غلط تایپی کار دست ارتش آمریکا داد

ک اشتباه تایپی باعث شد میلیون‌ها ایمیل ارتش آمریکا که تعدادی از آنها حاوی اطلاعات بسیار حساس بودند، به کشور آفریقایی مالی ارسال شوند.

غلط تایپی کار دست ارتش آمریکا داد

‍‍ این مشکل پس از آن پیش آمد که به جای پسوند. MIL، پسوند. ML برای پسوند نشانی دریافت‌کننده ایمیل، وارد شد. طبق گزارش روزنامه فایننشیال تایمز، یک اشتباه یک حرفی، باعث شد اطلاعاتی مانند اسناد دیپلمایتک، صورت‌های مالیاتی، کلمات عبور و جزییات سفر مقامات ارشد و اطلاعات مهم دیگر افشا شوند. هر چند ایمیل‌هایی که به اشتباه ارسال شده‌اند، به‌دست پیمانکاری رسیده‌اند که مسئول مدیریت دامنه کشوری مالی است اما کنترل پسوند. ML به زودی به دولت مالی داده می‌شود که با روسیه، روابط دارد.

این نشت تایپی از سوی یوهانس زوربیر، پیمانکار هلندی افشا شد که دامنه اینترنتی کشوری مالی را مدیریت می‌کند. زوربیر گفت: از سال ۲۰۱۴، تلاش‌های متعددی برای هشدار به امریکا درباره این موضوع انجام داده و خواسته است که این موضوع جدی گرفته شود اما توفیقی نداشته است. این پیمانکار هلندی مدعی شئ جمع آوری ایمیل‌ها را امسال با نزدیک شدن به زمان انقضای تاریخ قراردادش، آغاز کرده است. وی در نامه‌ای که اوایل ژوئیه به امریکا نوشت، اعلام کرد که این ریسک جدی است و ممکن است توسط دشمنان امریکا بهره‌برداری شود. او گفته است حدود ۱۱۷ هزار ایمیل جمع آوری کرده و تنها چهارشنبه گذشته، حدود ۱۰۰۰ ایمیل رسیده است.

هر چند زوربیر می‌گوید هیچ کدام از این پیام‌ها به عنوان محرمانه طبقه بندی نشده‌اند اما حاوی اطلاعات مهمی درباره پرسنل نظامی امریکا، پیمانکاران و خانواده‌ها از جمله برنامه‌های سفر ماه مه ژنرال جیمز مک کانویل، رئیس ستاد کل کارکنان ارتش امریکا، تصاویر پایگاه‌ها، اسناد هویتی، لیست خدمه کشتی‌ها، سوابق مالی مالیاتی، اطلاعات پزشکی، گزارش‌های بازرسی نیروی دریایی، قراردادها، شکایت‌های کیفری علیه پرسنل، تحقیقات مربوط به موارد اذیت و آزار داخلی و سفارش‌ها بوده است. ایمیل یک مامور اف بی‌آی شامل نامه یک دیپلمات ترک به امریکا بوده که درباره عملیات‌های احتمالی حزب پ ک ک ترکیه هشدار داده است.

مایک راجرز، دریاسالار بازنشسته نیروی دریایی امریکا به روزنامه فایننشیال تایمز گفت: اگر چنین دسترسی مداومی دارید، می‌توان حتی از اطلاعات غیرمحرمانه هم اطلاعات به‌دست آورید. با توجه به اشتباهاتی که افراد مرتکب می‌شوند، این موضوع غیرمتداول نیست اما مسئله، ابعاد آن، مدت و حساسیت اطلاعات است.

بر اساس گزارش وب سایت فناوری انگجت، یک مقام پنتاگون به فایننشیال تایمز گفت: وزارت دفاع از این موضوع مطلع بوده و تمام موارد افشای غیرمجاز اطلاعات امنیت ملی کنترل شده یا اطلاعات غیرمحرمانه کنترل شده را جدی می‌گیرد. ایمیل‌هایی که از پسوند. MIL، به نشانی با پسوند. ML ارسال شده‌اند، پیش از این که دامنه. mil را ترک کنند، مسدود شده‌اند و به فرستنده آنها اطلاع داده شده که باید نشانی ایمیل دریافت کنندگان، معتبر باشد که نشان می‌دهد ایمیل‌های اشتباهی، احتمالا از حساب‌های شخصی کارکنان ارتش امریکا ارسال شده‌اند.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها