گزارش شبکه اقتصادی بلومبرگ آمریکا؛

آمریکا خارج از مدار اوپک

اتحاد نفتی عربستان و روسیه پتانسیل ایجاد انواع مشکلات را برای اقتصاد ایالات متحده و کمپین مجدد جو بایدن، در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو دارد.

آمریکا خارج از مدار اوپک

گزارش گروه بین المللی تیتر کوتاه از شبکه اقتصادی بلومبرگ آمریکا: سه سال پیش زمانی که غول‌های نفتی اوپک پلاس دچار مشکل شده بودند، ایالات متحده خود را در نقش ناجی می دید اما کاخ سفید حالا بیشتر شبیه جبهه مقابل آنها شده است.

اتحاد نفتی عربستان و روسیه پتانسیل ایجاد انواع مشکلات را برای اقتصاد ایالات متحده و برای کمپین مجدد جو بایدن، در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو دارد. تصمیم اوپک پلاس در ماه جاری برای کاهش تولید نفت خام، برای دومین بار از زمانی که بایدن در تابستان گذشته به عربستان سعودی سفر کرد و به دنبال افزایش تولید نفت بود، ممکن است تنها شروع ماجرا باشد.

اعلامیه دوم آوریل قیمت نفت را حدود 5 دلار در هر بشکه افزایش داده است. پیش‌بینی‌های نشان می‌دهد که کاهش عرضه اوپک در اواخر سال جاری باعث افزایش بیشتر کسری عرضه در بازار جهانی خواهد شد. این بدان معناست که تورم بالاتر خواهد بود و خطرات رکود، بزرگتر از آن چیزی است که تصور می شد زیرا مصرف کنندگانی که بیشتر برای انرژی هزینه می کنند، پول نقد کمتری برای چیزهای دیگر باقی خواهند داشت. در همین حال، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، بودجه جنگی بزرگ‌تری برای تامین هزینه جنگ اوکراین خواهد داشت.

اما مهم‌ترین موضوع این است که سیر حرکت اوپک پلاس نشان دهند روند احتمالی قیمت‌های نفت در سال‌های آینده است.

در دنیایی که اتحادهای ژئوپلیتیکی در حال تغییر است، عربستان سعودی در حال جدا شدن از مدار واشنگتن است. سعودی ها سطح تولید نفت را با هماهنگی روسیه تعیین کرده اند و زمانی که آنها می خواستند تنش ها را با ایران، رقیب منطقه ای خود کاهش دهند، به جای آمریکا به چین روی آوردند تا این توافق را میانجیگری کند و ایالات متحده از حلقه دور مانده است. به عبارت دیگر، نفوذ غرب بر کارتل نفت در پایین ترین حد خود در دهه های اخیر است.

اعضای اوپک پلاس همگی اولویت های خود را دارند، از برنامه های جاه طلبانه محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی برای بازتعریف ساختار اقتصادش گرفته تا روسیه که نیازمند تامین هزینه جنگ اوکراین است.

انتهای پیام/ 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها