اسکناس دلار اصل را چطور بشناسیم؟

لامپ‌های تشخیص تقلبی اشعه ماورا بنفش و قلم پول‌های تقلبی ابزارهای مفیدی برای تشخیص دلار تقلبی به شمار می‌آیند. راه‌های زیادی نیز برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن دلار وجود دارد.

اسکناس دلار اصل را چطور بشناسیم؟

به گزارش تیترکوتاه؛ لامپ‌های تشخیص تقلبی اشعه ماورا بنفش و قلم پول‌های تقلبی ابزارهای مفیدی برای تشخیص دلار تقلبی به شمار می‌آیند. راه‌های زیادی نیز برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن دلار وجود دارد. ویژگی‌های فیزیکی اسکناس مانند جوهر، واترمارک و متن اقدامات امنیتی عمدی برای کمک به مردم برای تشخیص پول واقعی هستند. در ادامه راه ‌های شناسایی دلار تقلبی را خواهیم آموخت که دلار اصل را چگونه بشناسیم.

دلار اصل را چگونه بشناسیم؟

اولین راه در شناسایی دلار اصل که به ذهن خطور می‌کند مقایسه اسکناس مشکوک با یک اسکناس اصل دیگر است. بدیهی خواهد بود که با قرار دادن دلار اصل در کنار دلار مشکوک، تفاوت بین آن دو آشکار می‌شود.
همچنین، تمام اسکناس‌ها به جز ۱ دلار و ۲ دلاری، حداقل یک بار از سال ۱۹۹۰ بازطراحی شده‌اند. بنابراین بهتر است دلار تقلبی را با یکی در همان سری یا تاریخ مقایسه کرد.

راه ‌های شناسایی دلار تقلبی با لمس

لمس ساده‌ترین و رایج‌ترین روش در تشخیص دلار تقلبی است. از آنجا که دلار اصلی از مخلوط پنبه و کتان ساخته می‌شود، بافت مشخصی دارد. در مقابل دلارهای تقلبی اغلب از مقوای معمولی تهیه می‌شوند که آن را زبرتر می‌کند. علاوه بر این یک برآمدگی متمایز در تصویر صورت چاپ شده روی دلار وجود دارد که با لمس قابل تشخیص است. چاپگرهای معمولی نمی‌توانند به این برآمدگی دست یابند.
فرایند مقایسه ضخامت در محدوده تایید لمسی قرار می‌گیرد، زیرا اسکناس اصلی دلار در مقایسه با نوع تقلبی ضخامت بسیار کمی دارد. دستگاهی برای فشار دادن ارز در بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا استفاده می‌شود که ضخامت آن را بسیار کاهش می‌دهد. افراد متقلب به دلیل گرانی نمی‌توانند از آن استفاده کنند و این قابلیت‌ها را ندارند. بنابراین می‌توان از این روش برای کشف دلار تقلبی از اصل نیز استفاده کرد.

راه ‌های شناسایی دلار تقلبی با چاپ داده‌ها

الیاف کوچک قرمز و آبی در چاپ دلار در ایالات متحده آمریکا استفاده می‌شود که جز لاینفک واحد پول است. افراد کلاهبردار سعی می‌کنند این الیاف را با چاپ یا کشیدن آنها بر روی کاغذ بازتولید کنند. بنابراین می‌توان با بررسی دقیق این الیاف تفاوت را تشخیص داد.

راه ‌های شناسایی دلار تقلبی بر اساس رنگ جوهر

یکی دیگر از راه ‌های شناسایی دلار تقلبی عدم تغییر رنگ جوهر با تغییر زاویه دید آن است. هنگامی که کاغذ را کج می‌کنید، جوهر از سبز به سیاه تغییر می‌کند. البته در آخرین طراحی دلار این رنگ از مسی به سبز تغییر کرده است.
جوهر مورداستفاده در ارز ایالات متحده آمریکا در واقع مغناطیسی است، اما این ویژگی روشی برای تشخیص پول تقلبی نیست. در واقع این ویژگی فقط برای شمارشگرهای ارز خودکار مفید خواهد بود. اگر آهنربای کوچک اما قوی دارید، مانند آهنربای نئودیمیم، می‌توانید یک اسکناس اصلی را با آن بردارید. اگرچه نمی‌توانید دلار را با آن کاملا از روی میز بردارید، اما مطمئنا به مغناطیسی بودن آن پی خواهید برد.

راه‌ های شناسایی دلار تقلبی بر اساس واترمارک

واترمارک یکی از ویژگی‌های امنیتی اسکناس‌های معتبر است. در بسیاری از دلار‌های جدید از یک واترمارک استفاده می‌شود. در زیر مواردی بیان شده که باید هنگام مشاهده واترمارک اسکناس دلار در نظر داشته باشید:
– واترمارک فقط باید زمانی قابل‌مشاهده باشد که دلار را روی نور نگه دارید.
– در سمت راست اسکناس باید واترمارک باشد.
– واتر مارک باید دقیقا با صورت روی اسکناس مطابقت داشته باشد.
– اگر هیچ واترمارکی وجود نداشته باشد یا واترمارک بدون نگه‌داشتن نور قابل‌مشاهده باشد، به‌احتمال زیاد اسکناس تقلبی است.

راه ‌های شناسایی دلار تقلبی با چاپ یا متن تار

در دلار‌های تقلبی حاشیه‌ها، چاپ یا متن روی اسکناس به طور قابل‌توجهی تار می‌باشد. دلارهای معتبر با استفاده از صفحات چاپی برش خورده ساخته می‌شوند که خطوط بسیار ظریفی ایجاد می‌کنند.
چاپگرهای تقلبی معمولا توانایی چاپ این جزئیات را ندارند. به‌خصوص اگر به حاشیه اسکناس‌های دلار دقت کنید، خواهید دید که آیا قسمت‌های تاری در آن وجود دارد یا خیر.
اسکناس‌های اصل همچنین دارای چاپ ریز یا متن ریز چاپ‌شده‌ای هستند که در جاهای مختلف اسکناس قرار دارند. اگر میکرو چاپ حتی زیر ذره‌بین قابل خواندن نباشد، احتمالا دلار تقلبی می‌باشد.

راه ‌های شناسایی دلار تقلبی با موضوع امنیتی با میکرو چاپ

نخ امنیتی یک نوار نازک جاسازی شده است که از بالا به ‌پایین روی برگه اسکناس کشیده می‌شود. در اسکناس‌های ۱۰ و ۵۰ دلاری نوار امنیتی در سمت راست پرتره قرار دارد. در اسکناس‌های ۵، ۲۰ و ۱۰۰ دلاری نیز این نوار درست در سمت چپ قرار گرفته است.
دلارهای اصل به‌عنوان لایه دیگری از امنیت، دارای ریزچاپ در رشته امنیتی هستند. در زیر لیستی از عبارات ریز چاپ شده روی اسکناس‌های معتبر آورده شده است:
– ۵ دلاری: USA FIVE
– 10 دلاری:USA TEN
– 20 دلاری: USA TWENTY
– 50 دلاری: USA 50
– 100 دلاری: USA 100
این تدابیر امنیتی نه‌تنها برای بازدارندگی مجرمان از تلاش برای جعل پول، بلکه برای کمک به افراد و کسب‌وکارها هنگام مشاهده پول تقلبی طراحی شده‌اند. برای بررسی میکرو چاپ از ذره‌بین استفاده کنید. از سال ۱۹۹۰، چاپ بسیار ریز به مکان‌های خاصی (که از آن زمان به طور دوره‌ای تغییر کرده‌اند) روی اسکناس‌های ۵ دلاری و بالاتر اضافه شد. دلارهای تقلبی اغلب یا بدون چاپ میکرو یا چاپ میکرو بسیار تار هستند. در اسکناس‌های اصلی، چاپ میکرو واضح و شفاف خواهد بود.

راه‌ های شناسایی دلار تقلبی با نور فرابنفش

ابزارها و فناوری تشخیص دلار تقلبی از نور ماوراء بنفش استفاده می‌کنند. زیرا این یک راه واضح برای تشخیص تقلبی بودن اسکناس است. نخ امنیتی روی اسکناس‌های معتبر زیر نور فرابنفش در رنگ‌های زیر می‌درخشد:
– ۵ دلاری به رنگ آبی
– ۱۰ دلاری به رنگ نارنجی
– ۲۰ دلاری به رنگ سبز
– ۵۰ دلاری به رنگ زرد
– ۱۰۰ دلاری قرمز/صورتی می‌درخشد.

راه ‌های شناسایی دلار تقلبی با شماره سریال

یکی دیگر از روش‌های تشخیص دلار تقلبی بررسی شماره سریال آن است. شاید اسکناس‌های جعلی دارای شماره‌های سریالی باشند که به طور مساوی فاصله نداشته و یا کاملا در یک ردیف قرار نگیرند. اگر چنین اسکناس مشکوکی دریافت کردید، ببینید آیا شماره سریال در هر دو طرف آن یکسان است یا خیر. اگر یکسان نبود، دلار تقلبی خواهد بود.

راه ‌های شناسایی دلار تقلبی با استفاده از تاثیر آب

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دلار آمریکا سختی آن است. وقتی این اسکناس در آب قرار می‌گیرد، تاثیری بر آن نمی‌گذارد. با قرارگرفتن دلار تقلبی در آب جوهر آن در آب حل شده و به یک کاغذ معمولی تبدیل می‌شود.

راه‌ های شناسایی دلار تقلبی با دستگاه‌های کنترل ارز

اگر نمی‌توانید دلارهای تقلبی را با وسایل ساده تشخیص دهید، از دستگاه‌های مجهز به سیستم تشخیص ارز تقلبی نیز می‌توانید استفاده کنید. دراین‌خصوص ابزارهای متعددی همچون قلم تا شمارنده‌های ارز با تشخیص تقلبی وجود دارد.
هنگام انتخاب یک آشکارساز تقلبی، به‌خاطر داشته باشید که تکیه بر یک روش آزمایش ممکن است کافی نباشد. بررسی بیش از یک عامل مهم خواهد بود، زیرا پیشرفت‌های فناوری تشخیص دلار تقلبی را سخت‌تر کرده است.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر