اندیشکده استیمسون؛

عضویت ایران در اتحادیه عرب

یک اتاق فکر آمریکایی در گزارشی به عضویت سوریه در اتحادیه عرب می‌پردازد و می‌نویسد که این اتفاق نشانه اوج ضعف آمریکا در منطقه است و به دلیل نفوذ زیاد ایران در سوریه،‌ انگار ایران در این اتحادیه عضو شده است.

عضویت ایران در اتحادیه عرب

گروه بین الملل تیترکوتاه- اندیشکده استیمسون در گزارشی می نویسد: پذیرش مجدد سوریه در اتحادیه عرب، شکستی برای منافع ایالات متحده است که باید با اتخاذ سیاست جدیدی مورد توجه قرار گیرد.

بی‌اعتمادی اعراب به سیاست‌های ایالات متحده سابقه طولانی دارد و در دهه گذشته به دنبال تصمیم  باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا برای مذاکره هسته‌ای با ایران و نادیده گرفتن نظر کشورهای حاشیه خلیج فارس، افزایش یافت.

دولت دونالد ترامپ نیز وضعیت بی اعتمادی به ایالات متحده توسط کشورهای خلیج فارس را تغییر نداد. سیاست های او، از جمله خروج از توافق هسته ای در سال 2018 باعث بدتر شدن شرایط شد.

افزایش اعتماد به دولت جو بایدن که فاقد ابتکار عمل و درک تحولاتی است که در اکثر کشورهای خلیج فارس و به طور کل در جهان عرب رخ داده است، رخ نداده است.

اعراب خلیج فارس طی ده سال گذشته شاهد افزایش منابع و ثبات خود بوده اند که این امر آنها را بر آن داشته تا به آرامی از ایالات متحده فاصله بگیرند و در عین حال روابط خود را با ایران بهبود بخشند و روابط نزدیکتری با چین برقرار کنند. آنها از زمان تهاجم روسیه، توصیه های آمریکا را برای جانبداری از اوکراین رد کرده اند.

مظهر اصلی ضعف دولت بایدن در خاورمیانه عادی سازی سریع کشورهای عربی با دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه است. دعوت بشار به نشست اتحادیه عرب در عربستان به یک دهه دشمنی پایان می دهد. این تنها با تمایل منطقه برای ایجاد فضای مثبت در روابط با ایران، روسیه و چین برای حفظ ثبات در دراز مدت و اجتناب از درگیر شدن در هر گونه رویارویی بین ایالات متحده و یا اسرائیل با ایران قابل توضیح است.

طی دهه گذشته، ایران حضور نظامی، سیاسی و اقتصادی خود را در سوریه به میزان قابل توجهی افزایش داده است، بنابراین کرسی سوریه در اتحادیه عرب تا حد زیادی جایگاه ایران است.

پذیرش مجدد سوریه در اتحادیه عرب نیز موفقیتی برای روسیه و حتی الگویی برای راه حل بالقوه در اوکراین است، با هدف نشان دادن ضعیف بودن ایالات متحده از نظر ژئوپلیتیکی.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها