۳ پروژه از طرح جمع‌آوری گازهای مشعل شرق کارون آماده افتتاح است

۳ پروژه از طرح جمع‌آوری گازهای مشعل شرق کارون آماده افتتاح است

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌ فارس با اشاره به اینکه سه پروژه از طرح «بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل» در شرق کارون آماده بهره‌برداری است، گفت: خوراک این پالایشگاه با راه‌اندازی پیش‌تراکم گاز ان‌جی‌ال ۹۰۰ و ان‌جی‌ال ۱۰۰۰ روزانه حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون فوت مکعب افزایش می‌یابد.

به گزارش تیترکوتاه از وزارت نفت، «محمود امین‌نژاد» با اشاره به اینکه طرح «بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل» در شرق کارون در قالب ۲۷ پروژه و ۶ پروژه فرعی به ارزش یک میلیارد و ۱۰۹ میلیون دلار در سال ۱۳۹۷ میان هلدینگ خلیج فارس و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب امضا شد، اظهار کرد: شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس به عنوان زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس و به منظور تأمین خوراک پایدار خود مجری و سرمایه‌گذار این طرح شد.

وی با بیان اینکه از ۲۷ پروژه این طرح، پست برق ۱۳۲ کیلوولت پازنان در خرداد پارسال عملیاتی شد، گفت: هم‌اکنون نیز سه پروژه پیش‌تراکم گاز ان‌جی‌ال ۹۰۰، ان‌جی‌ال ۱۰۰۰ و پست برق ۴۰۰ کیلوولت ایثار آماده بهره‌برداری هستند.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس افزود: پروژه‌های پیش‌تراکم گاز ان‌جی‌ال ۹۰۰، ان‌جی‌ال ۱۰۰۰ و پست برق ۴۰۰ ایثار برای چندین سال نیمه‌تمام باقی مانده بودند که این شرکت پس از امضای قرارداد طرح «بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل» تکمیل آن‌ها را در دستور کار قرار داد تا به امروز که به نتیجه رسیده‌اند.

امین‌نژاد ادامه داد: نصب، اجرا و راه‌اندازی این پروژه‌ها از سوی پیمانکاران داخلی انجام و بیش از ۸۰ درصد تجهیزات باقیمانده این پروژه‌ها از داخل تأمین شده است.

وی با بیان اینکه اجرای این پروژه‌ها در افزایش تأمین خوراک شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس تأثیرگذار است، گفت: خوراک این پالایشگاه با راه‌اندازی پیش‌تراکم گاز ان‌جی‌ال ۹۰۰ و ان‌جی‌ال ۱۰۰۰ در مجموع روزانه حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون فوت مکعب افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس با اشاره به اینکه هم‌اکنون روزانه حدود ۹۰۰ میلیون فوت مکعب خوراک از این دو ان‌جی‌ال دریافت می‌شود که پس از راه‌اندازی به حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون فوت مکعب می‌رسد، بیان کرد: خوراک بیدبلند خلیج فارس روزانه حدود ۲۵۰ میلیون فوت مکعب از ان‌جی‌ال ۹۰۰ و حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون فوت مکعب از ان‌جی‌ال ۱۰۰۰ افزایش می‌یابد.

به گفته امین‌نژاد، هزینه انجام شده برای تکمیل پروژه پیش‌تراکم گاز ان‌جی‌ال ۹۰۰ حدود سه میلیون یورو و ۶۰۰ میلیارد ریال، پروژه پیش‌تراکم ان‌جی‌ال ۱۰۰۰ حدود ۴.۵ میلیون یورو و ۶۰۰ میلیارد ریال و پست برق ایثار با احتساب ترانس‌ها حدود ۸.۸ میلیون یورو و ۳۰۰۰ میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه پست برق ۴۰۰ کیلوولت ایثار جزو بزرگ‌ترین پست‌های برق کشور است، افزود: این پست برق افزون‌بر تأمین برق مورد نیاز کل پروژه‌های طرح «بهسازی و احداث تأسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل»، برق منطقه‌ای را به نیروگاه اتمی بوشهر متصل می‌کند و پایداری شبکه برق خوزستان را در اوج مصرف بالا می‌برد.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس تصریح کرد: براساس توافق انجام شده با شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تا ۶ ماه پس از بهره‌برداری تعمیر، نگهداشت و بهره‌برداری از سوی شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس انجام می‌شود و پس از آن برای ادامه عملیات راهبری دوباره مذاکره خواهد شد.

امین‌نژاد اجرای این پروژه‌ها را کار تیمی مشترک میان بالادست و پایین‌دست صنعت نفت اعلام و اظهار کرد: بی‌شک همکاری دو طرفه این پروژه‌ها را به مرحله نهایی رسانده است و همه دست‌اندرکاران این پروژه نقش حائز اهمیتی در طول اجرای پروژه‌ها داشته‌اند.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر