کیوسک انلاین تیتر کوتاه / ۱۹۰

تلاش دولت برای باز کردن گره کور اقتصاد / افزایش تولید گندم در سال آینده

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی‌گذار و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

تلاش دولت برای باز کردن گره کور اقتصاد / افزایش تولید گندم در سال آینده

به گزارش تیتر کوتاه-روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) در تاریخ ۵ مارچ ۲۰۲۴ ( ۱۵ اسفند ۱۴۰۲) در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

  • نفوذ هوش مصنوعی در تار و پود زندگی انسان

در حالی که هوش مصنوعی با ChatGPT خبرساز شد، در پشت صحنه، این فناوری بی‌سر و صدا زندگی روزمره را فراگرفته است. موضوعاتی مانند جست‌وجو برای رزومه‌های کاری، برنامه‌های اجاره آپارتمان، و حتی تعیین مراقبت‌های پزشکی در برخی موارد در استفاده از این برنامه رایج شده است. برخی از سیستم‌های هوش مصنوعی با دادن مزایایی به گروه‌های خاصی مانند نژادها، جنسیت‌ها یا درآمدهای خاص، ناعادلانه بوده‌اند. نظارت کافی دولت برای جلوگیری از این امر وجود ندارد. قانونگذاران در هفت ایالت قوانین جدیدی برای کنترل ناعادلانه در هوش مصنوعی وضع می‌کنند زیرا کنگره این کار را نکرده است. آنها در تلاش هستند تا دریابند که چگونه هوش مصنوعی را برای همه ایمن و منصفانه کنند.

  • کمک بزرگ بانک‌ها به صنعت موتورسیکلت هند

Ather Energy Pvt، یک شرکت اسکوتر برقی هندی، HSBC Holdings Plc( گروه بانکداری بریتانیایی)، Nomura Holdings Inc( شرکت خدمات مالی ژاپنی)، و JPMorgan Chase & Co ( شرکت خدمات مالی امریکایی) را برای کمک به نخستین بازار سهام آینده خود انتخاب کرده است. این شرکت مستقر در بنگالورو بانک‌های محلی مانند JM Financial Ltd. و Axis Bank Ltd. را برای نخستین بار فروش سهام خود انتخاب کرده است. عرضه اولیه سهام بسته به شرایط بازار ممکن است در نیمه دوم سال در بمبئی رخ دهد. بانک‌های بیشتری نیز می‌توانند درگیر شوند.

 

روزنامه نیویورک تایمز (The New York Times) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

  • قیمت نفت در این کشور سقوط کرد

قیمت نفت به دلیل نگرانی‌ها در مورد اقتصاد جهانی، به ویژه در چین، کاهش یافت، حتی اگر اوپک پلاس تصمیم گرفت به کاهش تولید نفت طبق برنامه خود ادامه دهد. نفت خام برنت در حدود ۸۳ دلار در هر بشکه معامله شد و وست تگزاس اینترمدیت پس از افت جزئی در روز دوشنبه به زیر ۷۹ دلار رسید. بازار کلی آرام بود زیرا سرمایه‌گذاران منتظر اطلاعات مشاغل ایالات متحده و نظرات مقامات فدرال رزرو بودند. نگرانی‌ها در مورد اقتصاد چین نیز بر جریان بازار تأثیر گذاشته است.

  • پایان جدال غول‌های فناوری

شرکت فناوری هوآوی چین و غول فناوری ایالات متحده آمازون اعلام کردند که قراردادی چند ساله برای صدور مجوز ثبت اختراع امضا کرده‌اند که اختلافات بین آنها را حل می‌کند. بیشتر شروط این قرارداد فاش نشدند، اما آلن فن، رئیس بخش حقوق مالکیت معنوی هوآوی، گفت که شرکت چینی به شکایت علیه آمازون در آلمان به دلیل فناوری ثبت اختراع مرتبط با وای‌فای و پخش ویدیو پایان داده است. ایالات متحده شرکت‌های مخابراتی چینی را به دلیل نگرانی در مورد داده‌ها از بازار خود منع کرده است و هواوی و ZTE را به عنوان تهدید معرفی کرده و از اپراتورهای امریکایی خواسته است تجهیزات خود را از شبکه‌های ایالات متحده حذف کنند.

 

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

  • افزایش تولید گندم در سال آینده

انتظار می‌رود استرالیا در سال آینده گندم بیشتری تولید کند زیرا آب و هوا برای کاشت پس از یک سال سخت با باران‌های شدید و گرمای بیشتر بهتر می‌شود. امیلی دال، اقتصاددان از اداره علوم و اقتصاد کشاورزی و منابع استرالیا در مصاحبه‌ای در کانبرا گفت که تولید گندم در سال ۲۰۲۴-۲۰۲۵ به ۲۸.۴ میلیون تن افزایش می‌یابد که ۹ درصد افزایش نسبت به سال قبل است. او افزود که تولید جو و کلزا نیز افزایش خواهد یافت.

  • تلاش دولت برای باز کردن گره کور اقتصاد

چین قصد دارد امسال ۱ تریلیون یوان (۱۳۹ میلیارد دلار) اوراق قرضه فوق‌العاده ویژه دولت مرکزی منتشر کند، زیرا مقامات، محرک‌های مالی را برای دومین اقتصاد بزرگ جهان افزایش می‌دهند. نخست وزیر لی کیانگ در نشستی در پکن پیشنهاد فروش اوراق قرضه دولتی ویژه را داد. این تنها چهارمین بار در ۲۶ سال گذشته است که این نوع فروش رخ می‌دهد. آخرین بار در سال ۲۰۲۰ بود، زمانی که اوراق قرضه به ارزش ۱ تریلیون یوان برای تأمین مالی تلاش‌های مقابله با همه‌گیری منتشر شد.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • علی.

    شاید این امر محقق شود چون گندم داخلی گران تر از خارجی است ولی اگر دلار بالا رود امر بر عکس می شود اتفاقا بزرگترین مزیت ایران دیم زار است چون با توجه به کمبود آب محدویت کشت در زمین آبی داریم اگر به جای ایش به کشت نخود وهمچنین استفاده از چیزل کشت در دیدارهای جدید تنظیمات کمباین حمل ونقل و در نهایت آزاد سازی قیمت نان وهماهنگی هر ساله قیمت وپرداخت یارانه آن به مردم می تواند تراز گندم را به +۳۰ درصد برساند وان وقت صادرات معنی دارد

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر