کیوسک آنلاین تیتر کوتاه / ۱۶۶

ثروتمندترین فرد جهان در آستانه شکست / پیشرفت هوش مصنوعی، غول‌های فناوری را شگفت زده کرد

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

ثروتمندترین فرد جهان در آستانه شکست / پیشرفت هوش مصنوعی، غول‌های فناوری را شگفت زده کرد

به گزارش تیتر کوتاه-روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) در تاریخ ۳۱ ژانویه ۲۰۲۴ ( ۱۱ بهمن ۱۴۰۲) در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

  • صعود قیمت نفت پس از تنش‌های دریای سرخ

انتظار می‌رود به دلیل حملات اخیر به کشتی‌ها در دریای سرخ، قیمت نفت در این ماه برای نخستین بار پس از مدتی افزایش یابد. این حملات باعث نگرانی در مورد درگیری احتمالی در خاورمیانه شده است که منجر به انحراف تردد تانکرها شده است. شاخص جهانی نفت برنت اندکی کاهش یافت و در حدود ۸۳ دلار در هر بشکه معامله می‌شود که همچنان بیش از ۷ درصد در ماه افزایش یافته است. به همین ترتیب، وست تگزاس اینترمدیت به حدود ۷۷ دلار در هر بشکه کاهش یافت. علاوه بر این، بازار منتظر پاسخ ایالات متحده به حمله پهپادی است که منجر به کشته شدن نیروهای امریکایی در اردن در آخر هفته شد.

  • کاهش شدت افزایش قیمت کالا در استرالیا

در استرالیا، قیمت‌ها به سرعت سه سال گذشته افزایش نمی‌یابد. این خبر خوبی است زیرا نشان می‌دهد که اقتصاد ممکن است به جای تجربه یک افت ناگهانی و شدید، به آرامی روند افزایش قیمت‌ها را طی کند. اداره آمار استرالیا اعلام کرد آخرین شاخص قیمت مصرف‌کننده یا CPI از ۵.۴ درصد در سپتامبر به ۴.۱ درصد کاهش یافته است. به این معنی است که نرخ تورم سالانه اکنون به پایین‌ترین سطح خود از دسامبر ۲۰۲۱ رسیده است. میشل مارکوارت، رئیس آمار قیمت‌ها در بیانیه‌ای گفت: «در حالی که قیمت‌ها برای بیشتر کالاها و خدمات به افزایش می‌یابد، تورم سالانه شاخص قیمت مصرف‌کننده از اوج ۷.۸ درصد در دسامبر ۲۰۲۲ به ۴.۱ درصد در دسامبر ۲۰۲۳ کاهش یافته است.»

 

روزنامه نیویورک تایمز (The New York Times) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

  • سود کاهشی، سامسونگ را گرفتار کرد

شرکت Samsung Electronics (سامسونگ)برای چهارمین سه ماهه متوالی در فصل تعطیلات شاهد کاهش سود بود. علیرغم تقاضای شدید برای تراشه‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی، این شرکت پیشرفت چندانی در درآمد خود مشاهده نکرد. برترین شرکت کره جنوبی در سه ماه آخر سال ۷۴ درصد کاهش درآمد به ۶.۰۲ تریلیون وون (۴.۵ میلیارد دلار) گزارش داد. این امر عمدتاً به دلیل متحمل شدن ضرر بیشتر ۲.۱۸ تریلیون وون در کسب و کار اصلی تراشه در مقایسه با آنچه که تحلیلگران انتظار داشتند، بود.

  • ثروتمندترین فرد جهان در آستانه شکست

قرارداد دستمزد ۵۵ میلیارد دلاری ایلان ماسک در تسلا توسط یک قاضی در Delaware رد شد زیرا یکی از سهامداران فکر می‌کرد که این مبلغ بیش از حد است. این حکم می‌تواند تا حد زیادی از ثروت ماسک بکاهد و در مورد آینده شرکت هایش ابهام ایجاد کند. روز سه‌شنبه، ایلان ماسک و تسلا متحمل شکست قانونی بزرگی شدند، به این معنی که هیات مدیره تسلا باید برنامه جدیدی برای غرامت ماسک ایجاد کند. ماسک سعی نکرده از گزینه‌های غرامت خود استفاده کند زیرا آنها در دادگاه مورد مناقشه بودند. پس از این خبر، قیمت سهام تسلا در معاملات پس از ساعت کاری حدود ۳ درصد کاهش یافت.

 

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

  • درخواست شرکت خدمات اینترنتی ژاپنی برای وام کلان از امریکا

گروه Rakuten، یک شرکت بزرگ خرید آنلاین در ژاپن، روز چهارشنبه اعلام کرد که ۱.۸ میلیارد دلار در قالب وام‌های ۳ ساله به دلار امریکا وام خواهد گرفت. نرخ سود این وام‌ها ۱۱.۲۵ درصد است. راکوتن قصد دارد برای پرداخت کامل بدهی‌های ۱.۷۵ میلیارد دلاری خود که در سال ۲۰۲۴ سررسید است، پول جمع آوری کند. این شرکت جمعه گذشته اعلام کرد که قصد دارد بدهی خود را تا سقف یک میلیارد دلار بازخرید کند. با این حال، روز سه شنبه، این شرکت گفت که اکنون پیشنهاد بازخرید تمام بدهی‌های معوق خود را تمدید می‌کند.

  • تلاش غول‌های فناوری دنیا برای استفاده از هوش مصنوعی

مایکروسافت، گوگل و AMD سه شرکتی هستند که واقعا سخت تلاش می‌کنند تا هوش مصنوعی را در محصولات خود بگنجانند. با این حال، برآوردن انتظارات بالای سرمایه‌گذاران از این فناوری برای آنها دشوار است. قیمت سهام شرکت‌های بزرگ فناوری پس از به اشتراک گذاشتن عملکرد سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ و انتظارات خود برای سه ماهه جاری کاهش یافت. همه آنها بر پیشرفتی که در هوش مصنوعی دارند تمرکز کردند. AMD انتظار دارد پردازنده‌های هوش مصنوعی جدیدش فروش بیشتری نسبت به آنچه در ابتدا تصور می‌کردند داشته باشند. مایکروسافت نحوه استفاده بیشتر مردم از دستیاران هوش مصنوعی خود را برجسته کرد و گوگل اشاره کرد که هوش مصنوعی به بهبود خدمات جست‌وجو و محاسبات ابری خود کمک می‌کند.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر