هدف روسیه از لغو قرارداد غلات چیست؟

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت اگر واشنگتن نمی‌تواند درک کند چه چیزی برای مشارکت دوباره مسکو در توافق غلات لازم است، می‌تواند برای شفافیت بیشتر به وزارت خارجه مراجعه کند.

هدف روسیه از لغو قرارداد غلات چیست؟

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت اگر واشنگتن نمی‌تواند درک کند که چه چیزی برای ازسرگیری توافق غلات لازم است، سفارت ایالات متحده در مسکو می‌تواند به وزارت خارجه روسیه مراجعه کند.

او این اظهارات را در واکنش به سخنان «جیمز اُبرایان» هماهنگ‌کننده سیاست تحریمی وزارت خارجه امریکا بیان کرد که گفته بود مسکو باید مشخص کند که چه چیزی می‌خواهد. وی مدعی شد مشخص نیست روسیه چه چیزی را به عنوان موفقیت برای ازسرگیری مشارکت در توافق غلات می‌داند.

کشورهای غربی روسیه را به ایجاد بحران و ناامنی غذایی در بحبوحه جنگ متهم می‌کنند. روسیه با رد این اتهامات می‌گوید بلافاصله پس از برآورده شدن خواسته‌هایش ذیل توافقنامه غلات، به آن باز خواهد گشت. پیش‌تر، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه گفت مسکو تمدید این توافق را در صورتی که همه مفاد مربوط به روسیه در عمل اجرایی شود، بررسی خواهد کرد.

زاخارووا در کانال تلگرامی خود در پاسخ به مقام امریکایی گفت: ما خواستار تحقق بخش دوم توافق بسته ابتکاری دریای سیاه هستیم. هر چیزی که روی کاغذ است از سوی دبیرکل سازمان ملل تایید شده است.

وی افزود: اگر اطلاعات روی وبسایت وزارت خارجه روسیه کافی نیست، نمایندگان سفارت امریکا می‌توانند با وزارت خارجه برای شفافیت بیشتر تماس بگیرند.

توافق غلات ۱۷ ژوئیه (۲۶ تیر) منقضی شد. روسیه هنگام خروج از توافقات ژوئیه ۲۰۲۲ استانبول که چند بار با تمدید آن به منظور ایجاد کریدور دریای سیاه برای کشتی‌های حامل غلات اوکراین موافقت کرده بود، به عدم تعهد به مفاد مرتبط به روسیه در این توافق اشاره کرد که خواستار رفع موانع بر سر راه صادرات محصولات کشاورزی روسیه است.

مسکو همچنین متذکر شده گرچه هدف از توافقات استانبول تضمین امنیت غذایی برای فقیرترین کشورها بوده، بخش عمده غلات اوکراین در واقع به کشورهای غربی ثروتمند روانه شده است.

به گفته رئیس‌جمهور روسیه، هیچ یک از بندهای توافق غلات در زمینه صادرات کودهای شیمیایی و غلات روسیه به بازارهای جهانی محقق نشده و فروش دوباره غلات صادراتی اوکراین، باعث تقویت امریکا و اروپا شده است. او همچنین گفته موانع موجود در توافق غلات حتی مانع از ابتکار روسیه برای ارسال رایگان کود به کشورهای فقیر شد.

منابع مطلع در آنکارا می‌گویند دولت ترکیه در حال مذاکره با غرب جهت گرفتن ضمانت‌هایی برای اجرای بخش مربوط به روسیه در توافق صادرات غلات و امکان تمدید دوباره آن است.

منبع: فارس
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها