اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا؛

حزب‌الله با ۱۵۰ هزار موشک اسرائیل را هدف می‌گیرد

حزب‌الله با ۱۵۰ هزار موشک اسرائیل را هدف می‌گیرد

یک موسسه آمریکایی می نویسد که اسرائیل شاهد تغییر تحولات مهمی در منطقه است و همگرایی تهدید ها برای این رژیم به چالش امنتی جدی تبدیل شده است.

گروه بین الملل تیرکوتاه- اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در گزارشی می نویسد: بین اواسط مارس تا اواسط آوریل، مرزهای شمالی اسرائیل بدترین بی‌ثباتی خود را در بیش از 15 سال گذشته تجربه کرد. در 13 مارس، یک افراطی مسلح مرتبط با حزب‌الله به کشور نفوذ کرد و یک خودرو را در تقاطع مگیدو، در 50 مایلی جنوب مرز اسرائیل و لبنان، منفجر کرد. سه هفته بعد، در عید پاک، گروه تروریستی حماس 36 موشک از خاک لبنان به سمت شهرها و غیرنظامیان در غرب جلیل شلیک کرد که تعدادی زخمی و زیرساخت های محلی آسیب دید. دو روز بعد از آن نیز موشک هایی از سوریه به اسرائیل شلیک شد.

کارشناسان معتقدند که این حوادث نمادی از تغییرات استراتژیک گسترده تری است که اکنون در امتداد مرز شمالی اسرائیل در جریان است، تغییراتی که قوانین قدیمی بازی بین اسرائیل و سوریه و همچنین اسرائیل و لبنان را به طور فزاینده ای دستخوش تغییر می کند.

یکی از این تغییرات مربوط به حزب‌الله است، شبه‌نظامیان قدرتمند تحت حمایت ایران که کنترل جنوب لبنان را در دست دارند طی سال‌های اخیر، موفق شده اند زرادخانه عظیمی از پهپادها، راکت‌ها و موشک‌ها را جمع‌آوری کنند. کارشناسان اکنون تخمین می زنند که حزب الله بیش از 150 هزار موشک در انبارهای خود در جنوب لبنان ذخیره کرده است و این انتظار وجود دارد که این زرادخانه در صورت درگیری آینده بین این گروه و اسرائیل یا مورد تهدید قرار گرفتن ایران مورد استفاده قرار گیرد.

کارشناسان همچنین تخمین می زنند که این گروه می تواند در درگیری های آینده روزانه 4 هزار موشک به سمت اسرائیل شلیک کند.

تغییر دیگر مربوط به جبهه سوریه است، جایی که وضعیت استراتژیک در سال های اخیر شاهد تغییرات عمیقی بوده است. طی دهه گذشته، علیرغم حضور مستمر روسیه و ایران در خاک سوریه، اسرائیل موفق شده است آزادی عمل خود را در برابر تهدیدات امنیتی در حال ظهور در آنجا حفظ کند. اما، ناظران نگران هستند، این وضعیت ممکن است به زودی تغییر کند. به دنبال جنگ اوکراین، روابط راهبردی دیرینه روسیه با ایران در حال گسترش است. کارشناسان اسرائیلی نگرانند که در نتیجه گرم شدن روابط ایران و روسیه، اگر تهران تصمیم به گسترش حضور خود در سوریه بگیرد، تغییرات قابل توجهی را در وضعیت فعلی سوریه ایجاد خواهد شد.

اسرائیل اکنون شاهد یک «همگرایی تهدیدها» است که در آن خطرات کاملاً متمایز برای اسرائیل نسبت به گذشته است. به عنوان شاهد، کارشناسان به این واقعیت اشاره می‌کنند که در هفته‌های اخیر، جنبش فلسطینی حماس از خاک لبنان و سوریه برای حمله به اسرائیل استفاده کرده است که یک تحول کیفی جدید است. این نشان می‌دهد که عرصه فلسطین و تهدید گسترش ‌یافته ایران و گروه‌های نیابتی آن به طور فزاینده‌ای در هم تنیده می‌شوند که به ضرر دولت اسرائیل است.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار