یادداشت

رونق بازار مسکن از مسیر تبلیغات صحیح و اصولی

فرشید ایلاتی- کارشناس حوزه مسکن

رونق بازار مسکن از مسیر تبلیغات صحیح و اصولی

بازار مسکن ایران در سال‌های اخیر با چالش‌های متعددی از جمله افزایش قیمت، رکود معاملات، عدم تناسب عرضه و تقاضا و... مواجه بوده است. این موضوع، دغدغه‌های بسیاری را برای مردم و به‌ویژه اقشار کم‌درآمد ایجاد کرده است.

از چالش‌های پیش روی بازار مسکن می‌توان به کمبود عرضه مسکن، افزایش تقاضای سرمایه‌ای و ضعف قدرت خرید متقاضیان اشاره کرد. درحال‌حاضر بروکراسی اداری پیچیده، کمبود زمین مناسب و بالا بودن قیمت مصالح ساختمانی از جمله عواملی هستند که به کمبود عرضه مسکن دامن زده‌اند. از طرفی ورود تقاضای سرمایه‌ای به بازار مسکن، قیمت‌ها را به‌طور کاذب افزایش داده و سفته‌بازی در این بازار را رونق بخشیده است. بالا بودن قیمت مسکن و عدم تناسب آن با درآمد خانوارها، قدرت خرید متقاضیان را به‌شدت کاهش داده است.

بنابراین بهبود وضعیت بازار مسکن در چنین شرایطی نیازمند افزایش عرضه مسکن، کنترل تقاضای سرمایه‌ای و حمایت از اقشار کم‌درآمد است. تسهیل و تسریع در صدور مجوزهای ساخت، ارائه زمین‌های دولتی به انبوه‌سازان و حمایت از تولید مصالح ساختمانی از جمله راهکارهایی هستند که می‌توانند به افزایش عرضه مسکن کمک کنند. افزایش مالیات بر خانه‌های خالی، محدودیت در خرید و فروش مسکن توسط افراد غیرنیازمند و... می‌توانند از تقاضای سرمایه‌ای در بازار مسکن بکاهند و همینطور ارائه تسهیلات و وام‌های مسکن با نرخ سود پایین و افزایش وام ودیعه مسکن می‌تواند به اقشار کم‌درآمد در تأمین مسکن کمک کند.

در سال جدید بازار مسکن می‌تواند در تحقق شعار سال "جهش تولید با مشارکت مردم" نقش‌آفرین باشد. رونق این بازار می‌تواند به ایجاد اشتغال در صنعت ساخت‌وساز و مشاغل وابسته، تحریک تقاضا در سایر بخش‌های اقتصادی و افزایش سرمایه‌گذاری در بخش مسکن و تولید منجر شود.

تبلیغات در بازار مسکن به ویژه در فضای مجازی در سطح بالایی قرار دارد و می‌تواند در جلب توجه مشتریان و افزایش معاملات مؤثر باشد. با این حال، تبلیغات صحیح و اصولی می‌تواند به رونق بازار مسکن کمک کند.

حل مشکل مسکن نیازمند یک برنامه جامع و بلندمدت است که با مشارکت همه بخش‌های دولتی، خصوصی و مردم به اجرا درآید. توجه به نیازهای مختلف جامعه در ساخت مسکن و همچنین برنامه‌ریزی برای رونق تولید و اشتغال در این بخش باید مورد توجه قرار گیرد.

فرشید ایلاتی
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها