تیترکوتاه گزارش می‌دهد

تراکتور و زنوزی روی دور باطل/اسکناس‌هایی که جام نمی‌آورد

تراکتور در فصل جدید هم هزینه‌های زیادی در نقل و انتقالات انجام داده ولی طی سه بازی سه شکست را تجربه کرده است.

تراکتور و زنوزی روی دور باطل/اسکناس‌هایی که جام نمی‌آورد

گروه ورزشی تیترکوتاه: محمدرضا زنوزی یکی از چهره‌های جنجالی و البته متمول فوتبال ایران است که از خرداد ماه سال ۱۳۹۷ مالکیت باشگاه تراکتور تبریز را در اختیار دارد. مردی که اهالی فوتبال او را با عینک دودی معروفش می‌شناسند تا به امروز به تنهایی در بخش خصوصی یکی از باشگاه‌هایی را در اختیار داشته که سردمدار هزینه‌های کلان است؛ البته بدون درآمدزایی به همان اندازه!

در پنجره نقل و انتقالاتی تابستان امسال باشگاه‌ تراکتور یک مرتبه دیگر در میان باشگاه‌های بزرگ خودی نشان داد و اگرچه زنوزی خود مخالف چنین ادعایی است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که ادعای مطرح شده خلاف واقع نیست.

تراکتور با این وجود در همین هفته‌های ابتدایی لیگ برتر برابر سپاهان و پرسپولیس به عنوان رقبای نزدیک در کورس قهرمانی شکست خورده و همچنین در راه رسیدن به مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا برابر شارجه امارات شکست خورد.

تراکتور امسال چقدر هزینه می‌کند؟

با توجه به اینکه باشگاه تراکتور یک باشگاه خصوصی است و نمی‌توان مانند مانند باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از ریز جزئیات قرارداد بازیکنان و کادرفنی آن باخبر شد، اما الزام سازمان لیگ برای تعیین سقف بودجه حداقل مشخص می‌کند که آن‌ها در نهایت چه پولی را خرج خواهند کرد.

سقف بودجه مورد تصویب هیئت‌مدیره و رئیس مجمع تراکتور برای حقوق و دستمزد بازیکنان و عوامل فنی با احتساب مزایای کسب مجوز حرفه‌ای و ۵۰ درصد درآمد حاصله از ترانسفر بازیکن (داخلی) برای این فصل، در مجموع مبلغ ۳۲۹ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان اعلام شده است.

زنوزی چند هفته پیش در یک گفتگو تایید کرده بود که گرانقیمت‌ترین بازیکن تراکتور برای فصل جدید ۱۵ میلیارد ارزش دارد و هیچ بازیکنی بالاتر از این سقف قراردادی امضا نکرده است.

تراکتور پیش از این چه مقدار هزینه کرده بود؟

جدیدترین اظهار نظر زنوزی از مجموع پولی که در تراکتور هزینه کرده به خردادماه سال ۹۹ برمی‌گردد. او با گذشت دو سال در مقام مالکیت باشگاه اعلام کرد که ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه کرده است؛ رقمی که در واقعیت با حساب کتاب سرانگشتی به مراتب بیشتر از این محسوب می‌شود.

در ادامه گزارش متوجه می‌شویم که نه ۱۱۰ میلیارد آن زمان واقعیت داشته و نه سقفی که برای امسال اعلام شده می‌تواند واقعی باشد. با بررسی نام‌های بزرگی که در این چند سال به تراکتور آمده‌اند در می‌یابیم که زنوزی ارقام باورنکردنی‌ای را پرداخت کرده که برای او درآمد چندانی هم نداشته است.

سرمربیان

تراکتور از زمان حضور زنوزی در مقام مالک باشگاه به ترتیب با ارطغرل ساغلام، جان توشاک، محمد تقوی، ژرژ لینکز، مصطفی دنیزلی، ساکت الهامی، علیرضا منصوریان، رسول خطیبی، فراز کمالوند، فیروز کریمی، زوونیمیر سولدو، ارطغرل ساغلام، قربان بردیف و مربی فعلی یعنی پاکو خمز همکاری داشته است.

حضور هرکدام از این سرمربیان روی نیمکت هزینه‌های گوناگون داشته که نکته جالب دستاورد آن‌ها روی نیمکت تراکتور است. از میان تمام این سرمربیان مطرح تنها ساکت الهامی موفق شد در فینال جام حذفی با شکست استقلال یک جام برای آن‌ها کسب کند و عملا در کارنامه ۵ ساله مالکیت زنوزی با هزینه‌های سرسام‌آور تنها یک جام به ویترین افتخارات باشگاه اضافه شده است.

اگر در نظر بگیریم که اغلب این مربیان پس از جدایی برای پرداخت مطالبات‌شان به فیفا هم شکایت کرده‌اند مشخص می‌شود که هزینه‌ها افزایش هم داشته است. برای مثال دنیزلی پس از جدایی ۲۵۰ هزار دلار طلبکار بود که با شکایت به فیفا به اضافه جریمه این پول را دریافت کرد.

یا پاکو خمس که در بهار سال گذشته سرمربی شد و امسال برای سه سال دیگر قراردادش را تمدید کرد آیا به عنوان یک مربی معمولی دستمزد دریافت می‌کند؟ قطعا او رقم قابل توجهی را دریافت می‌کند که البته هیچگونه اطلاعاتی درباره رقم دقیق آن در دسترس نیست.

بازیکنان

تراکتور با حضور مالکی مانند زنوزی تا به امروز به اندازه‌ای بازیکن جذب کرده که بررسی کامل تمام آن‌ها خود یک گزارش مفصل را می‌طلبد اما با نگاهی خلاصه مشخص است که مانند هر پنجره نقل و انتقالات، آن‌ها امسال هم رقم کلانی را برای جذب بازیکن پرداخت کرده‌اند.

امیرحسین حسین‌زاده، حسین پورحمیدی، سعید آقایی، سیامک نعمتی، شجاع خلیل زاده، عارف آقاسی، محمد نادری، مهدی حسینی، مهدی شیری و مهدی عبدی بازیکنان سرشناس ایرانی هستند که هرکدام از آن‌ها دست کم سابقه دعوت به اردوی تیم ملی را دارند و برخی از آن‌ها هم اکنون گزینه مورد نظر امیر قلعه نویی برای مسابقات جام ملت‌های آسیا هستند.

در میان بازیکنان سرشناس تراکتور برای پنجره تابستانی نام آلوارو خیمنس نیز به چشم می‌خورد که گل سرسبد فعالیت نقل و انتقالاتی تراکتور است. بازیکن فصل گذشته لاس پالماس که محصول آکادمی رئال مادرید است در سایت معتبر ترنسفرمارکت ۸۰۰ هزار یورو ارزش دارد و با محاسبه قیمت ارز امروز ارزش او به ۴۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می رسد.

تراکتور فقط برای پرداخت رضایت‌نامه حسین زاده به باشگاه شارلوا ۳۰۰ هزار یورو پرداخت کرد و بعید است که دستمزد این بازیکن هم کمتر از این رقم باشد‌. درباره قرارداد خلیل زاده اعلام شده که حدود ۲۲ میلیارد تومان قرارداد بسته است.

نکته دیگر اینکه بازیکنان تازه وارد تراکتور گزینه‌های متعددی پیش رو داشتند. خلیل زاده برای مثال در مسیر بازگشت به پرسپولیس حضور داشت ولی تراکتور را انتخاب کرد. همینطور حسین زاده که ابتدا استقلال برای جذب او از شارلوا وارد عمل شد اما در نهایت سرخپوش شد. رقم بالاتری که تراکتور به آن‌ها پیشنهاد داده قطعا دلیل اصلی هایجک شدن این بازیکن سرشناس است. عارف آقاسی هم در مسیر استقلال بود اما ترجیح داد به تبریز برود.

تراکتور درآمدی دارد؟

تراکتور این سال‌ها بدون دریافت درآمد همچنین ضرر هم داشته و برای بازیکنانی که اثر چندانی در تیم نداشته‌اند جریمه هم پرداخت کرده‌اند!

کوین کنستانت یکی از چند بازیکنی است که البته ماجرای جالبی هم داشت. این بازیکن با اینکه در تست پزشکی رد شده بود اما تراکتور با او قرارداد امضا کرده بود که به دلیل شکایت به فیفا، ۸۸۰ هزار دلار غرامت دریافت کرد. این درحالی است که تراکتور همچنین به پرداخت 475 هزار دلار به آنتونی استوکس و 175 هزار دلار به لی‌هری‌ اروین محکوم شده بود.

هیچگونه اظهار نظری از مدیران این باشگاه در مورد میزان دقیق درآمدزایی در فصول اخیر وجود ندارد. آخرین اظهار نظر به مصاحبه اواخر خردادماه سال ۹۹ برمی‌گردد که زنوزی اعلام کرده بود آن‌ها در یک فصل تنها ۳۵۰ میلیون تومان درآمد داشته‌اند.

تنها راه درآمدزایی امروز تراکتور فروش بلیت در بازی‌های خانگی است که از سوی هواداران آن‌ها با استقبال زیادی هم مواجه می‌شود. تراکتور این فصل در لیگ قهرمانان هم حضور ندارد که درآمدزایی از طریق حامی مالی داشته باشد.

آن‌ها با وجود اینکه طی چند فصل اخیر فقط یک جام به دست آورده‌اند با حامیان مالی زیادی در ارتباط نیستند و تنها منبع تغذیه مالی آن‌ها زنوزی است که مشخص نیست اگر باشگاه‌داری با این وضعیت برای او سودی ندارد، چرا همچنان به این فعالیت ادامه می‌دهد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها