آموزش و پرورش | فرهنگیان | تسهیلات

امتیاز ویژه دولت به این فرهنگیان / وعده جذاب وزیر به معلمان حق التدریسی

وزیر آموزش و پرورش، از ساخت مسکن فرهنگیان، افزایش حقوق حق‌التدریسی‌ها، سرانه دانش‌آموزی، صندوق ذخیره فرهنگیان، استخدام‌ها در مدارس استثنایی و ساخت مدارس با امکانات خاص برای دانش‌آموزان اوتیسم خبر داد.

امتیاز ویژه دولت به این فرهنگیان / وعده جذاب وزیر به معلمان حق التدریسی

ضرورت تامین مسکن برای فرهنگیان چیزی بسیار حیاتی و حائز اهمیت است. برای این افراد که نقش بسیار مهمی در تربیت نسل‌های آینده و حفظ فرهنگ و ارزش‌های جامعه دارند، دسترسی به محیط‌های زندگی مناسب و پایدار امری حیاتی است. تأمین مسکن برای فرهنگیان باعث افزایش استقرار و ثبات آن‌ها می‌شود، که نهایتاً منجر به بهبود کیفیت زندگی خود و خانواده‌شان می‌شود. این اقدام نه تنها باعث رشد و شکوفایی فرهنگیان می‌شود بلکه به تقویت و پایداری نظام آموزشی نیز کمک می‌کند. این برنامه قابلیت ارتقاء سطح علمی و فرهنگی جامعه را افزایش می‌دهد و تأثیر مثبتی بر توسعه کلان‌ افکار جامعه دارد. 

رضا مراد صحرایی درباره موضوع تأمین مسکن فرهنگیان، اظهار داشت: این موضوع، به‌ویژه مسکن فرهنگیان جوان، در دستور کار است و با همکاری وزارت راه و شهرسازی، یک ساز و کار جدید برای این کار پیدا کردیم. 

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مسکن، به ویژه برای معلمان جوان ما بسیار مهم و ریشه تأمین آن در تأمین زمین است. خوشبختانه با امکانی که در قانون جدید مسکن فراهم شده است، تعدادی از زمین‌های در اختیار وزارت آموزش و پرورش، مولد می‌شوند و تغییر کاربری پیدا می‌کنند تا برای ساخت مسکن فرهنگیان عزیز استفاده شوند. 

صحرایی گفت: برنامه ما این است که حداقل ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای فرهنگیان عزیز، آنان که قبلا از این مزایا استفاده نکرده اند، بسازیم. این فرایند به لحاظ قانونی آغاز شده است و امیدوار هستیم در هفته معلم به طور رسمی، زمین‌ها به سازندگان واگذار شود و ان‌شاالله از آن زمان، کار ساخت واحدها را آغاز کنیم. 

وزیر آموزش و پرورش، همچنین درباره معلمان حق التدریسی، تصریح کرد: سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش در تعامل با یکدیگر، ساز و کاری طراحی کرده اند که هم حقوق حق‌التدریسی‌ها افزایش یابد، به گونه‌ای که برای معلمان عزیز، جذاب باشد، هم اینکه هر ماه پرداخت شود. این مسئله که هم اکنون شرمنده معلمان هستیم و از آغاز سال تحصیلی، حقوق آنان را پرداخت نکرده‌ایم، پیش‌تر باید پیش‌بینی می‌کردیم و در بودجه می‌گنجاندیم. 

صحرایی گفت: امیدوار هستم این کار به زودی انجام شود و در دستور کار شورای حقوق و دستمزد قرار می‌گیرد؛ هم سازمان اداری و استخدامی کشور به این کار معتقد است که برای رئیس جمهور محترم، گردش کار فرستاده‌اند و هم سازمان برنامه و بودجه. 

وزیر آموزش و پرورش، همچنین درباره تأمین سرانه‌های دانش آموزی، اظهار داشت: در این حوزه به علت محدودیت منابع، عقب‌ماندگی داریم. اکنون، نقطه تمرکز ما، مدارس شبانه‌روزی است که باید به آن‌ها توجه ویژه کنیم. پرداخت به آن‌ها را همین چند روز پیش انجام دادیم، به گونه‌ای که ان شاالله تا پایان سال تحصیلی، این مدارس، مشکل تأمین سرانه نخواهند داشت و این کار مهمی بوده، اما موضوع بیش از این حرف‌ها است؛ دستور رئیس جمهور، تمرکز بر مدارس دولتی است. در نتیجه، سرانه‌ها را به مدارس شبانه‌روزی در وهله اول، مدارس عشایری و روستایی در وهله دوم و مدارس عادی دولتی مناطق محروم در وهله سوم، خواهیم فرستاد.

صحرایی درباره صندوق ذخیره فرهنگیان نیز گفت: در این دوره مدیریتی، یک رویه جدید آغاز شد. صندوق باید هزینه‌های خود را به شدت کاهش دهد تا بتواند سودآوری بیشتری برای فرهنگیان عزیز داشته باشد. بنابر این، تجمیع همه شرکت‌ها با هدف کاهش هزینه‌ها و جذب مدیران بومی در دستور کار صندوق است. این موضوع ابلاغ شده است که همه مدیران پروازی، یا باید ساکن شوند یا تغییر خواهند کرد، بدون هیچ تردید و این کار آغاز شده است. 

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: جذب فرهنگیان عزیز که در حوزه‌های اقتصادی مرتبط با شرکت‌ها، تخصص داشته باشند، در دستور کار هیئت مدیره صندوق ذخیره قرار گرفته است و ورود به حوزه‌هایی که سودآوری بیشتری برای فرهنگیان داشته باشد، در دستور کار است. 

صحرایی اظهار داشت: متأسفانه ۵۱ درصد از صندوق ذخیره، متعلق به پترو فرهنگ بوده که یک صندوق بزرگ تولید متانول است که در گذر زمان، زیان‌ده شده و علت آن، خود متانول بوده که قیمت آن به عنوان خوراک پتروشیمی‌ها بسیار پایین آمده است و شرکت‌هایی که فقط متانول تولید می‌کنند، قطعا زیان‌ده هستند؛ امروز پترو فرهنگ، متانول را فقط به این علت تولید می‌کند که آسیبی به تأمین خوراک پالایشگاه‌های پتروشیمی وارد نشود، اما برای فرهنگیان، کاملا زیان‌آور است. دستور کار هیئت مدیره محترم صندوق، این است که شرکت‌های پایین‌دستی را فعال کند و این کار آغاز شده، است، اما یک عقب‌ماندگی تقریبا دو دهه‌ای وجود دارد و برای نجات پترو فرهنگ، باید در این مدت کوتاه، دو دهه عقب‌ماندگی را جبران کنیم تا صندوق بتواند برای معلمان عزیز، سودآور شود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در قانون برنامه هفتم، چند تکلیف وجود دارد که یکی درباره صندوق ذخیره فرهنگیان است، از جمله تعیین تکلیف ماهیت حقوقی صندوق و همچنین، بورسی‌شدن شرکت‌های آن و همه این کارها در خدمت معلمان است. اقدام مهم این دولت، پس از گذشت دو دهه از تأسیس صندوق، بحث ارزش مالکانه بود که الحمدالله اجرا شد و فرایند تکمیل آن هم در دستور کار است. برگه ۱۰ درصد از سهام کل شرکت صندوق ذخیره نیز برای بازنشستگان عزیز، صادر شد. 

صحرایی گفت: صندوق، بسیار علاقه‌مند است که در کارهای دیگر هم حمایت کند؛ وزارت آموزش و پرورش نیز به آن کمک خواهد کرد. اگر صندوق، ظرفیت‌های خود را بالا ببرد، بیمه خود را به صندوق خواهیم برد تا بتواند درآمدزایی کافی داشته باشد و به معلمان عزیز خدمت کند. هیئت مدیره جدید صندوق به گونه‌ای انتخاب شده‌اند که دغدغه آنان، مأموریت و هویت اصلی صندوق و عبارت از حفظ منزلت معلمان و ارتقای معیشت آنان بوده که امروز، نخستین و اصلی‌ترین دغدغه صندوق ذخیره فرهنگیان است. 

وزیر آموزش و پرورش، همچنین درباره مدارس استثنایی، اظهار داشت: یکی از تحولات مهم دوره اخیر در این عرصه است که بی‌سابقه‌ترین استخدام‌ها را انجام داده‌ایم. سال گذشته، نزدیک به ۲۷۰۰ تن در مدارس استثنایی، استخدام شده‌اند، ۱۰۰۰ کار درمانگر و گفتار درمانگر، استخدام شده‌اند؛ استخدام‌های بعدی نیز همین‌گونه انجام می‌شود که به این علت، از سازمان اداری و استخدامی کشور، صمیمانه تشکر می‌کنیم. 

صحرایی در پایان، تصریح کرد: ساخت یک مدرسه برای دانش‌آموزان اوتیسم در هر مرکز استان و پس از آن در شهرهای بزرگتر، در دستور کار است؛ به گونه‌ای که این دانش‌آموزان از تحصیل بازنمانند، زیرا به امکانات خاص نیاز دارند و خوشبختانه، امروز سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این موضوع، متمرکز و پیشتاز است. این سازمان در موضوعات مختلف، قبلا نیز پیشتاز بوده، اما در این موضوع کاملا نسبت به گذشته، پیشرفت کرده است و البته برای آینده نیز باید بیشتر تلاش کند.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    سلام
    لطفا مربیان پیش دبستانی از ۹۲ به بعد که در روستا ها کار میکنند باسخترین شرایط ونبود امکانات رفاهی وبدون حقوق استخدام شون

  • فاطمه

    باسلام
    لطفا مربیان پیش دبستانی باسابقه ۸ سال کار در روستاها باسخترین شرایط وبدون دست مزد
    در حال خدمت هستد با آزمون داخلی استخدام شون

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها