گزارشی از آخرین وضعیت کاروان ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو؛

۱۲ رشته بدون حضور بانوان!

بازی‌های آسیایی در حالی وارد نوزدهمین دوره خود شد که تا کنون در تمام ادوار این بازی‌ها این تیم‌های ژاپن و چین بودند که عنوان قهرمانی را طی سال ها در دست خود نگه داشتند و تا کنون هیچ تیمی نتوانسته حتی به سوی قهرمانی این بازی‌ها یک قدم هم بردارد.

۱۲ رشته بدون حضور بانوان!

گروه ورزشی تیترکوتاه - نسیم شیرازی: بازی‌های آسیایی هانگژو به‌طور رسمی آغاز شد و چند روزی می‌شود که ورزشکاران رقابت‌های خود را در این بازی‌ها شروع کرده‌اند. هرچند شروع این بازی‌ها با آمدن «کریستیانو رونالدو» به ایران و رقابت النصری‌ها با پرسپولیس همراه بود و به همین دلیل نگاه‌ها از هانگژو به آزادی و فوتبال شاید چرخیده بود ولی اهمیت این المپیک آسیایی چیزی نیست که به همین راحتی نادیده گرفته شود و شروع خوب ورزشکاران ایرانی هم مزید بر علت این توجه شد. بازی‌های آسیایی در حالی وارد نوزدهمین دوره خود شد که تا کنون در تمام ادوار این بازی‌ها این تیم‌های ژاپن و چین بودند که عنوان قهرمانی را طی سال ها در دست خود نگه داشتند و تا کنون هیچ تیمی نتوانسته حتی به سوی قهرمانی این بازی‌ها یک قدم هم بردارد. هر چند این بازی‌ها به طور رسمی بعد از برگزاری مراسم افتتاحیه از اول مهرماه برگزار می‌شود ولی همین حالا هم ورزشکاران ایرانی کار خودشان را در این رقابت‌های مهم ورزشی آغاز کرده‌اند. این بازی‌ها به دلیل کووید یک سال به تعویق افتاد تا حالا ورزشکاران با دغدغه کم‌تری نسبت به سال گذشته در محل برگزاری مسابقات حاضر شوند. در ادامه گزارش بعد از مرور بازی‌های آسیایی که طی ادوار گذشته برگزار شد کاروان ایران را در این مسابقات بررسی خواهیم کرد.

ژاپن قهرمانی را در دست گرفت

نخستین دوره بازی‌های آسیایی سال ۱۹۵۱ به میزبانی دهلی نو برگزار شد که ۴۸۹ ورزشکار از ۱۱ کشور در ۶ رشته ورزشی با یکدیگر رقابت کردند که بعد از آن در هر دوره بازی‌ها تعداد کشورها، ورزشکاران اعزامی و حتی رشته‌های شرکت کننده افزایش محسوسی داشت اما تغییری در قهرمان نهایی بازی‌ها ایجاد نشد و همچنان ژاپن تا سال‌ها تاج قهرمانی این بازی‌ها را بر سر گذاشت. البته بعد از ۸ دوره قهرمانی ژاپنی‌ها این چینی‌ها بودند که تاج را از ژاپنی‌ها قاپیدند و تا کنون ۱۰ دوره قهرمانی را از آن خود کردند تا دو دوره از دیگر رقیب آسیای شرقی خود پیش بیفتند.

بازی‌های آسیایی بعد از اولین قهرمانی ژاپن!

در ادامه بازی ها و در سال ۱۹۵۴ به میزبانی مانیل، ۱۸ کشور با ۹۷۰ ورزشکار در ۸ رشته ورزشی به رقابت پرداختند، در بازی‌های ۱۹۵۸ توکیو ۱۶ کشور با ۱۸۲۰ ورزشکار در ۱۳ رشته ورزشی، بازی‌های ۱۹۶۲ جاکارتا ۱۲ کشور با ۱۴۶۰ ورزشکار در ۱۳ رشته ورزشی، بازی‌های ۱۹۶۶ بانکوک ۱۶ کشور با ۱۹۴۵ ورزشکار در ۱۴ رشته ورزشی، بازی‌های ۱۹۷۰ بانکوک ۱۶ کشور با ۲۴۰۰ ورزشکار در ۱۳ رشته ورزشی، بازی‌های ۱۹۷۴ تهران ۱۹ کشور با ۳۰۱۰ ورزشکار در ۱۶ رشته ورزشی، بازی‌های ۱۹۷۸ بانکوک ۱۹ کشور با ۳۸۴۲ ورزشکار در ۱۹ رشته ورزشی هم برگزار شد که در تمام این رقابت‌ها ژاپن قهرمانی را مال خود کرده بود.

چین پرچم قهرمانی را گرفت

دوران قهرمانی ژاپنی‌ها در بازی‌های ۱۹۸۲ که در دهلی نو برگزار شد و ۲۳ کشور با ۳۴۱۱ ورزشکار در ۲۱ رشته ورزشی با یکدیگر رقابت کردند به پایان رسید تا این چینی‌ها باشند که جام قهرمانی را به خانه برده و تا کنون آن بازنگردانده باشند. در ادامه و در بازی‌های ۱۹۸۶ سئول ۲۲ کشور با ۴۸۳۹ ورزشکار در ۲۵ رشته ورزشی، بازی‌های ۱۹۹۰ بیجینگ ۳۱ کشور با ۶۱۲۲ ورزشکار در ۲۷ رشته ورزشی، بازی‌های ۱۹۹۴ هیروشما ۴۲ کشور با ۶۸۲۸ ورزشکار در ۳۴ رشته ورزشی، بازی‌های ۱۹۹۸ بانکوک ۴۱ کشور با ۶۵۵۴ ورزشکار در ۳۶ رشته ورزشی، بازی‌های ۲۰۰۲ بوسان ۴۴ کشور با ۷۷۱۱ ورزشکار در ۳۸ رشته ورزشی، بازی‌های ۲۰۰۶ دوحه ۴۵ کشور با ۹۵۲۰ ورزشکار در ۳۹ رشته ورزشی، بازی‌های ۲۰۱۰ گوانگژو ۴۱ کشور با ۹۷۰۴ ورزشکار در ۴۲ رشته ورزشی، بازی‌های ۲۰۱۴ اینچئون ۴۵ کشور با ۹۵۰۱ ورزشکار در ۳۷ رشته ورزشی و بازی‌های ۲۰۱۸ جاکارتا و پالمبانگ ۴۵ کشور با ۱۱۳۰۰ ورزشکار در ۴۶ رشته ورزشی با یکدیگر رقابت کردند تا امروز در نوزدهمین دوره این بازی‌ها ورزشکاران آسیایی در هانگژو به مصاف حریفان خود بروند و باید دید این بار قهرمانی در دستان چینی ها یا ژاپنی ها خواهد بود و یا کشوری دیگر از راه می‌رسد و معادلات را به هم می‌ریزد!

المپیک آسیایی

ایران، چهارم این بازی‌ها در رتبه کلی

در جدول نهایی بازی‌ها تا این‌جای کار تیم‌های چین با ۳۱۸۷ مدال، ژاپن با ۳۰۵۴ مدال، کره جنوبی با ۲۲۳۵ مدال ، ایران با ۵۵۷ مدال، هند با ۶۷۲ مدال و طلای کم‌تر از ایران، قزاقستان با ۵۵۷ مدال، تایلند با ۵۸۶ مدال و طلای کم‌تر از ایران، کره شمالی با ۴۳۳ مدال ، چین تایپه با ۵۱۹ مدال و اندونزی با ۴۴۶ مدال رتبه‌های اول تا دهم را از ان خود کرده‌اند و در مجموع ورزشکاران ۴۶ کشور در این بازی‌ها حضور داشته‌اند و فقط ورزشکاران سه کشور بوتان، مالدیو و تیمورلسته تا کنون مدالی در این بازی‌ها کسب نکرده‌اند وگرنه بقیه کشورها حداقل یک مدال را تصاحب کرده‌اند و البته ۳۸ کشور هم حداقل برای یک بار صاحب مدال طلای بازی‌های آسیایی شده اند. تیم‌های ملی ایران نیز در این بازی‌ها تا کنون ۱۷۹ مدال طلا، ۱۸۱ مدال نقره و ۱۹۷ مدال برنز را از آن خود کرده‌ است.

غیبت ایران در سه دوره

دومین دوره بازی‌های آسیایی بعد از سه سال از دوره اول برگزار شد و بعد از آن فاصله زمانی برگزاری بازی‌های آسیایی چهار ساله شد. در این دوره از بازی ها که سال ۱۹۵۴ به میزبانی فیلیپین برگزار شد، ورزش ایران بنا به مشکلاتی حضور نداشت. ایران همچنین در بازی‌های آسیایی ۱۹۶۲ اندونزی و ۱۹۷۸ تایلند هم شرکت نداشت اما در دیگر بازی‌های برگزار شده همواره یکی از کشورهای شرکت کننده بود و حتی در یک دوره هم میزبان این رویداد بزرگ بود.

تهران میزبان بود! المپیک را هم می‌خواست

هفتمین دوره بازی‌های آسیایی به عنوان بزرگ‌ترین رویداد بین‌المللی ورزشی سال ۱۹۷۴ به میزبانی ایران و در تهران با حضور ۲۵ کشور آسیایی برگزار شد که جمهوری خلق چین برای اولین بار با تلاش ایران در این رقابت حاضر شد و ۲۷۴ ورزشکار را نیز با خود به ایران آورد. استادیوم یکصد هزار نفری آزادی که استادیوم اصلی آن بازی‌ها بود و همان موقع یکی از بزرگ‌ترین استادیوم‌های جهان به شمار می‌آمد نیز در همان سال بنا شد که دهکده ویژه ورزشکاران نیز با گنجایش بیش از ۳ هزار نفر در نزدیکی این استادیوم احداث شد. ایران بعد از برگزاری آن بازی‌ها خواستار برگزاری بازی‌های المپیک در سال ۱۹۸۴ هم شده بود!

هانگژو و مشعل در دستان علی پاکدامن

حالا کاروان ورزشی ایران که راهی هانگژو شده و می شود علی پاکدامن را در مراسم حمل مشعل بازی‌ها به نمایندگی از ایران داشت تا این‌بار او مشعل‌دار این بازی‌ها که به طور غیررسمی کارش را از ۲۸ شهریور با رقابت ورزشکاران در رشته‌های ورزشی فوتبال، والیبال، قایقرانی رویینگ و تنیس روی میز شروع کرده است، باشد، مراسم حمل مشعل مراسم افتتاحیه بازی های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو طی روزهای گذشته در بخش‌های مختلف استان جیجیانگ و شهر میزبان آغاز شده بود که علی پاکدامن ملی پوش شمشیربازی کشورمان چند کیلومتر مشعل بازی‌ها را در این مراسم باشکوه حمل کرد تا در ادامه نیز تا ۱۶ مهرماه شاهد رقابت ملی‌پوشان ایران در رشته‌های مختلف ورزشی چون ووشو، کوراش، جوجیتسو، کاراته، قایقرانی آب‌های آرام، قایقرانی رویینگ،قایقرانی اسلالوم، وزنه‌برداری، تیراندازی، شمشیربازی سابر، تیروکمان، والیبال، والیبال ساحلی، دوچرخه‌سواری، کبدی، شطرنج، اسکیت، بوکس، بسکتبال مردان، بسکتبال سه نفره، دوومیدانی، هندبال، فوتبال، تنیس روی میز، بدمینتون، تنیس، جودو، بازی‌های الکترونیک، شیرجه، شنا، صخره نوردی، واترپلو، سوارکاری و ژیمناستیک باشیم تا رقابت ورزشکاران ایرانی را که با والیبال ساحلی شروع شد و با کاراته هم به پایان می‌رسد را به تماشا بنشینیم.

بازی های آسیایی

سهم خانم‌ها از بازی‌های آسیایی هنوز هم کم است!

تیم ملی ایران که با چیزی حدود ۴۵۸ نفر در بازی‌های آسیایی حضور دارند سهمش از ورزشکاران و همراهان خانم در کاروان ۱۰۳ نفر است و البته تنها رشته تیمی که بانوان در آن به رقابت می‌پردازند هم کبدی است و تیم‌های دیگر ورزشی از حضور در این رویداد محروم مانده‌اند. در دوره قبل این مسابقات بسکتبال ٣ نفره زنان، همراه با کبدى دو رشته تیمى ایران بودند که البته بسکتبال به این دوره اعزام نشد! یکى از رشته‌هایى که تصور مى‌شد در این رقابت‌ها حضور داشته باشد، هندبال زنان بود که حتى شانس مدال هم داشت اما فدراسیون هندبال به علت کمبود بودجه این تیم را اعزام نکرد. فوتبال، والیبال، بسکتبال، دیگر رشته‌هاى زنان بودند که مى‌شد در این رقابت‌ها باشند اما طبق سیاست کمیته ملى المپیک فقط رشته‌های دارای شانس مدال می‌توانستند در بازی‌ها باشند. این در حالی است که خانم‌ها در رشته‌های بسکتبال، والیبال، هندبال، فوتبال، شنا، شیرجه، واترپلو، ژیمناستیک، شمشیربازی، بوکس، جوجیتسو، کشتی، هیچ نماینده‌‌ای ندارند و تیم قایقرانی با ۱۷ نفر بیشترین تعداد حاضران خانم در این رقابت‌ها را به همراه دارد و تیم‌های شطرنج، سوارکاری و دوچرخه سواری هر کدام با یک اعزامی خانم، کم‌ترین تعداد شرکت‌کننده خانم را در اختیار دارد.ضمن این‌که بنابر اعلام رسمی به تفکیک ۲۱۱ ورزشکار مرد، ۷۸ ورزشکار زن (مجموع ۲۸۹ نفر) و حدود ۲۰۰ همراه که شامل کادر سرپرستی، فنی، پزشکی، خبری و... در این بازی‌ها حضور دارند که ایران در دوره قبل با ۳۷۸ ورزشکار راهی جاکارتا شده بود.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها