در گفت و گوی تیترکوتاه با رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر تهران مطرح شد؛

شوک به بازار طلا و سکه با پایان ایام نوروز / هر گرم طلای ۱۸ عیار به چه قیمتی رسید؟

نادر بذرافشان گفت: افزایش غیرمنتظره قیمت سکه سبب ایجاد التهاب تقاضا در بازار نشده است و درحال‌حاضر در بازار داخلی تقاضای بالایی برای خرید و فروش سکه وجود ندارد. حباب سکه متاسفانه به ۸ میلیون و هفتصد هزار تومان رسیده است .

شوک به بازار طلا و سکه با پایان ایام نوروز / هر گرم طلای ۱۸ عیار به چه قیمتی رسید؟

افزایش قیمت سکه در روزهای اخیر شوک بزرگی را به بازار داخلی طلا و سکه وارد کرده است. در روزهای پایانی سال گذشته با حراجی‌های متعدد سکه و شمش طلا که در مرکز مبادلات طلا و ارز توسط بانک مرکزی انجام شد، تا حدودی قیمت‌ها تحت کنترل در آمد، اما به علت عدم تفاوت قابل لمس قیمت سکه و طلا با قیمت در بازار داخلی، تاثیر جدی بر ثبات بازار و کاهش قیمت‌ها نداشت. درحال‌حاضر با گذشت حدود دو هفته از ابتدای سال جدید افزایش غیر منتظره قیمت سکه، منجر به نگرانی مردم نسبت به آینده بازار طلا و سکه شده است.

در همین راستا به جهت بررسی علل صعود ناگهانی قیمت سکه به مصاحبه با نادر بذرافشان رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر پرداختیم.

بذرافشان در خصوص علل افزایش غیر منتظره قیمت سکه طی روزهای اخیر توضیح داد: بخشی از علل افزایش قیمت سکه در بازار داخلی مربوط به افزایش دور از انتظار قیمت طلا در بازارهای جهانی و مورد دیگر نیز به دلیل افزایش و نوسان قیمت ارز در روزهای اخیر بوده است. اخبار سیاسی و اقتصادی در جهان نیز بر روند افزایشی قیمت طلا و سکه تاثیر‌گذار است. افزایش اونس جهانی نیز در این خصوص مشهود است. قیمت سکه از روز گذشته تا کنون حدود ۴ میلیون افزایش داشته است و هر گرم طلا نیز ۲۲۰ هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده است. زمانی که اونس جهانی افزایش پیدا می‌کند به دنبال آن، بازارهای داخلی هر کشوری تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

نادر-بذرافشان

وی در رابطه با میزان تقاضا برای خرید و فروش سکه درحال‌حاضر گفت: افزایش غیرمنتظره قیمت سکه سبب ایجاد التهاب تقاضا در بازار نشده است و درحال‌حاضر در بازار داخلی تقاضای بالایی برای خرید و فروش سکه وجود ندارد. بازار از روز گذشته فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است، در واقع به دلیل اینکه بسیاری از مردم هنوز در سفر بوده و فعالیت‌های اقتصادی خود را شروع نکرده اند، بازار مبادلاتی هنوز به طور کامل شکل نگرفته است.

کلید کاهش قیمت طلا و سکه در دست بانک مرکزی

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه مبنی بر احتمال ادامه روند افزایشی قیمت سکه بیان کرد: درحال‌حاضر نمی‌توان در این خصوص نظر قطعی ارائه داد به دلیل اینکه بازار رسمی از دیروز فعالیت خود را آغاز کرده است و هنوز مشخص نیست که بازار و میزان تقاضا به چه صورتی پیش می‌رود. در روزهای پایانی سال هم شاهد افزایش ۲ میلیونی قیمت سکه بودیم که در نتیجه آن قیمت سکه به بیش از ۳۹ میلیون رسید. در ایام عید نیز از کانال ۴۰ میلیون عبور کرده و پس از گذشت ۷ تا ۸ روز از تعطیلات عید به قیمت ۳۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. در روزهای اخیر هم شرایط بازارهای جهانی و صعود قیمت ارز و تنش‌های منطقه‌ای در برخی نقاط جهان باعث افزایش قیمت سکه و طلا در بازار داخلی ایران شد. بنابراین تا هفته آینده باید منتظر ماند تا فعالیت‌های اقتصادی بازار به شکلی رسمی آغاز گردد و سمت و سوی بازارهای جهانی نیز مشخص شود. اگر بانک مرکزی بتواند نسبت به کنترل ارز و عرضه سکه در بازار به شکلی که در شب عید انجام شد، اقدام کرده و حراجی‌های سکه و شمش طلا را از طریق مرکز مبادلات طلا و ارز ادامه دهد، می‌تواند نقش مهمی در ثبات و حتی کاهش قیمت طلا و سکه داشته باشد.

پشت پرده حراج سکه و طلا

نادر بذرافشان در رابطه با نحوه عملکرد بانک مرکزی در حراجی‌های سکه و شمش طلا و میزان تاثیر آن بر ثبات بازار عنوان کرد: مردم از حراجی‌های طلا و سکه در پایان سال گذشته استقبال خوبی داشتند، اما قیمت‌های اعلام شده با وجود اینکه این موضوع تحت عنوان حراج طلا و سکه بوده است، رقم‌های مناسبی نداشتند. به این علت که برای خرید طلا و سکه محدودیت و سقفی اعلام شد در صورتی که مردم نیاز دارند تا در چنین شرایطی بازار هم تحت کنترل بوده تا با اجرای چنین حراجی هایی، بتوانند طلا و سکه را تا حدودی پایین تر از نرخ اعلام شده در بازار داخلی تهیه کنند. به نظر من بهتر بوده تا عرضه سکه با قیمت هایی ثابت انجام می‌شد، اما به این دلیل که به شکل حراج بوده و سقف پایه‌ای برای عرضه آن وجود داشت، سکه و شمش طلا با بهترین قیمت پیشنهادی به فروش می‌رسید. بنابراین حراج سکه و طلا نتنواست بازار را به طور مشخصی کنترل کند و نه تنها منجر به کاهش قیمت طلا و سکه نشد، بلکه شاهد افزایش قیمت‌ها هم بودیم. اگر در این زمینه تغییر رویکرد صورت گرفته و قیمت‌ها در حراجی‌ها برای مصرف کننده‌ای که سقف تعداد برایش مشخص می‌شود با قیمت در بازار داخلی تفاوت منطقی داشته باشد، قطعا منجر به ثبات یا کاهش قیمت سکه و طلا خواهد شد.

آخرین تغییرات قیمت طلاو سکه در بازار امروز

وی آخرین تغییرات بازار طلا و سکه را اینگونه توصیف کرد: حباب سکه متاسفانه به ۸ میلیون و هفتصد هزار تومان رسیده است که افزایش یک میلیون و هفتصد هزار تومانی را نسبت به روزهای پایانی سال گذشته نشان می‌دهد. امروز قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در مقایسه با روز گذشته ۲۲۵ هزار تومان، قیمت سکه ۶۰۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام طرح جدید ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، قیمت سکه کامل طرح قدیم ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، قیمت نیم سکه حدودا ۹۰۰ هزار تومان، قیمت ربع سکه تقریبا ۸۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی بانک مرکزی هم نسبن به روزهای پایانی سال نیز ۸۰۰ هزار تومان افزایش داشته است. امیدوارم هستیم که بانک مرکزی در روزهای آینده نسبت به کنترل بازار طلا سکه اقداماتی را انجم دهد که کنترل ارز نیز بسیار نقش مهمی در این زمینه دارد. حراج طلا و سکه هم به شرطی که با قیمتی متفاوت از بازار داخلی باشد، می‌تواند شرایط بازار داخلی را تحت تاثیر قرار دهد.

بهترین زمان خرید و فروش سکه و طلا

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در خصوص زمان مناسب برای خرید و فروش طلا و سکه در شرایط التهابی بازار گفت: نظر شخصی من این است که در زمان‌های التهاب، مردم بهتر است مدیریت لازم را داشته باشند و زمان مناسب برای خرید و فروش طلا و سکه را تشخیص دهند. به عنوان مثال در نیمه ابتدایی سال گذشته ۷ تا ۹ درصد کاهش قیمت طلا و سکه را داشتیم و در نیمه دوم سال شاهد افزایش پلکانی قیمت‌ها بودیم. بنابراین نظر من بر این است که در مواقعی که بازار ملتهب بوده، بهتر است تا مردم کمتر به بازار خرید و فروش ورود کرده تا بتوانند در ثبات قیمت‌ها و کاهش التهاب نقش داشته باشند. بنابراین بهتر است تا قیمت‌ها پس از مدتی به ثبات رسیده و در واقع در بازار آرامش مردم نسبت به خرید و فروش طلا و سکه اقدام کنند. البته اختیار دست مردم است و هرکس بر اساس دیدگاه خود می‌تواند مبادلات لازم را انجام دهد.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر