تحصیل در این استان در آستانه فروپاشی / فرهنگیان کمک کنند!

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش فارس در این استان ۴۱ هزار و ۹۷۱ دانش آموز بازمانده از تحصیل وجود دارد که ۵ هزار و ۷۹۲ نفر از آنها به فرایند آموزش بازگردانده شدند و از سرنوشت تحصیلی ۳۶ هزار و ۱۷۹ دانش آموز دیگر خبری در دست نیست، این در حالی است که برای بسیاری از دستگاه‌ها از جمله سازمان هدفمندی یارانه‌ها امکان شناسایی این دانش‌آموزان وجود دارد.

تحصیل در این استان در آستانه فروپاشی / فرهنگیان کمک کنند!

پس از فروکش کردن همه‌گیری کرونا، آموزش حضوری در فروردین سال گذشته از سر گرفته شد.

سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۲ اولین سالی بود که آموزش به شکل کاملا حضوری در دوران پسا کرونا برگزار شد و آسیب‌های متعدد آموزش مجازی را بر پیکره خود داشت.

باز ماندن از تحصیل، از اصلی ترین آسیب‌های آموزشی دوران همه گیری است که اگر برای ترمیم آن اقدام نشود به ترک تحصیل قطعی می‌انجامد.

بیشتر بخوانید:

بازار داغ خرید و فروش ویپ / سیگار مخرب و سمی ۱۱ میلیونی شد!

در همین رابطه محمدخلیل عسکری، مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس به تشریح اقدامات و شرایط استان با موضوع «بازماندگان از تحصیل» پرداخت که شرح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس با قدر دانی از نقش آفرینی رسانه گفت: ابتدا تشکر می‌کنیم که مسائل دقیق آموزش و پرورش را دنبال می کنید، این نشان می دهد رسانه وظیفه خود را نسبت به آموزش و پرورش فهمیده و کار را با دقت، ظرافت و حساسیت دنبال می کند.

رسانه یک ابزار موثر است برای اینکه پیام تربیتی هم به کف مدرسه برسد، هم جامعه همراه شوند و فرایند مردمی‌سازی آموزش و پرورش شکل بگیرد.

بازگرداندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل با طرح شهید محمودوند 

عسکری با بیان اینکه استان فارس ۹۲۰ هزار دانش آموز دارد، گفت: بازماندگی از تحصیل عوامل متعددی دارد که طبیعتاً کرونا نیز نقش مهمی داشت. بررسی‌هایی که بعد از کرونا داشتیم نشان داد یکی از عوامل بازماندگی از تحصیل بچه‌ها همین بیماری است. ما طرح شناسایی دانش‌آموزان بازمانده تحصیل را با نام طرح شهید محمودوند که از شهدای تفحص است، شروع کردیم.
 

شناسایی ۱۱۲۴۰ نفر دانش آموز بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی

وی بیان کرد: در مقطع ابتدایی ۱۱ هزار و ۲۴۰ دانش آموز بازمانده از تحصیل داشتیم و این موضوع در دستور کار همکاران ما قرار گرفت. 

به ازای هر ۱۰ دانش آموز در مقطع ابتدایی یک فرد پیگیری کننده در قالب طرح شهید محمودوند مشخص شد که مدیر مدرسه یا راهبران آموزشی هستند. توسط هر یک فرد پیگیری کننده، موضوعات ۱۰ دانش آموز بازمانده از تحصیل، از جمله شناسایی این دانش آموزان و نحوه برگشتشان به مدرسه رصد شد.

به گفته عسکری، این افراد دانش آموزان بازمانده از تحصیل را شناسایی کرده و سپس فرایند بازگشتشان به کلاس درس و آموزش و پرورش دنبال می شد.

در مجموع سه مرحله، ۴۶۰۰ دانش آموز ابتدایی به آموزش بازگشتند
 

مدیر کل آموزش و پرورش استان فارس گفت: طرح شهید محمودوند در مقطع ابتدایی در سه مرحله اجرا شد. در مرحله اول و دوم ۳ هزار و ۴۰۷ نفر به کلاس‌های درس بازگشتند و در مرحله سوم هزار و ۱۹۳ نفر به آموزش وصل شدند که در مجموع ۴ هزار و ۶۰۰  دانش آموز به مدرسه برگشتند و ۶ هزار و ۶۴۰ نفر هنوز بازمانده‌ از تحصیل ابتدایی داریم که این‌ها یا افرادی هستند که مشکل معلولیت دارند و یا مهاجرت کرده‌اند.

عسکری اذعان کرد: بخشی را هم ما نتوانستیم شناسایی کنیم به جهت اینکه ابزار و امکانات شناسایی این دانش آموزان را در اختیار نداشتیم. امکان بازگرداندن ۶ هزار و ۶۴۰ نفر تا الان وجود نداشته است. ما از بدو تولد آدرس و کد ملی را گرفته‌ایم، اما آدرس هایی که ما گرفته ایم تغییر کرده، مثل کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست.

شناسایی ۳ هزار و ۷۳۱ بازمانده از تحصیل در دوره متوسطه

وی آمار دوره متوسطه را اینگونه بیان کرد: در حوزه متوسطه اول ما ۷ هزار و ۵۸۷ نفر و در متوسطه دوم ۲۳ هزار و ۱۳۴ نفر بازمانده از تحصیل داریم که در مجموع در متوسطه اول و دوم ۳۰ هزار و ۷۳۱ نفر بازمانده از تحصیل وجود دارد.

میانگین پوشش آموزش در فارس بیشتر از نرخ کشور

مدیرکل آموزش و پرورش فارس خاطرنشان کرد: میانگین نرخ پوشش واقعی آموزش در کشور ۹۰.۰۷(نود و هفت صدم) درصداست. در استان فارس این نرخ از میانگین کشوری بالاتر و به میزان ۹۱.۷۹ درصد است. در دوره متوسطه دوم در کشور نرخ واقعی ۷۹ و ۹۸ صدم درصد است استان فارس ۸۴ و ۳۲ صدم درصد است. یعنی استان فارس از متوسط کشور بالاتر است و این نشان می‌دهد که همکاران ما تلاش داشته اند.

۱۱۹۲ دانش آموز دوره متوسطه به فرایند تحصیل بازگشتند

وی در توضیح بازماندگی از تحصیل در مقطع متوسطه گفت: در دوره تحصیلی متوسطه اول و دوم نیز طرح شهید محمودوند اجرا شد اما نه به آن مکانیزمی که در دوره ابتدایی وجود داشت. هم دیرتر آغاز شد، هم در دوره متوسطه اول و دوم شرایط نسبت به دوره ابتدایی سخت تر است، اما توانسته‌ایم با همکاری دستگاه‌های مختلف مخصوصاً مجمع خیرین تعلیم و تربیت که جا دارد از آنها تشکر کنم، هزار و ۱۹۲ نفر را تا پایان تیر ماه جذب کرده و در متوسطه اول و دوم به تحصیل برگردانیم که از کل بازماندگان از تحصیلمان این آمار باید کسر شود.

عسکری افزود: وضعیت بازماندگی از تحصیل در پسران بیش از دختران است و دختران ما بیشتر گرایش به تحصیل و ادامه تحصیل داشتند.

اشتغال دانش آموزان متوسطه دوم، از عوامل مهم رها کردن تحصیل 

وی در خصوص دلایل دخیل در بازماندن از تحصیل گفت: بازماندگی از تحصیل دلایل زیادی دارد از جمله دلایل محیطی، خانوادگی، اقتصادی؛ برخی عوامل مربوط به مدرسه، بی‌انگیزگی، افت تحصیلی، بدسرپرستی، بی سرپرستی، مهاجرت، در بعضی از مناطق ازدواج زودهنگام را داریم. همچنین در دوره متوسطه و به صورت خاص متوسط دوم موضوع اشتغال را داریم که باعث می‌شود دانش‌آموزان از تحصیل بازبمانند.

رویکرد آموزش و پرورش بر مبنای عدالت تربیتی است

مدیرکل آموزش  پرورش در مورد شیوه و مسیر  بازگرداندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل به فرایند آموزش بیان کرد: رویکرد آموزش و پرورش بر مبنای عدالت تربیتی است. یعنی باید با دانش آموزان بازمانده از تحصیل و دانش آموزان مناطق محروم را شناسایی کنیم و تمام تلاشمان این باشد که این دانش آموزان را به مدرسه برگردانیم. یکی از اقدامات اولیه این است که در اولین قدم معلمین وارد می‌شوند، دانش آموزان را شناسایی کرده و زمینه بازگرداندنشان به کلاس درس را فراهم می‌کنند‌.

از مدارس شبانه‌روزی تا مدارس مجازی و اشتغال در مدرسه

عسکری گفت: در شورای آموزش و پرورش در جلسات مدیران آموزش و پرورش شهرستان ها این موضوع را به صورت موکد دنبال می‌کنیم تا همکاران حساس باشند. بدانند که چه نبود دانش‌آموزان در مدرسه چه خسارت‌هایی دارد. همان طور که مردم در یکی دو سالی که به دلیل کرونا آموزش حضوری نبود متوجه شدند چه خسارت‌هایی وارد شدو بچه‌ها از نظر تربیتی چقدر ضربه خوردند.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات خاصی که انجام می‌دهیم راه‌اندازی و تقویت مدارس شبانه روزی است که می‌تواند مانع بازماندگی تحصیل بچه های ما شود. همچنین پویش جذب بازماندگان از تحصیل را در استان راه‌اندازی کرده ایم.

به گفته عسکری، شورای عالی آموزش و پرورش نیز بر این موضوع که دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را به هر شکل ممکن به مدرسه برگرداند اهتمام ویژه دارد و تصویب مدارس مجازی در شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان یک راهکار بوده است.

وی افزود: تفاهم‌نامه‌ای با سازمان فنی حرفه‌ای در نظر داریم که بتواند مهارت‌هایی را در مدرسه به دانش آموزان یاد بدهد که مشکلات سبب نشود دانش آموزان از مدرسه رها شوند و‌ اشتغال را خارج از مدرسه دنبال کنند تا بتوانند در فضای مدرسه آموزش ببینند.

اصلاح فرایندها در حوزه آموزش و پرورش به‌ویژه فرایند آموزش که اکنون موجود است. ضرورت مشاوره‌های خانواده، ورود دانشگاه، ورود دستگاه قضایی که به لطف خدا بخش آسیب‌های اجتماعی قوه قضاییه همکاری بسیار خوبی با ما داشته است. همه اینها عواملی است که یا ما وارد شده‌ایم یا جزء پیشنهادهایمان است تا بتوانیم بحث بازماندگی از تحصیل را اصلاح کنیم.

کمک های مجمع خیرین تعلیم و تربیت بیشتر از دستگاه‌های اجرایی 

مدیرکل آموزش و پرورش در خصوص فعالیت‌های خیرین تعلیم و تربیت گفت: مجمع خیرین تعلیم و تربیت یکی از مجموعه‌هایی است که در استان فارس شکل گرفته و دغدغه مندانه کار مربوط به دانش آموزان بازمانده از تحصیل را دنبال کرده و در فرایند شناسایی این دانش‌آموزان حضور دارند. کسانی را که از نظر اقتصادی مشکل داشتند و به این دلیل نتوانسته‌اند وارد مدرسه شوند، مورد حمایت و پوشش قرار می‌دهند و کسانی را که نیاز به مشاوره‌های تربیتی دارند شناسایی می‌کنند و با مشاوره‌های متعدد آنها را حمایت می کنند، همچنین دانش آموزانی که نیاز به شبانه روزی دارند به ما معرفی می‌کنند‌.

وی تأکید کرد: مجمع خیرین تعلیم و تربیت در واقع یک ظرفیت اجتماعی و مردم‌نهاد است که شاید بعضاً بیشتر از دستگاه‌های اداری توانسته با آموزش و پرورش برای جذب دانش آموزان و بازگرداندن آنها به مدرسه کمک کند.

آموزش مجازی به دلیل گسیختگی فضای مجازی به نتیجه مطلوب نرسید

عسکری در پاسخ به این پرسش که مدرسه مجازی چگونه می‌تواند دانش آموران را به تحصیل برگرداند، در حالی که خود از عوامل ترک تحصیل بود، گفت: امروز با توجه به رشد فضای مجازی و توسعه فناوری ما ناگزیر هستیم که به این سمت برویم. البته فضای مجازی یک‍سری آسیب‌ها و مشکلات داشت و برخی دانش آموزان نتوانستند گوشی تهیه کنند و وارد فرایند آموزش شوند اما مهمتر از این، موضوع سواد رسانه است. یعنی قبل از اینکه گوشی در اختیار دانش آموز قرار گیرد، باید فهم استفاده از آن ارائه شود.

وی ادامه داد: نهادهای حمایتی و خیرین در دوران آموزش مجازی برای بچه‌ها گوشی تهیه کردند، بعضی از معلمان ما وام می گرفتند و برای دانش آموزانشان گوشی می خریدند اما چون بچه‌ها سواد رسانه و نحوه صحیح بهره‌برداری از این فضا را نداشتند متاسفانه دانش آموزان در حاشیه‌های آن و پستوهای فضای مجازی غرق شدند و از اصل موضوع که آموزش و تربیت بود، غافل ماندند و نتوانستیم به نتیجه مطلوب برسیم.

وی تصریح کرد: در همه دنیا پروتکل هایی در مورد فضای مجازی برای نوجوانان تدوین شده، اما در کشور ما به دلیل رها شدگی و گسیختگی که در فضای مجازی وجود دارد متاسفانه بچه‌ها آسیب‌های آموزشی و پرورشی دیدند.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس، وقتی می‌گوییم مدرسه مجازی منظور فرازمانی و فرامکانی است، یعنی دانش آموز هم بتواند در فضای کسب و کار، کارش را انجام دهد و همزمان بتواند با استفاده از ظرفیت فضای مجازی درسش را بخواند. اما اولویت اصلی آموزش و پرورش آموزش حضوری است. آموزش مجازی را به صورت مکمل می‌بینیم. تمام تلاشمان در دوران پسا کرونا پس از فروردین ۱۴۰۱ این بود که آموزش حضوری شود و پای آن ایستادیم، چون آسیب های زیادی از سوی آموزش مجازی دیده بودیم.

مسئله اصلی شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل است

عسکری در پاسخ به این پرسش که نقش سایر دستگاه ها در حل چالش بازماندن از تحصیل دانش آموزان چقدر است؟ گفت: ما معتقدیم که در فرایند تربیت دو عامل نقش دارد، عوامل سهیم در تربیت هستند و عوامل موثر در تربیت. یک عده مستقیم ارتباط دارند و یک عده غیر مستقیم. اگر آموزش و پرورش بخواهد موفق شود ناگزیر است که دستگاه دیگر به کمکش بیایند.

وی افزود: بهزیستی یکی از مجموعه‌هایی است که ما الان نیاز داریم حمایت کند. با توجه به اینکه بعضی از دانش آموزان به دلیل معلولیت شرایط حضور در مدرسه را ندارند با حمایت بهزیستی می توانند از آموزش بهره‌مند شوند.

به گفته مدیر کل آموزش و پرورش فارس، مسئله اصلی بحث شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل است. این شناسایی بیشتر از طریق اداره ثبت احوال صورت میگیرد و این اداره می تواند کمک کند تا زمینه شناسایی این گروه دانش آموزان برای آموزش و پرورش فراهم شود.

وی گفت: ما در مورد دانش آموز بازمانده از تحصیل، نشانی محل سکونت، اطلاعات اولیه و خانوادگیش را لازم داریم که بتوانیم بر مبنای آن دانش آموز را شناسایی کنیم و در نزدیک‌ترین آموزشگاه او را به تحصیل برگردانیم.

سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌تواند کمک کند 

عسکری به نقش موثر انه‌ها اشاره کرد و گفت: سازمان دیگری که در کنار ثبت احوال میتواند به ما کمک کند سازمان هدفمندی یارانه‌ها است که از طریق کد ملی و اطلاعاتی که از خانواده‌ها دارد، مخصوصاً در مورد دهک‌های پایین جامعه، می‌تواند کمک کند تا دانش آموزانی که از لحاظ اقتصادی دچار مشکل هستند از این طریق شناسایی شوند و دستگاه‌های حمایتی مثل کمیته امداد و بهزیستی از از این دانش آموزان پشتیبانی کنند.

وی افزود: صدا و سیما خیلی می‌تواند به ما کمک کند تا موضوع بازگرداندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل به یک فرهنگ تبدیل شود و بخش‌های مختلف جامعه بپذیرند آمدن پای این کار می تواند به اصلاح مشکلات جامعه کمک کند‌.
عسکری گفت: ما از مجمع خیرین در بخش‌های مختلف جامعه تقاضا داریم کمک کنند. بخشی از هزینه هایی که برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفته شده، در حوزه آموزش و پرورش وارد شود و برای شناسایی دانش آموزان استفاده شود. هر فرد در جامعه خود را مسئول بداند که به آموزش و پرورش کمک کند و دست این دانش آموزان را بگیرد و به آغوش مدرسه برگرداند.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس در پاسخ به این پرسش که آیا دستگاه‌ها پای کار هستند؟ گفت: بله! یکی از بهترین دستگاه‌ها شهرداری و شورای شهر است. با صدا و سیما و اکثر دستگاه‌ها تفاهم‌نامه داریم و عمدتاً با علاقه پای کار آموزش و پرورش می آیند. معاونت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی قوه قضاییه با ما همکاری بسیار خوبی دارد و اخیرا با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر جشنواره نوجوان سالم یا یاریگران زندگی را برگزار کردیم.

دو مدرسه در زندان

وی خاطرنشان کرد: دستگاه قضا می‌تواند هم در حوزه آسیب‌های اجتماعی به ما کمک کند و هم دانش آموزانی که به جهت ارتکاب به جرم وارد زندان می‌شوند، به ما کمک کند زمینه بازگرداندن آنها به مدرسه فراهم شود. در همین راستا دو کد مدرسه در زندان راه اندازی کرده‌ایم تا دانش آموزانی که در این شرایط هستند هم از تحصیل باز نمانند.

هر جا فقر بیشتر باشد بازماندگی از تحصیل هم بیشتر است

عسکری در پاسخ به این پرسش که کدام مناطق بیشترین بازماندگی از تحصیل را دارد، گفت: بازماندگی از تحصیل عوامل متعدد دارد؛ در هرجا که آسیبهای اجتماعی را بیشتر می‌بینید بازماندگی از تحصیل بیشتر است و در هرجا که فقر و مشکلات اقتصادی بیشتر وجود دارد، بازماندگی از تحصیل بیشتر است.

منبع: فارس
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • صابر

    به‌نظرم اگه بچه ها ضایعات جمع کنن وبفروشن،بهتر ازخیلی شغلهای اداریه،کارمندی هستم با۳۲ سال سابقه دریافتیم ۱۴/۸۰۰

    • ناشناس

      خاک تو سرت به تو رییسی.

  • ناشناس

    باسلام یفکری به خانم معلمين مدارس غیر انتفاعی مناطق محروم کشور که فارغ‌التحصیل دانشگاه در رشته آموزش ابتدایی و پیش دبستانی هستند هم اکنون در مدارس غیر انتفاعی تدریس می کنند با کولباری از تجربه وتخصصی عملی دارند با استخدام این جوانان خدمت فرهنگی خدمت بزرگی به مردم محروم کهگیلویه دهدشت و توابع آن بکنید اینقدر دختران بیکاری فارغ‌التحصیل دانشگاه دارد

  • مامن خوجه

    وقتی فقر زیاد باشد بخصوص بودجه ی مدارس کم شود آثار زیادی بر خانواده و دانش آموزان دارد من معلم الان یک پسر کلاس هشتم دارم هر روز یک کمکی بمدارس گردد .من خودم چند سال مدیر بودم و مدرسه هزینه دارد قبلا سرانه خوب بود ولی الان نه .و همچنین بعلت فقر دانش آموزان در سنین پایین برای کمک خانواده بخارهای نیمه وقت می پردازند و باعث دلسردی از درس و مدرسه می شود لطفا به مدرسه و معلمان و دانش آموزان برسید و گرنه کشور تاوان سختی خواهد داد و نشانه هایش الان معلوم است ترک تحصیل و آلودگی در سنین پایین و دعوا و مواد مخدر و ....‌اگر پول اختلاس چند آقا زاده را مدارس بدهند مدارس اباد میگردد

  • مادر

    وقتی که عمر خود را به هدر می دهند درس می خوانند مهندس الان پول یک کارگر را می گیرد بیمه هم ندارد

  • ناشناس

    با سلام با توجه به سوابق خدمتی اینجانب حدود ۵۰ در صددانش آموزان متوسطه دوم یا ترک تحصیل می کنند یا اینکه مدرک تحصیلی آنها روایی ندارد.واین ۵۰ درصد افراد زحمت کش جامعه هستند. بنابراین این افراد حتما باید توانمند شوند چاره کار بسیار اسان هست .این افراد از طریق هنرستانها مهارت‌های کوتاه مدت در شیفت بعد ظهر آموزش داده شوند و با ارائه برگه مهارت اموزی به محل کار حداقل تا دوسال دولت بیمه تامین اجتماعی را در صورت هم خوانی مهارت و نوع کار پرداخت نماید ضمنا سربازی اجباری هم حذف شود و از افراد علاقه‌مند استفاده شود .

  • اباصلت طلوعی

    سلام وخسته نباشید می خواستم عرض کنم که ای مسئولین وملت ایران از هر نظربرای آینده این کشور واقعا به داد آموزش و پرورش برسید وکم توجهی ها وسخنرانی وجلسه وهمایش راکنار بگذاریدوهمت کنید.

  • کاربر

    معلمان سالهاست که دیگر خود را از بدنه این وزارت نمی بینند.. روحانیون.. مهر افرینان. از حوزه.. اتش به اختیار... و.. بیاورید. که از همه سو حقوق و مزایا می گیرند.... جامعه در حال متلاشی شدن است.. صدای خورد شدن استخوانهایش سالهاست که به گوش می رس اموزش و پروش هم جزیی از ان! ... اما. اقایان تازه شروع کرده اند به افتخار کردن از تاراج دادن ثروت و زمان و فرصتهای ایران و ایرانی در لبنان! و چندین کشور دیگر که قابل شمارش نیست و دعوا با تمام دنیا! . بروید و تئوریسینهای بی نغز خود را بسیج کنید که اوضاع بی ریخته..!

  • اسد

    وقتی آموزش وپرورش را رها می کنید وبه بهانه کمک به مدرسه از مردم به زور پول می گیرید نتیجه اش اینجنین میشود سرانه دانش آموزان را هر سال کم که نه صفر کردید واز اولیایی که پول ندارند به زور پول گرفتید به بهانه کمک به مدرسه تغذیه را از مدارس گرفتید وندادید وهزاران مشکل دیگر البته این آماراشون هم دروغه ترک تحصیل خیلی بیشتر از این عدد ورقم است علت فقر ونداری مردم است باید واقعیت را قبول کنید وبه آ.پ برسید وگرنه آمارهای ترک تحصیل وحشتناک خواهد شد
    تورم علت اصلی ترک تحصیل ها است چرا واقعیت ها را نمی گویید مگر به زور واجبار میشه بچه ها را به مدرسه آورد

    • آموزش و پرورش پولی

      دبیرستان انیشمندان زنجان .اول ۵۰۰ تومان می گیرد. بعد کارنامه می دهد .

  • سید

    قسم حضرت عباس قبول کنیم یا دم خروس یک طف فریاد مددخواهیتان بلند است از طرف دیگر روسای آموزش وپرورش شهرستان کسانیکه هم جناح خودشان نیستند سفارش میکنند که حتما فرم بازنشستگی پر کنید و بروید

  • فرزین

    سران آموزش و پرورش به جز حزب و حزب بازی و تو سر و کله هم زدن کار دیگری بلد نیستند.وقتی معیار انتخاب رئیس رفاقت و هم حزبی بودن است و خیلی دیدم که رئیسی توانمند و دلسوز را حراست رد صلاحیت کرده بجاش یک آدم بلا قربان گوی بیسواد آمده که فقط پول ریاست مدرسه یا اداره براش مهم است.گندکاری کم نیست .وقتی یک نماینده یا یک مسئول در مدارس دخالت می‌کند ودانش آموزان رو به مدلهای سمپاد و تیزهوشان،نمونه،امام حسین،سما و....برای پول در آوردن بیشتر جدا میکنید خیانت کرده اید.نه معلم راضیه نه والدین و نه دانش آموز.نتیجه برهم زدن نظام آموز شی قبل و انتخاب مدیران نالایق است.من ۳۰ سال تو این سیستم خدمت کردم.سال به سال بدتر می‌شود چون حراست در همه شئون کار و انتخاب مدیر دخالت میکند.خانه از بنیاد خراب است.

  • Paria

    مدرسه حاج توحیدی شیراز به علت نداشتن بقیه پول کمک به مدرسه کارت ورود به امتحان به دخترم و ندادن گفتن پول نداری نزار بیاد مدرسه بزار خونه بشینه

  • ناشناس

    بابا اینقدر شهریه مدارس غیر انتفاعی بالاست مدارس دولتی هم که اصلا نیست اگر همچند تایی باشه از منزل خیلی دوره وبرای ثبت نام کلی مصیبت و10 تا13 میلیون پول میگیرن اسم می نویسند معلما هم که درس خوب نمیدن وهمش میگن بیاین کلاس خصوصی بچها بیچاره ها حق دارند تواین گرونی وصع بد اقتصادی مدرسه نرن درس بخونن با همه بدبختی و... بعد کار کجا بود. کاری که حقوقش کفاف زندگی امروزه بده نیست. چه بهتر که وفتشون الکی هدر ندن وبرن حرفه ای یاد بگیرن تا شاید بتونند تو این خراب شده گلیمشو ن از آب بکشن. آخه وزیر... تو برای بچها چکار میکنی مگه که الان شور میزنی با اون قانونهای مسخره ی مدارس مسخره که بعصی هاشون حتی نمره ای که حقته بهت نمیدن.

  • کامران

    چی شد دست به دامن معلم ها شدید؟
    خودتون خوردید و گردن کلفت کردید و تو سر معلم زدید اما یادتون رفت که بچه‌های این مملکت زیر دست معلم بار میان

  • ناشناس

    من معلمم تصمیم گرفتم بخشی از حقوقم رو به تعدادی دانش آموزان دختربدم که ازششم به بعد ادامه تحصیل می دهند.واقعا وضعیت تحصیل دختران درروستاها افتضاح شده کودک همسری بیداد میکنه.بچه های روستا چون مجبورن برن خوابگاه خیلی سختی ها دارن البته خودم همه این مراحلو رفتم.از همکاران عزیز وکسانی که میتونن خواهش میکنم دراین کارخیر مشارکت کنند ودست چند دانش آموز رو بگیرند شده ماهیانه ۲۰۰ یا۳۰۰تومن کمک کنن

  • ناشناس

    ای مردم برای ادانه تحصیل فرزندانتون هرکاری میتونید بکنید جامعه درآینده باکمبود افراد شایسته در ادارات وسازمان های مختلف مواجه خواهد شد. معلم، مهندس ،دکتر کارمند کارگر و...

  • حجت

    سلام در مورد بازماندگان از تحصیل استان فارس خیلی خودتان را ناراحت نکنید در آینده بچه ها کمتر به مدرسه می‌روند وقتی این همه کارشناس و ارشد بیکار وجود داره دیگه تقریبا رفتن دنبال درس و مدرسه کار بیهوده ای خواهد بود

  • علی

    به زور نمی شود فرزندان مردم را ‌واداربه تحصیل کرد .این ها عادت کردند که نازشان را بکشند وبا ناز ونمره دادن بروند به کلاس بالاتر!!!
    مگر قراره همه مدرک به دست باشند پوشت و به میز نشین !!!
    باید یک سری هم کارهای غیر اداری را انجام دهند .
    البته خانواده های فقیر باید شناسایی شوند .

  • ناشناس

    حکومت پخمه ها

  • ناشناس

    برای مسئولان کشور بی سوادی مردم خیلی مفید تر از سواد است به چند دلیل :
    # فهم کمتر اعتراض کمتر
    # دانش اموز کمتر نیاز به معلم ومدرسه کمتر
    # بیسواد بیشتر نیروی کارگر بیشتر
    # زندگی کارگری بیشتر فقر بیشتر
    # فقر بیشتر بودجه کنیته انداد وبهزیستی وبنیاد مستضعفان وگدا خونه ها بیشتر
    # ودر انتها وقتی رای نیخواهند با یک کیسه سیب زمینی ویه بسته معیشتی کلی رای جمع میکنن
    حالا کدوم مسئول عاقلی میاد دغدغه بی سوادی و از تحصیل باز مانده را میخوره ؟

  • ناشناس

    حزب الله،بسیجی،طلاب بیاورید تا در مدارس تدریس کنند چون معلمان توی این مملکت بیگانه اند به نظر من آموزش و پرورش را حوزه علمیه کنید بهتر نتیجه می دهد!!!!

    • ناشناس

      همین قشر به اندازه‌ی کافی گند زدن تو کشور دیگه بیش از این وارد آموزش و پرورش نشن بهتره

  • ناشناس

    خوب گند زدن تو مملکت
    مردم را فلاکت کشوندن

  • علی

    سلام بیشتر این ها رفتند خارج از کشور

  • سعید

    یک جا فرمایش می‌دین همه چی گل وبلبله
    یکجا میگین فقر و بدبختی وغزدواج زود هنگام و.....
    بالاخره نفهمیدیم
    خودتون هم میدونید چقدر آماری که ارائه می‌دین دروغه

  • ناشناس

    آخه
    فوق لیسانس ها بیکارن دولت مگه کار میده بیخودی وقتشون روتلف میکنن

  • حسین

    آقامعلم... ملت تو فقر دست وپا میزنن... والله ندارن... اگه بتونن شکم زن و بچه رو سیر کنن... درس و مدرسه پیشکش... این نامه رو با مضمون دلسوزانه تری برای ریاست محترم جمهور بفرستید.. انشاله فرجی بشه

  • کورش

    فقط حرف وشعار
    اونهمه توبوق وکرناکردندکه رتبه بندی و....میکنیم آخرش چی شد
    این پروژه شهیدمحمودوندهم مثل بقیه کارهادرحدحرف خواهدماند
    چون
    ازهمه توقع دارندجهادکنندوکمک کنندولی خودشون بدون دستمزدتاجلوی درب اداره هم نمیرن.اضافه تدریسها هنوزمونده.برین ببینین دستمزدوماموریتهای خودشون هم آیامونده؟؟

  • ناشناس

    واقعاً خاک بر سر مسوولین کشور با این مدیریت کشور الان فلسطین و لبنان بود یقه خود را جر داده بودند

  • سربازولایت

    برباعث وبانیش لعنت

  • ناشناس

    افغان ها رو اخراج کنید درست میشه

    • ناشناس

      حرامزاده..‌‌افغانهامگه چوب تو آستینت کردن...همه دنیا مهاجر داره...ایتالیا دویست وچهل ومیلیونی همه مهاجرت کردن فقط شصت میلیون نفر ایتالیایی ساکن وطنشون هستن نژاد پرست بیشرف

      • میثم

        حرامزاده تویی بی پدر افغانی حمال

      • ناشناس

        افغانی کثیف بروبه جهنم!!!!!!!!!!

    • ناشناس

      خفه

  • ناشناس

    با چه انگیزه ای درس بخوانند تحصیلات الان اصلا ارزشی ندارد و از طرفی کتابها خیلی سنگین شده واقعا تمام وقت بچه ها رو میگیره و فرصتی برای بچگی براشون نمی زاره من بعنوان یه دبیر فیزیک اینو میگم مشاورها میگن روزی ۱۳ ساعت درس تا در کنکور بلکه بلکه موفق بشی این چه موفقیتی هست

  • امین

    خدا اجرتون بده که به فکر بازمانگان از تحصیل افتادید
    اول موانع را بر دارید
    فقر
    دلسردی از آینده
    میدان فعالیت آموزشی آزاد برای معلم
    کنترل بی سوادی چشمگیری که جامعه را فرا گرفته
    تخصیص بودجه ی کافی برای آموزش و پرورش
    عدم دریافت شهریه به انواع مختلف
    کاهش تراکم جمعیت دانش آموز در
    کلاس های درس
    پذیرش رشد بی رویه ی بی سوادی و فرا خوان عمومی برای حضور معلمان با تجربه ی بازنشسته
    بهره گیری از فرهنگسرا ها ی موجود در پارکها و مدیریت و نظارت دلسوزانه
    مطمئن باشید دلسوزان آینده این سر زمین آستین همت بالا خواهند زد

    باز نشسته ی فرهنگی با ۴۴ سابقه ی آموزشی در مدارس دولتی حاضر به همکاری هستم


  • کاربر

    شناسایی راحت هست.... اموزش انها سخت..
    راه حل.... برادران و خواهران حوزوی و دارلکتبها... مراکز فرهنگی بیشمار... مداحان.... خودتان را بیاورید. بجای حل دادن انها تو اموزش و پرورش و پروش! تا به این مودکان اموزش دهند... راستی ثروتهای ملی که در کشورهای لبنان.. سوزیه.. افریقا حیف و میل سیاستهای شکست خورده... می منبد را خرج این زبان بسته ها بکنید.... این نتایج گنده گوییهای 42 ساله شماست و این یک رقم از بدختیهای بیشمار است

  • ناشناس

    کرونا هم بهانه خوبی شد برای کاستی ها و بی مدیریتی هایتان ، مثل دشمن و تحریم برای سرپوش گذاشتن روی حقارتتان

  • ناشناس

    برید از روحانیون کمک بگیرید تو مخمصه گیر می کنید مردم وفرهنگی رو می‌شناسید خجالت نمی کشید از روحانیون که با لواط کاری بدنام هستند کمک بگیرید معلمان رو چندین ساله کشتید

  • ناشناس

    جناب عسکری مدیریت محترم استان
    ولی افغان پر کرده مدارس ایران رو
    بله افغان جایگزین شده مدارس روستایی پر از افغان دورگه مغول نسل طالبان داعش

  • مهدی

    مشکلات خیلی خیلی زیاد شده..آدم کودمشو بگه..
    وقتی اون آقای محترم گفت،تحریمها هیچ اثری ندارند.
    و قیمتها و تورم در ادامه سر به فلک گذاشت.
    به دنبال تورم بالا،حقوق های کم و گرانیها،دخل و خرج ها بهم خورد،خانواده های بیشتری زیره خط فقر رفتند و یکسری از هزینه های واجب،ناخواسته از سفره خانواده ها حذف شد.در بعضی از خانواده ها،بچه ها رو نمیتونن به کلاسهای تابستانی و ... بفرستن،رفتن به دندانپزشکی برای ترمیم دندان ها دیگه مقدور نیست،مسافرت و صله رحم به صفر رسیده،لباس خریدن سخت شده،اجاره ها قیامت میکنن،اگه در خانه یک وسیله ای خراب بشه پول تعمیرش از پول خریدش در چند سال قبل بیشتر میشه.مدرسه ها و معلم ها کیفیت قبل رو نمیتونن ارائه بدن.معلم بیچاره با حقوق کم و دنیایی مشکلات زندگی و آینده تار چطور بیاد خوب درس بده.میگن در ممالک پیشرفته،بالاترین حقوقها برای معلمین و بخصوص معلم ابتداییه تا به اصطلاح پی ریزی بچه ها محکم و قوی باشه.حذف نمره در دوره ابتدایی هم اکثر بچه ها رو تنبل و بیخیال بار میاره.چون که با مفهوم نمره و تلاش آشنا نمیشن.مگه میشه در درس ریاضی همه کلاس شاگرد اول باشن؟وقتی ما مدرسه می رفتیم بخاطر ۲۵صدم نمره،رتبه دانش آموزان بالا پایین میشد و رقابت سالم در کلاسها وجود داشت.الان نمره همه خیلی خوبه و نصف بچه ها جدول ضرب رو بلد نیستند!! .معلوم نیست زرنگ کلاس کیه،متوسط کیه،تنبل کیه.فردا این بچه ها چطور میخوان برن به کلاس بالاتر؟این نسل بیسواد ، بی انگیزه و ضعیف فردا چطور میخوان آینده جامعه رو تضمین کنن؟
    انشالله در مسئولین یک اندیشه و مدیریت جهادی استارت بخوره و تا دیر نشده مردم و جامعه رو از این وضعیت نجات بدن.

  • رئوف

    اولیا دانش آموزان فقیر شده اند متاسفانه آموزش پرورش هم کمک نمی کند روستاهایی که مدرسه ندارند حتی کرایه سرویس رفتن به مدرسه دانش آموز نمی دهند مراجعه هم که می کنی وارونه جواب می دهند ازجمله دانش آموزان روستای حاجی طاهره زرین دشت نه مدرسه دارند نه کرایه سرویس به آنها می دهند

  • ناشناس

    دفتر ۶۰برگ هشتاد هزارتومن...‌‌قشر ضعیف از کجا بیاره....بچه رو میفرسه قبر شوری روزی بیست تا قبر بشوره سیصد هزار تومن گیرش میاد

  • ناشناس

    درس و مدرسه و دانشگاه تو ایران دیگه ارزشی نداره.امیدی به آینده نیست.فقر و فلاکت و بیکاری و بی پولی و هزینه های کمر شکن زندگی.دیگه انگیزه ای برا درس خوندن نمیمونه.

  • ناشناس

    وقتی این همه بی عدالتی بین مدارس خاص ودولتی هست وقتی بعدازهزارجور سختی ودرس خوندن بیکاری وبی پولی هست چرا تلاش میکنید برای درس خوندن بچه ها. درکشوری که حتی بین مدارس دولتی هم تبعیض وجود داره

    درمشوری

  • علی

    جمهوری اسلامی برای اداره کشور هر چه مردم بیسواد و نا اگاه باشند بهتر است .

    • ناشناس

      آقای مسئولین وعده های آنچنانی را لطفاً تمام کنید وارد عمل شوید دنبال راهکار بگردید فکر و حال دانش آموزان و معلمان دانشجویان دانشگاه ها. باشید در بعضی ادارات حراست اداره با اختیار خود و تهدیدات خود عامل اصلی و فروپاشی است بعضی حراست کارشان و تخصص شأن پاپوش درست کردن آیا این آقایان صلاحیت دارند چرا همیشه حرف این آقایان باید اجرایی شود .
      چرا این آقایان کمتر پست شأن عوض میکنند

  • علی رضا

    وقتی درس خواندن دراین مملکت هیچ اینده ای ندارد وشغل های ازاد چندبرابر شغل دولتی درامد دارد ودراین دولت که کارمندان به خاک سیاه نشستن دیگه امیدی به تحصیل نیست وهمان بهتر که به دنبال کار وزندگی خودشون بروند وعمرشان رابرای تحصیل تلف نکنند

  • دهقان

    سلام ‌بخاطر شرط‌معدل‌ و اینکه‌ ازمون‌ خیلی‌ سخت‌ بچه‌ من‌ الان‌ تو بیمارستانه‌ رفته‌ تو کما کی‌ جواب‌ منو‌ میده‌ خدا لعنت‌ کنه‌ اونی‌ که‌ سوال‌ طرح‌ کرده‌ انگار با بچه‌ ها دشمنی‌ داشته‌ تو این‌ گرونی‌ کلی‌ پول‌ کلاس‌ کنکور‌ بخاطر مافیای‌ کلاس‌ کنکور بچه‌ های‌ مردم‌ رو به‌ بازی‌ نگیرید‌ خدا لعنتتون‌ کنه

  • ناشناس

    من معلم بازنشسته هستم والان با این حقوق چطور میتوانم فرزندانم را به درس خواندن تشویق کنم وقتی در نیمه برج به بچه‌ها یم میگویم دیگه حقوق تموم شد

  • عباس

    موقعی که دیپلم با معدل ۱۶.۵۹قبول بشی و در کنکور قبول نمیشی و یکی میاد معدل ۱۵.۶۰ و کنکور بده و قبول بشه چه انتظاراتی باید داشته باشند این هدر دادن عمر بجاش بره از نهم راهنمایی بره و یه کاری برا خودش دست و پا کنه اونی که تازه میخواد دانشگاه بره تازه تو با همون سن ازدواج می‌کنی خب بهتره

  • مدرس دانشگاه

    طبق همین آمار پس محرز می گردد که در این بخش با استناد به مدارک مدیریت در آموزش و پروش فشل بوده ...

  • رضایی زاده

    برن بیرون کار کنند برای کشور مفیدتر هستند. تحصیل‌کرده‌ها همه افسرده و فقیرند.

  • ناشناس

    وقتی در رسانه ملی برنامه کشکی مثل عصر جدید آموزش و پرورش و تحصیل را به باد مسخره می گیرد وبا دوتا جفتک انداختن یک نوجوان فراری از آموزش فکر می کند استعداد یابی کرده دیگر کسی به دنبال تحصیل گمی رود دولت مردان هم الله اکبر چقدر سیاستگزاری مطوبی دارند
    آقا جان از آموزش وپرورش فقط تابلوی دم درش باقی مانده
    به قول گفتنیها کجایی ؟

  • هویج

    با سلام خدمت مسولین گرامی
    حقوق معلم افزایش یابد
    کتب و برنامه درسی فرسوده نوین گردد
    رفاه و آسایش اقتصادی جامعه فراهم گردد
    حرف کمتر زده شود
    رسیدگی به شکم و زیر شکم کاهش یابد
    به مردم کمک می‌شود
    با سپاس فراوان

  • گیتی

    من حاضرم به این بچه ها درس بدم بدون انتظار دریافت مبلغی، فقط جایی برای موندن میخوام حتی توی مدرسه میمونم برای پیشرفت بچه های عزیز هموطن

  • ناشناس

    هزینه های گزافی که صرف بچه افغانی ها در سراسر کشور می‌شود صرف فرزندان هموطن خودمان باید نماییم خوبی به خارجی نمک نشناس غلط است عاقبت در ایران با سواد می‌شوند بعد به کشور خودشان خدمت می‌کنند وآب را بر ایرانیان می‌بندند امیدوارم که دولت بفهمد واینقدر بر خلاف ملت ایران برای افغانها هزینه نکند وبیشتر به فکر فرزندان ملت خودش باسد

  • Z

    به نظر من اگر گرفتن دیپلم مثل کارت سربازی پشتوانه اجتماعی و قانونی داشته باشه جلوی بسیاری از این ترک تحصیل ها و مشکلات گرفته میشه

  • ناشناس

    به نظر شما علت چیست؟
    ضعف مدیر کل ومدیران و معاونین آموزش وپرورش وهم چنین ضعف مدیران مذارس باعث شده که این مشکل برای استان فارس بوحود آید .
    مدیر کل ا م پرورش فارس فکر کتم برادر یکی از نمایتدگان مجلس است که نماینده یکی از شهرستانهاست .
    اینکه بعذ از ۳ سال کرونا بهانه کنیم ذلیل ضعف وناکارآمذی مذیر کل نیست .
    میخام کلی عارض بشم
    کاش دولت وارد می شد ونمایندگان هم وزیر به استیضاح نکشانند ببینند چقدر مذیر کل و فرماتدار وروسای ادارات ومعاونین برکتار می شدند متاسفانه ناکارآنذی وضعف مسئولین بیداذ می کنه ازصدر تا ذیل .

  • شاهرخ

    چقدر خنده دار حرف میزنی کل ایران در مرحله انحطاط تحصیلی هست شماها به همه چی گند زدین تنها چیزی که بفکر نیستین رفاء مسکن آرامش و معیشت و سلامت ایرانی است تاریخ در باره شماها چه خواهد نوشت شماها صورت سیاه یک دیکتاتوری محض هستین که تاریخ تابحال بخود ندیده حتی هیلتر هم از شماها بهتر عمل کرد

  • کیارش نورسته

    جناب عسکری مدیر کل محترم آپ استان فارس؛
    درود ، آیا یک کارگروه کار بلد گذاشتید که علت ترک تحصیل دانش آموزان را بررسی کند که به کرونا و آموزش مجازی نسبت داده اید؟
    عرض می کنم ، دانش آموز معلم خودش رو می بینه که با مدرک دکتری دارد ماهی 10 م حقوق می گیرد ! پیش خودش میگه اصغرآقا سرکوچه که پسرش با من رفیق ماهانه 100 م درآمد خالص داره ! تازه کرایه مغازه میده اگه مغازه از خودش بود درآمدش می شد 150 م !
    من برم مدرسه 30 سال درس بخونم بعدش سربازی بعدش این روزنامه اون روزنامه آگهی استخدام و بعدش امتحان اگه قبول بشم میشم آقا معلم !
    آهان یادم اومد که معلم مون خیلی ریش میذاشت و لباس بدون اطو هم تنش می‌کرد گفتم آقا ریش بهتون نمیاد گفت میدونم ولی کار گزینش ام تموم نشده!
    آقای مدیرکل اگه باشید ادامه تحصیل میدید؟!

  • ناشناس

    مدارس وآموزش که در دنیا رایگان است پولی کردیدوغیر انتفاعی!?درصد کمی ازمدارس که دولتی هست تاپول نگیرن ثبت نام نمی کنن حتی کارنامه سال قبل که پولشو دادی وبچه درسشو خونده مدرسه نمی ده ?مدرسه ای که تا سلام میکنی میگه کارت عابر بده نتیجه اش همینه!?

  • محمد

    متاسفانه بدترین کشور دنیا را داریم به نسبت ذخایر ملی و روش مدیریت

  • ناشناس

    تحصیل‌کنند با لیسانس بشن راننده تپسی و اسنپ‌همون اول میرن سرکار بعد‌ میشن راننده دلشون‌نمیسوزه، چون بازار کار و اقتصاد رور به روز وضع بدتر میشه

  • فقط خدا

    یعنی بیشترین علت رو نمیدونین یا سرتون رو کردین زیر برف اگه اینطور چرا مدارس رو تا هفتاد درصد خصوصی کردین

  • ناشناس

    اتفاق بدی نیفتاده تازه تونستیم خیانت های پهلوی رو خنثی کنیم و به زمان قاجار برگردیم .چرا ناشکری؟ نمی دونم

  • مسلم محمود اده

    زمانی که دولت به آموزش وپرورش کم توجهی کند. وضعیت بدتر این خواهد‌ شد.

  • ناشناس

    آخی .. عزیزان فرهنگی به این بنده خدایان گدا کمک کنن 🤣 پس حکومت و دولت چه غلطی تا الان کرده ؟ بابا خجالت که بلد نیستین بکشید لااقل به شعور و فهم مردم توهین نکنید مفتخورا . ناکارآمدهای دزد بچه کش
    دلم براتون به عنوان یه جوون این مملکت خیلی میسوزه 🤣

  • ناشناس

    آموزش در ایران یعنی سر گرم کردن جوانان با این سیاست و اقتصاد و نحوه آموزش بجز عقب ماندگی چیزی تغییر نمیکنه این هم خواست مسولین که همواره مستعمره و وارد کننده باشیم

  • راضیه

    چندسال بود پدر ومادرم را نگهداری می کردم وبه وراثش کمک می کردم الان هم به ورثه ای که حقوقشکفاف زندگیش را نمی دهد کمک می کنم ،البته از خورد وخوراک وپوشاکم میزنم. قرار نیست ایرانی زنده بمونه ، جاشو افغانها پر خواهند کرد به خاطر همین درس خواندن برای اموزش وپرورش اولویت نیست. اموزش وپرورش ، دکتران بیسواد و قاتل تحویل داده که در کرونا وتزریق واکسم مرگبار دیدیم مناسفانه هنوز معلمان بیدار نشدن چه بلایی سرشان اورده اند

  • ناشناس

    جناب مدیرکل حرف مفت زدن کافیست وملت خسته ازاین همه اولا شما به مدارس سرانه کافی بدهیدثانیاشماخودمعلم را دریابید وبه دادش برمیدارن همه شعاردروغ دادیددرمورداموزش وپرورش خسته نشدیدخجالت نمیکشیدبس کنیدکه هم به فکرابرووحیثیت معلم خودباشید

  • ناشناس

    با سلام ما در استان ایلام هم وضعیت بدتری داریم خود بنده امسال توان پرداخت شهریه مدرسه و دانشگاه فرندانم ندارم اینکه بگیم کرونا خودمون گول زدیم مردم توان هزینه تحصیل بچه هاشون ندارن از طرفی استخدامها هم در استان ما اکثرا پارتی بازیه اینجا فوق لیسانسش داره مسافر کشی میکنه متاسفانه مسولین ما راه اصلی گم کردن دارن تو خاکی میرن بیاین با خودمون صادق باشیم خودمون گول نزنیم

  • باز مانده از تحصیل

    مدارس استان زنجان به بهانه های مختلف. این منطقه به شما نمی خورد باید ببری فلان منطقه .دانش آموزان را ثبت نام نمی کنند. یا باید پارتی داشته باشی یا پول آنچنانی. ( علم بهتر است یا ثروت)

  • سین

    شما به تحصیل اعتقاد دارید وقتی که کیفیت آموزش افتضاحه ؟؟؟دارید کیو رنگ میکنید به مدارس برسید

  • امیر

    بیا بلوچستان ببین وضعیت آموزش هیچ وضعیت ملت از سومالی و کشورهای گرسنه آفریقای بدتره

  • ناشناس

    این هم یکی از سیاست های دولتهاست حکومت بر بیسوادها راهت تر است هرچه اطلاعات کم باشه بار کمتری به دوش دولت هست

  • کارگر

    مردم رغبتی به اموزش شما ندارن چون اموزش تو سیستم شما یعنی نابودی بی خاصیت شدن این پول‌های بابت حقوق میگیرید خرج کفن خود کنید بزارید مردم تا خدا راهی براشون واز کنه

  • ناشناس

    شماها فقر وفلاکت بدبختی را برای این ملت به ارمغان آورده اید،حالا با دادن آمار ترک تحصیل خود رادلسوز جامعه نشان می دهیدسیاست ها و برنامه های شمابازخوردی بهترازاین ندارد

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر