قیمت دلار بالا رفت

قیمت دلار در بازار ایران به حدود ۵۰ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش یافته، این افزایش میتواند به دلیل عوامل سیاسی از جمله تحریم‌ها و تنش‌های نظامی بین فلسطین و اسرائیل نیز رخ بدهد.

قیمت دلار بالا رفت

نوسانات در بازار ارز معمولاً نتیجه ترکیبی از یک سری عواملی است که ممکن است در آینده تغییر کند.

به عنوان مثال تغییرات در تقاضا و عرضه دلار ممکن است به نوسانات قیمتی منجر شود. در برخی مواقع، افزایش تقاضا برای دلار می‌تواند قیمت را بالا ببرد.

تغییرات در عوامل اقتصادی مثل نرخ تورم، وضعیت صادرات و واردات و ... نیز می‌توانند در تعیین نرخ ارز تأثیرگذار باشند.

 رویدادها و تحولات جهانی، از جمله تغییرات در بازارهای جهانی و سیاست‌های مالی کشورهای دیگر، می‌توانند در این زمینه تأثیر داشته باشند.

تصمیمات و تحولات سیاسی نیز می‌توانند به نوسانات قیمتی منجر شوند.

قیمت دلار مدتی بود که در میانه کانال ۴۹ هزار تومانی نوسان محدودی داشت و گاهی به سمت کف کانال هم میل می‌کرد. اما در روزهای گذشته، ورق برگشت و حرکت صعودی خود را آغاز کرد. به گونه‌ای که به حدود قیمتی ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. امروز ظهر نرخ دلار نقدی تا ۵۰ هزار تومان افزایش یافت و معاملات غیر قانونی پشت خطی نیز در حدود ۵۰ هزار ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان انجام می‌شد. حالا اما، برخی سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی، آخرین نرخ‌های دلار نقدی را بین ‌۵۰ هزار و ۱۵۰ تا ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرده‌اند و دلار فردایی نیز با حدود قیمتی ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان در حال معامله است.

معامله‌گران بازار ارز نیز می‌گویند دلار در بازار عمدتا با حدود قیمتی ۵۰ هزار و ۲۰۰ تا ۳۰۰ معامله می‌شود اما هنوز برخی فروشندگان را می‌توان یافت که ارز خود را با قیمت ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه می‌کنند. به نظر معامله‌گران، این افزایش قیمت موقتی است و احتمال بازگشت قیمت دلار به کانال ۴۹ هزار تومانی وجود دارد. اما دلیل بروز این نوسانات در بازار چیست؟

سیگنال فلسطینی به قیمت دلار در ایران

معامله‌گران می‌گویند در روزهای گذشته اخبار مربوط به حفظ تحریم‌های ایران سیگنال افزایشی را به بازار ارسال کرد. امروز هم حمله حماس به خاک اسرائیل و بروز تنش نظامی میان دو کشور باعث افزایش قیمت دلار در بازار ارز شده است.

آنها معتقدند که ممکن است نرخ ارز اندکی افزایش دیگر را تجربه کند اما پس از فروکش کردن سایه جنگ، دوباره روند آن کاهشی می‌شود و احتمال بازگشت آن به کانال ۴۹ هزار تومانی وجود دارد.

تجربه نیز نشان داده است که تاثیر وقایع سیاسی بر بازار ارز معمولا موقتی است. البته در مدت اخیر بازارساز هم تلاش زیادی برای کنترل بازار و سرکوب قیمتی دلار کرده است اما با توجه به اخبار بین‌المللی اخیر، فعلا بازار تمایل به افزایش دارد. برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند شاخص‌های کلان اقتصادی نیز نشان می‌دهد احتمال افزایش قیمت دلار در بلندمدت وجود دارد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر