اندیشکده کارنگی؛

دیگر امید چندانی به ترکیه نیست

یک اتاق فکر آمریکایی در مطلبی آورده است که انتخاب مجدد اردوغان امیدهای کمی برای بهبود روابط میان آنکارا-واشنگتن باقی می گذارد و در عوض ترکیه احتمالا روابط بهتری با اروپا خواهد داشت.

دیگر امید چندانی به ترکیه نیست

گروه بین الملل تیترکوتاه- اندیشکده کارنگی: تحلیل‌های مربوط به پیامدهای سیاست خارجی انتخابات ترکیه در درجه اول بر این موضوع متمرکز شده که پس از انتخابات رویکرد آنکارا در قبال کشورهای غربی چگونه است. از طرف دیگر پایتخت کشورهای غربی نیز باید رویکرد خود را در قبال ترکیه پس از انتخابات مشخص کنند. ایالات متحده و اتحادیه اروپا باید آماده باشند تا از هر فرصت ممکن برای بهبود روابط با ترکیه استفاده کنند.

البته تجربه 21 ساله غرب با دولت اردوغان، انتظارات غرب را برای بهبود روابط از بین برده و جای کمی برای غافلگیری های خوشایند باقی می گذارد. اما واقعیت‌های فاجعه اقتصادی این کشور و پویایی پارلمانی ترکیه که مطمئناً دیگر برای مانند قبل مطلوب نخواهد بود، می‌تواند توان او را کاهش دهد. ترکیه به شدت به جریان های مالی خارجی نیاز خواهد داشت و اردوغان باید سیاست خارجی خود را در چارچوب محدودیت های این واقعیت در نظر بگیرد که نیازمند ماجراجویی کمتر و ثبات بیشتر است.

روابط ترکیه با ایالات متحده به طور سنتی معیاری برای جایگاه آنکارا در غرب بوده است، اما تصویر فعلی برای کاخ سفید الهام‌بخش نیست. ترکیه به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 روسیه، تحت تحریم های آمریکا قرار دارد و واشنگتن نگران تعمیق روابط آنکارا با مسکو است. جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده از اردوغان به دلیل کاهش حاکمیت دموکراسی فاصله گرفته و او را از مجموعه نشست‌های سران برای دموکراسی به رهبری ایالات متحده کنار گذاشته است. ترکیه نیز به نوبه خود از سیاست ایالات متحده در حمایت از عناصر کرد در سوریه وابسته به حزب کارگران کردستان خشمگین است. ترکیه همچنین نسبت به تعمیق روابط سیاسی و همکاری دفاعی بین رقیب اصلی خود یونان و ایالات متحده حساس شده است.

البته ترکیه با روکیردی متفاوت در حال نزدیک شدن به اروپا است و سیاست های اقتصادی متعارفی را که فرصت تجارت و سرمایه گذاری مطلوبی را فراهم می کند در پیش گرفته که می تواند موجب تعاملات بیشتر میان آنکارا، بروکسل شود. این به نفع آنکارا خواهد بود و فرصتی عالی برای اتحادیه اروپا برای همکاری با ترکیه باشد.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها