افزایش بیش از ۶۰ درصدی حجم و سطح دریاچه ارومیه

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: با گسیل منابع آبی به سمت دریاچه ارومیه حجم و سطح آن بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته است.

افزایش بیش از ۶۰ درصدی حجم و سطح دریاچه ارومیه

به گزارش تیترکوتاه؛ مجید رستگاری، مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: با گسیل منابع آبی به سمت دریاچه ارومیه حجم آب آن به میزان ۶۱ درصد و پهنه آبی به میزان ۶۹ درصد نسبت به ابتدای سال آبی جاری افزایش یافته است.

وی می‌گوید: از ابتدای مهرماه سال گذشته حجم آب دریاچه ارومیه از یک میلیارد و  ۲۴۰ میلیون مترمکعب به دو میلیارد مترمکعب و وسعت آن نیز از ۹۳۰ کیلومتر مربع به یک هزار و ۵۷۴ کیلو مترمربع رسیده است.

وی میزان افزایش ارتفاع نگین فیروزه‌ای استان آذربایجان غربی را ۲۸ سانتی متر اعلام و اظهار کرد: در ۸ ماه گذشته ارتفاع دریاچه ارومیه از یک هزار و ۲۷۰ متر و ۱۳ سانتی متر به یک هزار و ۲۷۰ متر و ۴۱ سانتی متر افزایش یافته است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان غربی اصلی‌ترین عامل افزایش حجم و سطح دریاچه ارومیه را انتقال آب از تونل کانی سیب به این  پهنه آبی دانست و گفت: از ۲۹ بهمن سال گذشته که با حضور رئیس جمهور تونل انتقال آب به بهره برداری رسیده است به میزان ۱۳۶ میلیون متر مکعب آب از همین مسیر به دریاچه ارومیه انتقال یافته است.

رستگاری افزود: انتقال آب از سد شهید کاظمی بوکان دیگر عامل افزایش حجم و سطح دریاچه ارومیه است به طوری که از ابتدای سال آبی جاری تاکنون بیش از ۳۶۰ میلیون متر مکعب آب از این منبع، به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

به گفته وی، رهاسازی آب از سد‌های مهاباد، نازلو و شهرچای و همچنین بارندگی از دیگر عوامل افزایش آب دریاچه ارومیه به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر