توافق ایران و الجزایر برای لغو روادید سیاسی

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: روابط ایران و الجزایر در مسیر درستی قرار دارد.

توافق ایران و الجزایر برای لغو روادید سیاسی

حسین امیر عبداللهیان صبح روز شنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با احمد عطاف وزیر امور خارجه الجزایر با تبریک فرا رسیدن شصت و یکمین سالگرد استقلال الجزایر از نقش میانجیگری این کشور در توقف حملات رژیم صدام علیه ایران در زمان جنگ تحمیلی تشکر و قدردانی کرد.

وی با بیان اینکه روابط ایران و الجزایر در مسیر درستی قرار دارد، گفت: در سطح سیاسی همواره گفت‌وگوها و رایزنی‌های خوبی در سطح مقامات عالی دو کشور از جمله روسای جمهور دو کشور، نخست وزیر الجزایر و معاون اول رئیس جمهور ایران در جریان بوده است و ما تاکید داریم که این رایزنی‌ها و گفت‌وگوها به صورت گسترده‌تر ادامه پیدا کند.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در جریان گفت‌وگوهای امروز توافق کردیم که در گام اول در مسیر لغو روادید سیاسی و خدمت بین دو کشور اقدام کنیم، گفت: در ادامه موضوع لغو روادید عالی به شکلی که دو کشور در مورد آن توافق می‌کنند مورد توجه و اقدام قرار خواهد گرفت.

وی همچنین با بیان اینکه دو کشور بر برگزاری نشست کمیته پیگیری و کمیسیون عالی مشترک دو کشور اتفاق نظر دارند، گفت: ریاست کمیسیون عالی مشترک دو کشور ایران و الجزایر بر عهده معاون اول رئیس جمهور ایران و نخست وزیر الجزایر است و نشست این کمیسیون در این سطح برگزار می‌شود.

امیر عبداللهیان با بیان اینکه ایران و الجزایر اتفاق نظر دارند که همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های علمی، فناوری، شرکت‌های دانش بنیان، تجهیزات پزشکی، گردشگری، دارو و انرژی‌های نو گسترش پیدا کند، تصریح کرد: در این دیدار در مورد مسائل منطقه‌ای نیز گفت‌وگو و رایزنی کردیم.

امیر عبداللهیان با اشاره به نگاه دولت الجزایر به موضوع فلسطین و حمایت این کشور از حقوق مردم فلسطین گفت: در ماه‌های اخیر الجزایر نقش ممتازی را در ایجاد زمینه برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب ایفا کرده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به دیدار اخیرش با سرپرست وزارت امور خارجه سودان در حاشیه اجلاس وزیران امور خارجه جنبش عدم تعهد در کشور آذربایجان، گفت: در این دیدار برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و خارطوم و از سرگیری روابط در آینده‌ای نزدیک در چارچوبی که توافق می‌کنیم اقدام کنیم.

وی همچنین گفت: یکی از نگرانی‌های مشترک ما و الجزایر ناآرامی‌های داخلی سودان است و در این چارچوب دو کشور بر ضرورت ایجاد آتش بس بین طرفین در سودان و حل مشکلات از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی تاکید دارد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: در آینده پیش رو نشست سران مجمع کشورهای صادر کننده گاز در الجزایر برگزار می‌شود و ما در حال برنامه ریزی هستیم که در این نشست دکتر رئیسی، رئیس جمهور شرکت کند و این نشست فرصت خوبی است برای دیدار با سران کشورهای صادر کننده گاز و رایزنی با مقامات عالی رتبه الجزایر.

امیر عبداللهیان همچنین تصریح کرد: تلاش برای بی اثر کردن تحریم‌ها و لغو تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه از مسیر دیپلماسی در دستور کار ماست و تلاش‌ها در این زمینه ادامه دارد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: دو کشور ایران و الجزایر در خصوص همکاری‌های بین‌المللی و ایفای نقش در سازمان‌های بین‌المللی دارای اتفاق نظر و مواضع مشترکی هستند.

انتهای پیام

 

منبع: ايسنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها