باغمیشه در گفت‌و‌گو با تیترکوتاه: استقلال تیم بازی‌های بزرگ نبود

پرسپولیس باید برای آسیا تقویت شود

پیشکسوت فوتبال ایران معتقد است پرسپولیس به نوعی بازی می‌کند که شخصیت فوتبالی‌اش را نمایش دهد.

پرسپولیس باید برای آسیا تقویت شود

گروه ورزشی تیترکوتاه - نسیم شیرازی: پرسپولیس جام حذفی را هم از آن خود کرد تا با دبل جام این فصل لیگ برتر و جام حذفی را به پایان برساند و حتی سوپرجام را هم مال خود کند. مهاجم پیشین پرسپولیس معتقد است این ایم به یک شرط توان قهرمانی در آسیا را هم دارد. گفت‌و‌گوی تیترکوتاه با علی باغمیشه را بخوانید:

 

پرسپولیس قهرمان جام حذفی هم شد، از دربی و دبل جام بگویید.

پرسپولیس بعد از آن هشت امتیازی که طی فصل از دست داد تلنگری خورد که واقعا برایش لازم بود و توانست مدتی که لیگ تعطیل بود یک بازپروری ذهنی و بدنی انجام دهد و آقای گل‌محمدی با تفکرات ویژه خودش تغییراتی که ایجاد و نوع سیستمی که انتخاب کرد و از دو هافبک دفاعی محض تیم را تبدیل به یک پلی‌میکر و یک هافبک دفاعی کرد، از همانجا پرسپولیس روند صعودی خودش را شروع کرد. بخاطر اینکه سیستم دفاعی پرسپولیس اغلب بازی‌ها خوب بود و هیچ مشکلی نداشت، تنها مشکلش تا حدی عدم گلزنی و استفاده از یک مهاجم شش دنگ بود. اضافه شدن آل کثیر و از طرفی هم سروش رفیعی در پست پلی‌میکر و همچنین آماده بودن ترابی و صادقی خط جلوی پرسپولیس را خیلی قوی کرد و همچنین بازپروری روانی خوبی که آقای گل‌محمدی انجام داد خیلی تاثیر داشت تا در نهایت به دبل جام کمک کرد و در اصل سه جام را بردند که مایه افتخار برای همه پرسپولیسی‌هاست.

 

نیمه اول و دوم بازی با استقلال را چطور دیدید؟

نیمه اول، نیمه خوبی برای پرسپولیس بود و خوب شروع کرد، استقلال تحت تاثیر آرامش پرسپولیس بود و سرخپوشان چون در لیگ قهرمان شده بودند آرامش ذهنی در وجودشان بود. درست است که استقلال یکی دو حمله در همان حدود یک ربع اول انجام داد اما پرسپولیس بازی را دستش گرفت و با پاسکاری‌های متعدد و انتقال‌های بازی به جناحین توانست فشار را به تیم استقلال بیاورد. البته بازی طوری بود که زیاد روی دروازه‌ها موقعیت خطرساز نبود اما نوع روند بازی پرسپولیس به‌گونه‌ای بود که می‌شد حدس زد پرسپولیس به گل می‌رسد. نیمه دوم هم استقلال احتیاج به کشاندن بازی به تساوی داشت تا جام را از دست ندهد و طبیعی بود که روی دروازه پرسپولیس فشار بیاورد اما فشارهایش آنچنان قوی نبود، چون دانیال اسماعیلی‌فر و آن‌طرف هم نعمتی به خوبی جناحین را پوشش داده بودند و محبی و قایدی را کنترل کرده بودند. از دید من می‌شود گفت که یک پرسپولیس کم اشتباه را در این بازی دیدیم. علاوه بر مواردی که گفتم برای پرسپولیسی‌ها نوع سیستم بازی داخل‌شان حل شده است، یعنی با شخصیت فوتبال بازی می‌کنند و می‌دانند چه می‌کنند. یک نوع سیستمی که با حوصله فوتبال را بازی می‌کنند تا روزنه ای برای ضربه زدن به تیم حریف پیدا کنند.

 

پرسپولیس در شرایطی به زمین رفت که به‌قول گل‌محمدی مصاحبه‌های قبل از بازی و هجمه‌هایی که علیه علیرضا بیرانوند بود، تاثیر داشت و انگار پرسپولیس جنگنده‌تر وارد زمین شد.

من حرکت بیرانوند را تایید نمی‌کنم. ولی اصلا شایسته این واکنش‌ها هم نبود. ما در زندگی ممکن است خیلی از اشتباهات را انجام بدهیم، در یک خانواده ممکن است یک بچه اشتباه کند اما پدر سعی در چشم‌پوشی می‌کند و می‌بخشد؛ ولی این هجمه‌ای که علیه بیرانوند بود وقتی یک بازیکن ملی هم هست، کسی که برای همه ایرانی‌ها جدا از رنگ‌ها افتخار بدست می‌آورد، قشنگ نبود. از نگاه من قشنگ‌تر بود که استقلال وقتی می‌باخت می‌آمد دست می‌داد، تبریک می‌گفت؛ همان‌طور که همه تیم‌های دنیا همین کار را انجام می‌دهند.

 

اول بازی هم این دست دادن اتفاق نیفتاد.

بله‌، خب این تنش از بیرون وارد می‌شود. وقتی یک مربی مثل آقای ساپینتو، حرفش که هیچ، خودش تنش‌زاست. یعنی چه؟ شما باید به درون تیم آرامش بدهی ولی کنار زمین مدام داد اشت و تنش. وقتی کارهای عجیب و غریب که در پرستیژ و شخصیت یک مربی نیست انجام بدهی طبیعتا به بازیکنان انتقال پیدا می‌کند، بازیکن باید به حریفش احترام بگذارد، وقتی ارسلان مطهری مصدوم شد همه رفتند بغلش کردند و دلداری‌اش دادند، این فرهنگ باید جا بیفتد. نمی‌خواهم درباره‌ی باشگاهی جز پرسپولیس نظر بدهم ولی در شخصیت باشگاه استقلال این نوع مربی‌ نیست، شما بهترین مربی دنیا هم باشی وقتی در کنار زمین حرکت‌های غیر متعارف داشته باشی نمی‌توانی یک مربی و یک معلم خوب برای شاگردانت باشی. آرامش در استقلال نبود و بلافاصله پرسپولیس توانست دروقت اضافه گلش را بزند و نتیجه را تغییر بدهد.

 

آبی‌ها از دست‌های پشت پرده و داوری‌هایی که پرسپولیس را در هر دو جام قهرمان کرده است، می‌گویند.

خودشان را گول می‌زنند، این حرکت‌ها یعنی چه؟ شما اگر می‌توانستید در زمین می‌بردید یا حداقل یکی دو حمله می‌کردید. شمایی که در همه‌ی بازی‌ها پنج، شش گل از سمت چپ و راست به تیم حریف می‌زدید، در دربی نتوانستید کاری انجام بدهید، نه مهدی قایدی در بازی دیده شد و نه محبی، این نشان‌دهنده برتری پرسپولیس بود، نقطه قوت استقلال کجا بود؟ خط حمله زهردارش؟ شما زهری از استقلال دیدید؟ من که ندیدم. واقعیت این است که کادر فنی و تیم آنالیزور پرسپولیس خیلی کامل نقاط قوت تیم حریف را پوشش دادند و این به هیچ وجه الکی نیست، شما هم می‌توانید بجای این مصاحبه‌های الکی تیم خودتان را تقویت کنید. البته می‌دانم این حرف‌ها بخاطر چیست، این‌ها می‌خواهند فشار را از روی خودشان بردارند و روی سر داوری بیندازند. برای همه تیم‌ها داوری اشتباه داشته و ما منکر این نمی‌شویم ولی تا چند سال اگر همینطوری به فکر این باشند که داوری پرسپولیس را قهرمان کرد، همین‌طور پرسپولیس با قدرت خودش جام‌ها را بالا می‌برد و رقبا فقط نگاه می‌کنند.

 

عملکرد یحیی را چطور دیدید؟

من با یحیی همبازی بودم، او یک مربی کاملا آرام و خونسرد است. در دوران بازی‌ هم آرام، خونسرد و همینطور جنتلمن کار کرد. این یکی از مشخصات خیلی خوب یحیی بود، همان موقع هم که هجمه‌ای بر علیه یحیی گل‌محمدی بود، به رسانه‌ها می‌گفتم که باید تحمل کنید، یحیی برای پرسپولیس جام آورده و من مطمئنم که می‌تواند افتخارات بیشتری بیاورد، از همان ابتدا از نگاه من بهترین گزینه برای پرسپولیس کسی به جز گل‌محمدی نبوده است. بخاطر همین او یک جنتلمن واقعیست، جنتلمنی که هم سواد فوتبالی‌اش بالاست هم از نظر شخصیتی کاملا با کاریزمای بالا برای مربی‌گریست.

 

استقلال را از لحاظ فنی در این بازی چطور دیدید؟

استقلال در بازی‌های قبل خوب بود، چون بیشتر بازی‌های استقلال را دیدم می‌گویم برای در کورس قهرمانی بودن این‌تیم مرد بازی‌های بزرگ نبود، مربی از دید من اکثر بازی‌های بزرگ را از دست داد در حالی‌که برای قهرمانی باید در بازی‌های بزرگ خوب نتیجه بگیرید و از کورس جا نمانید. از دید من استقلال در شرایط خوبی بود، نه این‌که تیم خوبی نبود بلکه تیم قابل احترامی بود ولی در بازی‌های بزرگ مشکل داشت.

 

پرسپولیس هنوز قهرمانی آسیا را کم دارد، فکر می‌کنید که این اتفاق با توجه به کمبودهای مالی و کاستی‌هایی که در فوتبال ایران است، می‌افتد؟

پرسپولیس اگر سه، چهار بازیکن خارجی خوب و بنام مثل لوکادیا، در پست‌های مختلف جذب کند موفق خواهد شد، ما برای آسیا حتما باید در پست‌های مختلف یک بازیکن خارجی تاثیرگذار و با تجربه داشته باشیم.

 

می‌توان به قهرمانی آسیا امیدوار بود؟

اگر یحیی گل‌محمدی بماند و اذیتش نکنند امیدوارم با تقویت تیم این قهرمانی را به دست آوریم. نه فقط با این نفرات، ما نباید خودمان را گول بزنیم. سهمیه هر تیم آسیایی شش بازیکن خارجی شده، همه تیم‌های عربی بازیکن‌های گران قیمت را می‌گیرند و ما هم در مقابل‌شان باید تیم را تقویت کنیم. با تقویت تیم مطمئنم قهرمان آسیا خواهیم شد.

 

با افزایش تعداد بازیکن‌های خارجی برای ایران موافق هستید؟

چرا نباشم؟ با احترام به یک سری بازیکن‌هایی که واقعا شاخص هستند و حقشان است که قیمت‌های خوبی بگیرند، بازیکن‌های بی کیفیتی هستند که حق‌شان میلیاردی پول گرفتن در فوتبال ایران نیست ولی الان جولان می‌دهند. وقتی یک‌سری بازیکن‌های خارجی تاثیرگذار در کشور ما ورود کنند مانند یک مربی برای بازیکنان می‌مانند، آن‌ها می‌توانند تجربیات‌شان را به بچه‌ها انتقال بدهند و جوان‌هایی که داخل باشگاه هستند و می‌توانند آینده‌ی خوبی داشته و خیلی تاثیرگذار باشند.

 

اگر بخواهید پنج عضو تاثیرگذار را برای قهرمانی پرسپولیس در هر دو جام معرفی کنید به ترتیب اولویت می‌توانید نام ببرید؟

از دید من تیم پرسپولیس تاثیرگذارترین نفر داخل زمین بود، بخاطر این‌که شما نمی‌توانی بگویی الان مثلا بیرانوند خوب بود یا ترابی. جایی بوده که پورعلی گنجی روی خط دروازه توپ را درآورده یک سه امتیاز برای پرسپولیس نگه داشته است یا گولسیانی، هر کدام جایگاه خودشان را دارند. از دید من مجموعه پرسپولیس بهترین بازیکن زمین بود. مجموعه، از مدیر عامل تا کادر مربیگری، بازیکنان و تدارکات.

 

وریا غفوری هم با این دربی خداحافظی کرد.

احترام خیلی زیادی برای وریا غفوری قائلم و آرزوی سلامتی و موفقیت در تمام مراحل زندگیش دارم. بازیکن قابل احترامی بود و امیدوارم که فوتبال را با مربیگری ادامه بدهد، با اینکه بازیکن تیم حریف بود اما همه دوستیم و امیدوارم در مسیری که انتخاب می‌کند موفق باشد و دور از فوتبال نباشد. بالاخره حق این بازیکنان است که داخل مجموعه فوتبال زندگی کنند نه بیرون از آن.

 

لیگ امسال را چطور دیدید؟

لیگ پرهیجانی بود و از دید من تیم‌های خیلی خوبی بودند، تراکتور، سپاهان تیم با شخصیت و قابل احترامی بودند. استقلال خوب بود و مس رفسنجان هم همین‌طور. به نظرم لیگ پرهیجانی بود که مهمتر از همه تا هفته آخر قهرمان مشخص نبود و در بازی آخر همه چیز مشخص شد.

 

گفتید فوتبالی‌ها باید در فوتبال بمانند، چرا شما در فوتبال آنطور که باید نیستید؟هستم. خودم خوشبختانه باشگاه و در سطح لیگ استان آکادمی دارم، در تهران و پرند چهار مرکز داریم، استعدادیابی می‌کنیم و بچه‌های‌مان در سطح لیگ استان الان در همه رده‌ها، نونهالان، نوجوانان، جوانان و امید در سطح لیگ هستند. 

 

پس باید منتظر استعدادهای باشگاه و آکادمی شما در فوتبال ایران بود؟

انشاا به تیم‌های خوب خواهند رفت. حالا همه تیم‌ها با شخصیت و باارزش هستند و امیدوارم بتوانیم که حق‌مان را در قبال فوتبال ادا کنیم.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها