایی و تجهیزاتی خود را از سازندگان داخلی تأمین کند.

به گفته وی امسال مجتمع‌های تولیدی مکلف هستند در شرایطی که محدودیت تأمین خوراک وجود ندارد، با حداکثر ظرفیت تولید داشته باشند تا شاهد افزایش تولید نسبت به سال‌های گذشته باشیم و افزون بر تأمین نیاز داخل، مازاد آن نیاز ارزی کشور را تأمین کند. افزون بر ۲۱ طرح پیشران تکمیل زنجیره ارزش، طرح‌های تازه‌ای در دستور کار است و به مجتمع‌های پتروشیمی تأکید شده است که از خوراک‌های موجود در واحدهای خود به سمت تولید محصولات جدید و تنوع‌بخشی به سبد محصولات پتروشیمی حرکت کنند.

از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون نیز طرح هایی به بهره‌برداری رسیده‌ و کلنگ طرح‌های جدید نیز زده شده است. طرح انیدریدمالئیک شرکت پتروکیمیای ابن‌سینا به‌عنوان نخستین طرح تکمیل‌کننده زنجیره ارزش خوراک «بوتان» با ظرفیت سالانه ۸۰ هزار تن تفکیک بوتان در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید که با راه‌اندازی این طرح از خام‌فروشی بوتان جلوگیری و همه نیازهای کشور تأمین می‌شود. رقم اشتغال این طرح در زمان اجرا حدود ۱۵۰ نفر مستقیم و در زمان بهره‌برداری حدود ۱۲۰ نفر است که تعداد زیادی اشتغال غیرمستقیم هم ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر