قیمت دلار | قیمت ارز | قیمت دلار امروز

احتمال ریزش قیمت دلار در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه افزایش نرخ ارز در پایان سال امری عادی است، گفت: معمولاً تقاضا برای واردات در انتهای سال افزایش پیدا می‌کند؛ چون بسیاری از واردکنندگان تمایل دارند کالای خود را قبل از سال جدید وارد کنند.

احتمال ریزش قیمت دلار در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت دلار به عنوان یکی از ارزشمندترین ارزهای جهان، تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد. این عوامل شامل عوامل اقتصادی، سیاسی و جهانی هستند. در عوامل اقتصادی، عواملی مانند نرخ بهره، تورم، رشد اقتصادی و تجارت بین‌المللی تاثیرگذار هستند. در عوامل سیاسی، تصمیمات دولت‌ها و سیاست‌های پولی و ارزی آن‌ها تاثیرگذار است. همچنین، عوامل جهانی مانند تحولات در بازارهای بین‌المللی، تغییرات در نرخ ارزهای دیگر و تحریم‌های بین‌المللی نیز بر قیمت دلار تاثیرگذار هستند.

مرتضی عزتی، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: معمولاً تقاضا برای واردات در انتهای سال افزایش پیدا می‌کند؛ چون بسیاری از واردکنندگان تمایل دارند کالای خود را قبل از سال جدید وارد کنند.

وی افزود: معمولاً در فروردین و اردیبهشت ماه واردات و ثبت سفارش سخت‌تر است؛ بنابراین تقاضا در پایان سال افزایش پیدا می‌کند، همچنین بانک‌ها نیز در دو ماه گفته‌شده معمولاً کمتر تسهیلات می‌دهند.

این اقتصاددان با اشاره به این موضوع که بسیاری از بنگاه‌ها در فروردین و اردیبهشت‌ماه با رکود مواجه هستند، تأکید کرد: مشتریان و بنگاه‌داران نیز تمایل دارند در پایان سال معاملات خود را انجام دهند، از این جهت نیز تقاضا برای ارز افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه قیمت دلار کمی بالا می‌رود.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهارکرد: حجم معاملات ریالی و ارزی در بهمن و اسفند ۲ برابر ماه‌های قبل است، همچنین مسافرت‌های خارجی و نقل و انتقال پول نیز به‌نوعی باعث افزایش قیمت ارز در پایان هر سال می‌شود که این امری طبیعی است و ما طی سال‌های گذشته نیز شاهد آن بوده‌ایم.

وی اضافه کرد: در شب عید معمولاً تقاضای سکه و طلا افزایش پیدا می‌کند که این افزایش تقاضا باعث تغییر قیمت طلا و سکه می‌شود و این تغییر نرخ روی سایر بازارها مانند ارز نیز اثرگذار است؛ بنابراین با نزدیکی به عید فقط قیمت ارز بالا نمی‌رود بلکه قیمت سکه و طلا نیز معمولاً افزایشی می‌شود.

عزتی تأکید کرد: در پایان سال گذشته هم نرخ ارز به حدود ۶۲ هزار تومان رسید و سپس نزولی شد در این شرایط افرادی که اقدام به خرید ارز کردند متضرر شدند؛ بنابراین امسال نیز به‌احتمال زیاد در فروردین نرخ ارز پایین‌تر می‌آید.

وی گفت: افزایش و اگر اتفاق عجیبی در اقتصاد رخ ندهد به‌احتمال زیاد نرخ ارز در فروردین و اردیبهشت ماه کمی ریزش می‌کند.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر