ریزش قیمت در بازار ارز ادامه دارد

ریزش قیمت در بازار ارز ادامه دارد

احتمال شکست مقاومت روانی ۵۰ هزار تومان در بازار غیررسمی ارز، زمزمه برگشت دلار به دامنه ۴۰ هزار تومان را بیشتر کرده است.

به گزارش تیترکوتاه؛ بازار ارز از هفته گذشته وارد موج جدید ریزشی شده است به‌طوری‌که طی این مدت کوتاه نرخ دلار در بازار غیررسمی حدود ۴۰۰۰ تومان کاهش یافته و در آستانه رسیدن به ۵۰ هزار تومان است.

به اعتقاد صاحب‌نظران، دلایل مختلفی در موج ریزشی اخیر تأثیرگذار بوده‌اند. نخستین علت به الزام افتتاح حساب ارزی از سوی متقاضیان ارز سهمیه‌ای برمی‌گردد که امکان مانور دلالان ارزی را در بازار اسکناس گرفت و صفوف جلوی صرافی‌ها را جمع کرد.

علاوه بر این، بانک مرکزی واسطه‌های معامله ارز در سامانه نیما را حذف کرد و خود مستقیماً به خرید ارز صادرکنندگان و فروش به واردکنندگان پرداخت. رئیس‌کل بانک مرکزی امروز مجدداً به شرکت‌های متخلفی که معاملات پشت خطی نیما را شکل می‌دادند هشدار داد و با اعلام خبر تشکیل کمیته تخلفات، جدیت خود را در این زمینه اعلام کرد. این اقدامات تأثیر ویژه‌ای در ساماندهی معاملات حواله داشته است.

همچنین بانک مرکزی از زمستان پارسال در جهت مدیریت منابع و مصارف ارزی، مرکز مبادله ایران را به‌عنوان مرجع کشف قیمت و تأمین همه نیاز‌های ارزی کشور ایجاد کرد که موفقیت این مرکز در تأمین نیاز‌های حواله و اسکناس، مراجعه مردم به بازار غیررسمی را به حداقل رسانده است.

از طرفی گسترش روابط پولی و بانکی با کشور‌های مستقل و همین‌طور تعمیق روابط پولی و بانکی با کشور‌هایی از جمله چین، روسیه، قطر، امارات، عمان، عراق و بهره‌مندی از ظرفیت پیمان‌های منطقه‌ای مانند اتحادیه پایاپای آسیایی (که اجلاسیه آن به‌زودی در تهران برگزار می‌شود) نیاز کشور به ساختار تحریم‌پذیر سوئیفت را به حداقل رسانده است.

براین‌اساس، برخی پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که با ادامه روند کنونی ریزش، ازدست‌رفتن مقاومت روانی ۵۰ هزار تومان و سقوط دلار به دامنه ۴۰ هزار تومان بسیار محتمل است.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر