احتمال وقوع سیل در ۱۰ استان

احتمال وقوع سیل در ۱۰ استان

سازمان هواشناسی نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی‌، وزش باد شدید، احتمال وقوع سیل در ۱۰ استان و افزایش ارتفاع موج در دریای خزر، تنگه هرمز و خلیج فارس به ۱.۵ متر هشدار داد.

به گزارش تیترکوتاه؛ سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی از تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی، رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید، در نقاط مستعد خیزش گردوخاک و در برخی نواحی تگرگ از سه‌شنبه تا چهارشنبه ( ۱۹ تا ۲۰ اردیبهشت) خبر داد.

این شرایط جوی روز سه‌شنبه در کرمانشاه، کردستان، زنجان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، ارتفاعات خوزستان و چهارشنبه در لرستان، ارتفاعات خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، جنوب کردستان، ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران پیش‌بینی می‌شود.

از اثرات این مخاطره جوی لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی و مستعد احتمال سقوط سنگ است.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی ازاین شرایط جوی، احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد از وزش باد شدید و مواج شدن دریا و افزایش ارتفاع امواج تا ۱.۵ متر از بعد از ظهر دوشنبه تا چهارشنبه( ۱۸ تا ۲۰ اردیبهشت) در مناطق مرکزی و شرقی دریای خزر در استان‌های مازندران و گلستان خبر داد.

در اثر این مخاطره جوی احتمال غرق شدن شناگران و آسیب به شناورهای سبک ، تفریحی، احتمال اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه ، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی مورد انتظار است.

سازمان هواشناسی در این شرایط جوی احتیاط درانجام عملیات تفریحی به‌ویژه غواصی و شنا، احتیاط در سفرهای دریایی با شناورهای سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های دریایی از جمله ورود و خروج کشتی به بنادر و احتیاط در صیادی به‌ویژه در فراساحل را توصیه می‌کند.

این سازمان همچنین در ادامه از افزایش سرعت باد (باد جنوب غربی ) و متلاطم و مواج شدن دریا، افزایش سرعت باد و افزایش ارتفاع امواج تا ۱.۵ متر به‌ویژه تنگه هرمز طی روز چهارشنبه ( ۲۰ اردیبهشت) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، در خلیج فارس و تنگه هرمز خبر داد.

در چنین وضعیتی احتمال غرق شدن شناگران و آسیب به شناورهای سبک ، تفریحی، احتمال اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی مورد انتظار است.

سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب احتیاط درعملیات تفریحی به‌ویژه غواصی و شنا، احتیاط در سفرهای دریایی با شناور سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های دریایی از جمله ورود و خروج کشتی به بنادر و احتیاط در صیادی به‌ویژه در فراساحل را توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

انتهای پیام​/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار
پیشنهاد سردبیر