مفهوم کلی دیجیتال مارکتینگ

مفهوم کلی دیجیتال مارکتینگ

محمد ثاقبی - کارشناس و فعال دیجیتال مارکتینگ

با فراگیر شدن استفاده از ابزارهای دیجیتال بالاخص اینترنت، کسب‌وکارهای جدیدی نیز شکل گرفت که با گذشت زمان پیشرفت هر کدام از این ابزارها و پیوست‌های میان آن‌ها مفهوم جدیدی را به عنوان دیجیتال مارکتینگ به‌وجود آورد.

بازاریابی سنتی در استفاده از ابزارهای سنتی یا محیطی خلاصه می‌شد، مانند بیلبورد، تراکت، پوستر و هر نوع فضای فیزیکی که می‌توان در آن محصولی را معرفی کرد و فروش را افزایش داد.

اما زندگی بشر با دستاوردهایی جدید همراه شد و ابزارهایی مانند تلفن پا به عرصه وجود گذاشتند.

کم‌کم مجموعه‌های تبلیغاتی به سراغ بازاریابی تلفنی (تله مارکتینگ) رفتند که امروزه هم از این روش استفاده می‌شود و در فروش بعضی محصولات کاربرد دارد و می‌توان فروش را از این روش افزایش داد و مشتریانی جدید را به دایره مشتریان خود اضافه کرد.

با نگاه به مثال قبل باید به این موضوع توجه داشت که در مارکتینگ و فروش نباید فکر کرد که زمان استفاده از بعضی ابزارها پشت سر گذاشته شده است، بلکه باید بدانیم هر ابزاری در جایگاه خود قابل استفاده و موثر است پس تله مارکتینگ را نمی‌توان ابزاری منسوخ و یا حتی روش‌های تبلیغ محیطی و غیر دیجیتال را نادیده گرفت، درست است که در این مجموعه نوشتار در پی صحبت در زمینه دیجیتال مارکتینگ هستیم اما روش‌های دیگر نیز اثر خود را دارند.

این سیر بعد از افزوده شدن پیامک‌ها رنگ دیگری به خود گرفت و سامانه‌هایی با عنوان پنل‌های ارسال پیام انبوه و شرکت‌هایی در این حوزه وارد فضای تجارت و مارکتینگ شدند.

انفجار رشد مارکتینگ نوین از میانه راه بازاریابی پیامکی بود؛ جایی که اینترنت و فضای وب میان زندگی بشر پدیدار شد و سرآغازی برای بازارهای جدید و نیز روش‌های مدرن برای فروش و تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل گشت.

اینترنت ابزارهایی جدید به‌وجود آورد و مارکتینگ را با ضریبی چند برابری گسترش داد؛ ایجاد وبلاگ‌ها و وبسایت‌ها، ابزارهای تحلیل داده، ارسال ایمیل و ... ارتباطی دوسویه با مخاطب در هر ساعت از شبانه روز و هر نقطه جغرافیایی و صد البته با صرف هزینه‌ای کمتر نسبت به استفاده از ابزارهای قدیمی با بازدهی بیشتر فرصت را برای ظهور جایگاه دیجیتال مارکتینگ فراهم ساخت.

با توضیحاتی البته کوتاه و مختصر درباره روند ایجاد تبلیغات مدرن و فروش از این طریق که در حوصله این نوشتار بود می‌توان اینگونه گفت دیجیتال مارکتینگ استفاده از تمامی ابزارهای مدرن برای حرکت در مسیر رشد یک کسب‌وکار، افزایش فروش و معرفی آن به انسان امروزی است.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار