اندیشکده جینسا؛

اقتدار امپراتوری سپاه ایران پس از نیم قرن

یک اتاق فکر حامی اسرائیل در گزارشی به موفقیت ایران در میدان جنگ سوریه اشاره می‌کند و می‌نویسد،‌ اولین استقرار امپراتوری سپاه ایران در خارج از مرزهای آن طی قرن‌ها، سرانجام در آستانه مرز اسرائیل شکل گرفت.

اقتدار امپراتوری سپاه ایران پس از نیم قرن

گروه بین الملل تیترکوتاه- اندیشکده جینسا در گزارشی می نویسد: سوریه پس از 12 سال غیبت، در اجلاس اتحادیه عرب حضور یافت. این یک پیروزی سیاسی غیرقابل انکار برای جمهوری اسلامی ایران است که از طریق حمایت نظامی بشار اسد در طول جنگ سوریه به دست آمد، و هم شکست بزرگی برای سیاست خارجی ایالات متحده محسوب می شود.

اتحادیه عرب سوریه را از خود ترد کرد، در این تقابل اسد شکست نخورد زیرا در تهران و در درجه دوم در مسکو دوستان خوبی داشت.

آنچه در جنگ سوریه رخ داد، مرگ نیم میلیون نفر، آواره شدن 15 میلیون سوری، ظهور داعش و صدمات جبران ناپذیری به اعتبار ایالات متحده بود. این جنگ همچنین بحران پناهجویان و گسترش حملات تروریستی در اروپا را تشدید کرد که به نوبه خود به افزایش پوپولیسم جناح راست در این قاره و انتخاب دونالد ترامپ در سال 2016 کمک کرد و البته آخرین تاثیر آن را می توان در جنگ اوکراین دید.

برخی معتقدند که ایالات متحده بیم آن را داشت که حضور فعالانه اش برای سرنگونی شریک نزدیک جمهوری اسلامی، تلاش های دیپلماتیک آن برای دستیابی به توافق کنترل تسلیحات هسته ای را تضعیف کند.

در نهایت، این سیاست اتخاذ شد که راه حل نظامی در سوریه وجود ندارد. اما راه حل نظامی وجود داشت و ایران و روسیه بعداً آن را ارائه کردند.

چند ماه پس از جنگ سوریه، سپاه پاسداران برای دفاع از رژیم اسد به سوریه اعزام شد. در سال 2015، ژنرال قاسم سلیمانی به مسکو سفر کرد و ولادیمیر پوتین را متقاعد کرد که رژیم اسد می تواند زنده بماند. ارتش روسیه پس از آن وارد سوریه شد. ایران در این میدان به گروه های مورد حمایت ایالات متحده حمله کرد، و این تصور را برای پوتین ایجاد کرد که ایالات متحده اشتهای خود را برای رویارویی از دست داده است.

در نتیجه، اولین حضور امپراتوری ارتش ایران در خارج از مرزهای آن طی قرن‌ها، سرانجام در آستانه مرز اسرائیل رخ داد و از آن مهمتر، آمریکا تصوری را ایجاد کرد که باعث شد پوتین باور کند که می تواند اوکراین را بدون دخالت جدی ایالات متحده با موفقیت فتح کند.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها