گفتگوی تیتر کوتاه با مدیرعامل نمایشگاه ارومیه:

مصیبتی که تولید و تجارت گرفتار آن شده است

مترجمی گفت: امروز بیشتر قریب به اتفاق تولیدکنندگان ایرانی از حضور و مشارکت در نمایشگاه‌ های ترکیه ابا داشته و استانداردهای ترکیه را به مراتب بالاتر از استانداردهای تولیدی ایران میدانند.

مصیبتی که تولید و تجارت گرفتار آن شده است

برگزاری نمایشگاه ها می‌تواند تاثیر قابل توجهی در رشد اقتصادی کشورها داشته باشد. ترویج تجارت، ارتقاء نوآوری و تکنولوژی، جذب سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال، امکان ایجاد فرصت های شغلی، رشد صنعت گردشگری و... را می توان به عنوان مهم ترین تاثیرات برگزاری نمایشگاه ها بر روی اقتصاد کشورها دانست.

مرکز نمایشگاهی ارومیه به عنوان یکی از مراکز مهم نمایشگاهی در غرب کشور همواره دغدغه برگزاری نمایشگاه های تخصصی در داخل و خارج از کشور را داشته است. پیرامون بررسی آخرین وضعیت این سایت نمایشگاهی گفتگویی را با خداداد مترجمی مدیرعامل این سایت نمایشگاهی ترتیب داده ایم.

رکود در بخش تولید جامعه

مترجمی در این گفتگو گفت: ضمن آرزوی توفیق روزافزون برای کلیه دلسوزان کشور عزیزمان علی الخصوص تلاشگران تولید و به تبع آن سایت‌ های نمایشگاهی که نقشی تعیین‌کننده در رونق تولید داخلی و هم چنین صادرات محصولات تولیدی و نهایتاً کمک به ایجاد یک چرخه اقتصادی منطقی در کشور را دارند. باید دقت کرد که کلیه سایت های نمایشگاهی کشور متأثر از شرایط حاکم بر تولید مانند تهیه مواد اولیه، نرخ تورم، برق، گاز، مالیات و... نهایتاً قیمت تمام شده قرار گرفته اند. در حال ‌حاضر تمامی مسائل عنوان شده قیمت تمام شده کالا را بشدت افزایش داده و این امر علاوه بر نگرانی شدید واحدهای تولیدی از آینده، باعث رکود در بخش فروش محصولات به دلیل قدرت خرید جامعه شده است.

خداداد-مترجمی

وی افزود: موارد ذکر شده باعث می شود که رقابت بشدت تحت تاثیر قرار گرفته، کیفیت کالاها نزول یافته و نهایتاً در این چرخه معیوب سایت های نمایشگاهی ماهیت و رسالت خود را از دست داده و هر روز سیر قهقرایی را در روند کار خود شاهد باشند.

مدیرعامل نمایشگاه ارومیه در ادامه عنوان کرد: مسلماً هر سایت نمایشگاهی برای ماندن (و نه خوب ماندن) تلاش می کند تا تمهیداتی را به عمل آورد تا این ماندن پایدار تر باشد. لیکن با شرایط فعلی و روندی که دور نمای آن از شرایط حاکم بر واحدهای صنعتی پیدا است بیانگر آینده‌ ای روشن و شفاف نبوده و قطعاً هر شرکت نمایشگاهی باید از هم اکنون مراقبت لازم و کافی را در مورد ماندن در صحنه صنعتی، اقتصادی و بازرگانی به عمل آورد.

چالش بزرگ سایت ارومیه

مترجمی در بخش دیگری از صحبت های خود پیرامون وضعیت مرکز نمایشگاهی ارومیه عنوان کرد: این سایت در سال ۱۳۷۴ همزمان با سفر رئیس ‌جمهوری وقت مرحوم هاشمی رفسنجانی به این استان و به درخواست مدیران ارشد استانی به جهت استقبال و پذیرایی از ایشان به محل کنونی منتقل شد. متاسفانه در آن زمان مسئولان وقت نسبت به اخذ سند زمین این سایت تعلل کردند و پس از گذشت بیش از بیست سال از فعالیت این سایت متوجه شدند که سازمان همیاری ‌های شهرداری استان نسبت به تمام اراضی این منطقه ادعای مالکیت دارد. در نهایت شرکت نمایشگاه ‌های بین‌ المللی ارومیه با ۶۸۱۴ نفر سهامدار متوجه شد که سازمان همیاری فقط برای این عرصه سند صادر کرده است. این موضوع به یک معضل بزرگ تبدیل شد. چرا که از آن روز تا کنون ما موفق نشده ‌ایم حتی یک آجر روی آجر بگذاریم.

وی افزود: با توجه به مشکلات موجود برای تولید، مشکلات این سایت نیز مزید بر علت گشته و تلاش دست اندرکاران، سهامداران و مدیران این شرکت را در جهت اعتلاء بی ‌نصیب گذاشته است. امید داریم با نگرش منطقی و درست مسئولان استان علی الخصوص استاندار سخت کوش، جدی و بسیار مورد احترام استان تدبیری در جهت رفع مشکل این سایت اندیشیده شود.

اهمیت برگزاری نمایشگاه های تخصصی

مدیرعامل نمایشگاه ارومیه همچنین گفت: یکی از مسائل حائز اهمیتی که باید در مورد این سایت مطرح شود، کیفیت رویدادهای برگزار شده با توجه به توانمندی ها و ظرفیت ‌های استان است. پس از اتمام همه گیری ویروس کرونا و آغاز فعالیت ‌های اقتصادی - اجتماعی کشور از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ هدف بر این امر متمرکز شده که هر رویداد نمایشگاهی در حوزه استانی، ملی و منطقه‌ ای دارای آخرین دستاورد ‌های علمی، صنعتی متخصصان کشور باشد که مردم عزیز و شریف استان علی الخصوص کارشناسان، مهندسان و متخصصان قادر به آشنایی و استفاده از آنها باشند. در این راستا با توجه به اینکه این استان از قدیم الایام به عنوان استانی با تولیدات کشاورزی و دامپروری خوب محسوب می شده است برگزاری نمایشگاه آخرین دستاوردهای صنعتی و فناوری در این زمینه یکی از عناوین بسیار با اهمیت برای استان بوده که خوشبختانه تاکنون موفق به برگزاری این رویداد با همراهی وزارت جهاد کشاورزی و به تبع آن جهاد کشاورزی استان و حمایت استانداری استان در سطحی قابل قبول بوده ‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: بجز این رشته خاص صنعتی این سایت از مزیت معادن استان، تولیدکنندگان ارزشمند مواد غذایی، نمایندگان کارخانجات تولید اتومبیل و قطعات، تولیدکنندگان در امر حمل ‌و نقل کالا و بار استفاده کرده و برای هر عنوان، نمایشگاهی کاملاً تخصصی را برگزار کرده که مورد اقبال عمومی نیز واقع شده است.

تولیدکنندگان ایرانی مایل به حضور در نمایشگاه های خارجی نیستند

مترجمی همچنین گفت: این سایت نمایشگاهی از اوائل دهه ۸۰ شمسی تا بهمن ما ۱۳۹۸ یعنی آغاز شیوع بیماری جهانی کووید ۱۹ رسالت واقعی خود را در بخش خارج از کشور با برگزاری نمایشگاه ‌های متعدد در مالزی،  ترکیه، ارمنستان،‌ جمهوری آذربایجان،  عربستان سعودی و علی الخصوص اقلیم خود مختار کردستان عراق ایفا کرده و این امر نشان از توان بسیار قابل قبول این شرکت و مدیران توانمند آن بوده است. متاسفانه باید اذعان داشت در سال ‌هایی که سایت ارومیه در کشور ترکیه نمایشگاه برگزار می کرد شور و اشتیاقی را که در مشارکت ‌کنندگان و بازدیدکنندگان مشاهده می شد وصف ناشدنی و صادرات غیر نفتی استان به کشور همسایه روز به روز در حال افزایش بود؛ در حالی که امروز بیشتر قریب به اتفاق تولیدکنندگان از حضور و مشارکت در نمایشگاه‌ های ترکیه ابا داشته و استانداردهای ترکیه را به مراتب بالاتر از استانداردهای تولیدی ایران میدانند. این  موضوع نشان از مصیبتی است که تولید و تجارت خارجی در سایه تحریم ها دچار آن شده است.

وی در پایان گفت: علیرغم این امر معتقدم که ایران و ایرانی در طول قرون گذشته نشان داده که در مقابل فشار و مشکلات کمر خم نکرده و در صورت ایجاد فضایی مناسب می توان امیدوار بود که مردم دانا و باهوش ایران در کوتاه زمان خود را از این دست مشکلات رها کرده و دوباره نام برند های ایرانی را آذین بخش فروشگاه های خارج از کشور قرار خواهند داد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها