هر آنچه که باید درباره کنکور ویژه فرهنگیان بدانید

در کنکور ۱۴۰۳ برای نخستین بار گروه فرهنگیان به مجموعه گروه‌های کنکور اضافه شده است و ۶۶۰هزار داوطلب علاقه‌مند به شغل معلمی در نوبت نخست کنکور رقابت می‌کنند.

هر آنچه که باید درباره کنکور ویژه فرهنگیان بدانید

 

امسال برای نخستین بار در نظام آموزشی کشور در کنکور ۱۴۰۳، کنکور ویژه دانشگاه فرهنگیان برای علاقه مندان به ورود به رشته آموزگاری برگزار می‌شود اما، این کنکور چه ویژگی‌هایی دارد؟

 

 

 

داوطلبان هنگام ثبت‌نام در نوبت نخست کنکور، علاقه‌مندی خود به شرکت در کنکور ویژه دانشگاه فرهنگیان را ثبت کرده‌اند.

پذیرش برای کنکور ویژه فرهنگیان فقط در نوبت نخست کنکور ۱۴۰۳ در روزهای پنجشنبه و جمعه ۶ و ۷ اردیبهشت ماه انجام می‌شود و در نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ که در تیر ماه است، پذیرشی برای دانشگاه فرهنگیان وجود ندارد.​

ثبت‌نام ۶۶۰هزار نفر در گروه فرهنگیان

در نوبت نخست کنکور ۱۴۰۳ در مجموع یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند که ۶۳ درصد آنها زن و ۳۷ درصد مرد هستند. در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو ـ معلم نیز ۶۶۰ هزار و ۳۹۳ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۶۶ درصد زن و ۳۴ درصد مرد هستند.

سن داوطلبان برای شرکت در آزمون ویژه فرهنگیان ۲۴ سال است و حداقل معدل کل ۱۴ در دوره متوسطه دوم برای ثبت‌نام در کنکور فرهنگیان نیاز است.​

داوطلبان علاقه‌مند به شغل معلمی می‌توانستند فقط متقاضی شرکت در گروه فرهنگیان شوند یا اینکه کنار گروه‌های آزمایشی اصلی ریاضی، تجربی و انسانی، گروه فرهنگیان را انتخاب کنند.

دفترچه‌ای ویژه پذیرش فرهنگیان

داوطلبانی که کنار گروه آزمایشی خود شرکت در آزمون فرهنگیان را هنگام ثبت‌نام در کنکور ۱۴۰۳ انتخاب کردند باید علاوه بر دفترچه گروه آزمایشی مربوطه به دفترچه اختصاصی فرهنگیان که مربوط به شایستگی‌های معلمی است، پاسخ دهند.

مواد امتحانی و ضرایب دفترچه ویژه آزمون اختصاصی پذیرش دانشجومعلم به‌ترتیب هوش و استعداد معلمی با ضریب ۳، تعلیم و تربیت اسلامی با ضریب ۲ و فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی با ضریب ۲ خواهد بود.

میزان تأثیر و سهم نمرات در پذیرش دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان به‌صورت ۵۰ درصد سوابق تحصیلی، ۲۵ درصد آزمون اختصاصی (شامل ۱۵ درصد نمرات آزمون سراسری و ۱۰ درصد آزمون اختصاصی گروه فرهنگیان) و ۲۵ درصد مربوط به ارزیابی شایستگی‌های معلمی خواهد بود.

انتشار نتیجه قبل از انتخاب رشته

عبدالرسول پورعباس؛ رئیس سازمان سنجش گفته است: نتیجه آزمون فرهنگیان قبل از انتخاب رشته اعلام می‌شود و اگر داوطلبان پذیرفته نشدند، امکان انتخاب سایر رشته‌ها را دارند اما اگر قبول شدند دیگر نمی‌توانند انتخاب رشته کنند مگر آنکه انصراف دهند و یک فرصت کوتاه‌مدت برای انصراف آنها تعیین خواهیم کرد.

ملاک معرفی داوطلبان به مرحله چندبرابر ظرفیت ارزیابی شایستگی‌های معلمی در سال ۱۴۰۳، ۶۰ درصد نمره کل کنکور و ۴۰ درصد نمره کل دفترچه ویژه پذیرش دانشجومعلم خواهد بود.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر