میزان مصرف انرژی در ایران ۲ برابر متوسط جهانی

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان اینکه ما به لحاظ بهینه‌سازی و بهره‌وری انرژی شرایط خوبی نداریم، گفت: شدت انرژی در ایران نسبت به کشورهای موفق ۳ تا ۴ برابر و نسبت به متوسط جهانی ۲ برابر است و این ضرورت پرداختن به موضوع بهینه‌سازی را تقویت می‌کند.

میزان مصرف انرژی در ایران ۲ برابر متوسط جهانی

حسین آب‌نیکی با بیان اینکه شرایط و فضای کشور ما به لحاظ شدت مصرف انرژی مناسب نیست، اظهارکرد: شدن انرژی در کشور ما ۲ برابر متوسط جهانی است ‌جزو بالاترین مصرف‌کنندگان انرژی هستیم.

وی با بیان اینکه ما به لحاظ بهینه‌سازی و بهره‌وری انرژی شرایط خوبی نداریم، گفت: شدت انرژی در ایران نسبت به کشورهای موفق ۳ تا ۴ برابر و نسبت به متوسط جهانی ۲ برابر است و این ضرورت پرداختن به موضوع بهینه‌سازی را تقویت می‌کند.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تصریح کرد: در تمامی بخش‌های مصرف شدت انرژی بالاست مثلا در بخش حمل‌ونقل خودروها ۲ برابر و بعضا بیشتر مصرف دارند، در ساختمان‌ها هم در حوزه برق و هم گاز بهره‌وری پایین است، بخاری‌ها ۲ برابر استاندارد مصرف می‌کنند، کولرهای آبی و گازی هم همین شرایط را دارند.

وی همچنین بیان کرد: شدت مصرف انرژی در صنایع و نیروگاه‌ها هم بالاست بنابراین موضوع بهینه‌سازی مهم تلفی می‌شود.

آب‌نیکی با بیان اینکه ارتقای بهره‌وری یک موضوع فرادستگاهی است و همه نهادها و مردم با آن درگیرند، گفت: وزارت نفت و نیرو تولید و عرضه انرژی رابه عهده دارند و وزارتخانه هایی مثل جهادکشاورزی، علوم و کشور نیز سمت مصرف هستند و البته وزارت صمت نیز سمت هدایت و راهبری است، بنابراین موضوع بهره‌وری فرادستگاهی است و علاوه بر نهادهی دولتی و حاکمیتی بخش عمومی و آحاد مردم نیز به آن ارتباط دارند و نتیجه اینکه نیازمند این هستیم رویدادهای برگزار کنیم که در خصوص افزایش بهره‌وری به مذاکره بپردازیم.

وی با بیان اینکه بنا بر این است کنفرانس بهره‌وری به صورت سالانه برگزار شود، افزود: در این کنفرانس این فرصت فراهم می‌شود که به نقد تجربیات گذشته و سیاست‌هایی که طی یک دهه گذاشته داشتیم، بپردازیم و همچنین فرصت خوبی است که همه ذینفعان پیرامون موضوع و نقد مسیری که تاکنون طی کردیم بحث، چالش‌ها را بررسی و راهکار ارائه دهیم.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان اینکه اکنون مسئله جدی این است که برنامه هفتم توسعه در دست تدوین است، گفت: اکنون فرصت مناسبی است که صاحبنظران و نخبگان دیدگاه‌های خود را ارئه دهند تا در اختیار مجلس قرار دهیم. همچنین این کنفرانس فرصت مناسبی است که تجربیات موفق بین‌المللی ارائه شود و همچنین راهکارها و موفقیت‌ها و شکستهای آنها در حوزه سیاست گذاری، فناوری و روشهای تامین مالی مطرح شود.

وی تاکید کرد: تلاش داریم با این رویداد پل ارتباطی بین مسئولان و نهادهای حاکمیتی و مجریان با خبرگان نخبگان فراهم شود.

وی با اعلام اینکه کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف سوخت روزهای ۲۳ و ۲۴ مرداد ماه به مدت دو روز در پزوژهشگاه صنعت نفت برگزار خواهد شد، گفت: یکی از اهداف ما در این رویداد تامین مالی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی است.

آب‌نیکی اظهارکرد: یکی از چالشهای ما این است که سرمایه‌گذار بخش خصوصی و خارجی رغبتی برای ورود به این بخش ندارد زیرا به صرفه نیست. بنابراین در یکی از پنل‌ها از بانک‌ها و سرمایه‌گذاران مختلف دعوت کردیم در این خصوص دیدگاههای خود را ارائه دهند.

وی بیان کرد: طبق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید باید فعالیت و سرمایه‌گذاری‌ها منجر به صرفه جویی شده و منابع حاصل به سرمایه‌گذار برگردد اما تاکنون هیچ اقدام جدی صورت نگرفته است بنابراین آیین نامه اجرای ماده ۱۲ نیازمند اصلاح جدی است که امیدواریم در این هم اندیشی بتوانیم در زمینه اصلاح آن به جمع بندی برسیم.

این مقام مسئول همچنین تاکید کرد: صنایع بزرگ و پرمصرف انرژی مثل پتروشیمی‌ ها و بخش سیمان و فولاد طرح هایی برای بهینه‌سازی دارند که ما یک پنل را به این بخش اختصاص دادیم و راهکارها را مورد بررسی و نقد قرار خواهیم داد.

وی ادامه داد: همچنین نقش فناوری نوین و دیجیتالیزه و پایدارسازی را به بحث خواهیم گذاشت چراکه استفاده ا فناوری و هوشمندسازی انرژی، تولید و انتقال و مصرف اثرات قابل توجهی در بهینه‌سازی خواهد داشت.

وی مقاماتی از کشورهای بلژیک، ترکیه و ژاپن را از جمله مدعوین خارجی این رویداد ذکر کرد.

منبع: ایلنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر