تخریب وجهه گردشگری فرانسه

ناآرامی‌های فرانسه در واکنش به خشونت پلیس با گستره‌ای وسیع در این کشور و بازتابی قابل توجه در عرصه بین‌المللی، وجهه این کشور را در دو بُعد بین‌المللی و گردشگری خدشه‌دار کرده است.

تخریب وجهه گردشگری فرانسه

فرانسه ششمین شب ناآرام خود را پس از قتل یک نوجوان ۱۷ ساله به دست پلیس پشت سر گذاشت. وسعت اعتراضات، تخریب گسترده اماکن و آسیب به اموال عمومی در کنار شمار قابل توجه بازداشت‌های هر شب با بازتاب رسانه‌ای قابل توجه، وجهه این کشور اروپایی را به شدت تحت تاثیر قرار داد.

نشریات پرشمارگان فرانسوی در گزارش‌های جداگانه و از دو منظر متفاوت به تاثیر این ناآرامی‌ها بر وجهه فرانسه پرداختند.

روزنامه «لو فیگارو» در گزارشی با عنوان «مواجهه مکرون با خدشه‌دار شدن وجهه فرانسه» از تاثیر ناآرامی‌ها و اعتراضات اخیر فرانسه بر وجهه بین المللی این کشور اروپایی نوشت.

در این گزارش با اشاره به بیانیه کاخ الیزه مبنی بر لغو سفر امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به آلمان، آمده است: این سفر سه روزه که قرار بود از روز دوشنبه تا چارشنبه صورت بگیرد، با تاکید بر دوستی دیرین دو کشور لغو شد.

این در حالی است که اتحاد سنتی این دو کشور پس از آنکه اولاف شولتس جای آنگلا مرکل را گرفت با مشکلات متعددی رو به رو شد. به هر روی مکرون اعلام کرده است که با توجه به اوضاع داخلی مایل است چند روز آینده را در کشورش بماند.

این درحالی است که سه ماه قبل، مکرون نخستین سفر رسمی پادشاه انگلیس به کشورش را لغو کرد. در اواخر ماه مارس (فروردین) رئیس جمهوری فرانسه به دلیل اعتراضات کشورش در واکنش به افزایش سن بازنشستگی از چارلز سوم خواست تا از سفر سه روزه رسمی خود به پاریس صرف نظر کند.

به این ترتیب با لغو سفر آلمان، مکرون مجبور شد برای دومین بار یک رویداد دیپلماتیک مهم برای کشورش را به تعویق بیاندازد.

مکرون

در همین حال ناآرامی‌ها در فرانسه در نخستین روزهای خود سبب شده بود تا مکرون سفر خود به بروکسل برای شرکت در نشستی با موضوع اوکراین را کوتاه کند؛ او حتی در نشست خبری پایانی این رویداد حضور نیافت.

در حالی که ناآرامی‌های فرانسه بازتاب وسیعی در همه رسانه‌های اروپایی داشته و بخش خبری ویژه‌ای در این رسانه‌ها به تحولات فرانسه اختصاص یافته است،‌ مقامات کشورهای اروپایی آشکارا نگرانی خود را از وضعیت فرانسه اعلام کرده اند.

وزیر دفاع ایتالیا دیروز (یکشنبه) گفت که وضعیت در فرانسه بسیار نگران‌ کننده است. گیدو کروستو با اعلام حمایت ایتالیا از دولت فرانسه، خاطرنشان کرد: امیدواریم وضعیت کنونی به پایان برسد زیرا خشونتی که رخ داده نه تنها به فرانسه و نهادهای آن بلکه به بسیاری از شهروندان فرانسوی ضربه می‌زند و این موضوع قابل قبول نیست.

اولاف شولتس نیز روز یکشنبه در مصاحبه با کانال تلویزیونی کشورش اظهار داشت: ما به طور حتم با نگرانی آنچه در فرانسه اتفاق می‌افتد را نظاره‌گر هستیم.

صدراعظم آلمان ادامه داد: من بسیار امیدوار و کاملا مطمئن هستم که رئیس دولت فرانسه ابزاری برای اطمینان از بهبود سریع اوضاع پیدا خواهد کرد.

این در حالی است که ناآرامی‌های فرانسه به کشورهای همسایه و هم‌زبان آن از جمله بلژیک و سوئیس کشیده شده است. رسانه‌های این کشورها از برگزاری تجمعات مشابه و بازداشت‌ها خبر داده اند.

ناآرامی‌های و تخریب وجهه گردشگری فرانسه

آغاز ناآرامی‌ها در فرانسه و وسعت آشوب شهری و تخریب اماکن عمومی سبب شد تا وزارتخانه های امور خارجه کشورهای اروپایی به اتباع خود که در این کشور اروپایی به سر می‌بردند، هشدار دهند.

هشدار در مورد سفر به فرانسه پس از آن جدی‌تر شد که یک دستگاه اتوبوس حامل ۴۱ شهروند چینی در جریان خشونت های فرانسه در شهر مارسی هدف حمله قرار گرفت.

به این ترتیب سفارت چین و کنسولگری های این کشور در فرانسه به شهروندان چینی مقیم این کشور اروپایی هشدار داد برای حفظ امنیت جانی خود، از حضور در مناطق محل وقوع خشونت ها و درگیری ها خودداری کنند.

دفتر امور کنسولی چین روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: سرکنسولگری چین در مارسی پس از شکستن شیشه‌های اتوبوس حامل یک گروه توریستی چینی در جنوب این کشور اروپایی که منجر به جراحت مسافران شد، به فرانسه شکایت رسمی کرده است.

روزنامه فرانسوی «لو موند» نیز در گزارشی به تاثیر تخریب وجهه فرانسه بر صنعت گردشگری این کشور پرداخت و نوشت: بسیاری از هتل‌داران از لغو گسترده سفر از سوی مسافران ناراحت و نگران هستند.

آشوب فرانسه

برخی معتقدند که ناآرامی های فرانسه که با تخریب گسترده رستوران‌ها و مراکز خرید، تاثیر آنی بر صنعت گردشگری گذاشته است. این نگرانی در کنار هشدار وزارت‌خانه های امور خارجه کشورهای اروپایی به اتباعشان برای هوشیاری و دوری از تجمعات جدی‌تر شده است.

به گفته تیِری مارکس (Thierry Marx) رئیس اصلی‌ترین اتحادیه صنایع هتلداری و پذیرایی به لو موند گفت: از ۲۷ ژوئن (۶ تیر) اعضای ما موجی از لغو رزروهای را در تمام مناطق آسیب دیده و درگیری متحمل شده اند.

این سرآشپز ستاره‌دار گفت: هر روز هشدارهایی از همکارانمان که رستوران یا هتلشان هدف حمله و تخریب گرفته است، دریافت می‌کنیم.

در حالی که با آغاز تابستان، فرانسه باید به عنوان یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری فصل پررونقی را تجربه کند، لغو پیاپی رزرو هتل‌ها زیر سایه ناآرامی‌ها نگرانی دیگری را برای فعالان صنعت گردشگری ایجاد کرده است.

نشریه «لو پوئن» نیز در گزارشی مشابه با عنوان «آشوب در فرانسه مشتریان خارجی را فراری می‌دهد»، به نقل از ژان فرانسوآ ریال (Jean-François Rial) رئیس دفتر گردشگری پاریس، نوشت: خشونت شهری در فرانسه باعث لغو رزرو سفر مشتریان خارجی، به‌ویژه آمریکایی‌ها شده است.

مدیر عامل گروه گردشگری «مسافران دنیا» به خبرگزاری فرانسه گفت: ادامه این وضعیت یک سال مانده به میزبانی فرانسه از مسابقات المپیک برای وجهه فرانسه خوب نیست.

به گفته این فعال صنعت گردشگری، از ابتدای سال جاری میلادی با کاهش تعداد گردشگران روس در فرانسه تحت تاثیر جنگ اوکراین، تعداد گردشگران آمریکایی ۲۵ درصد افزایش یافته و حال موج ناآرامی‌ها سبب شده تا ۱۵ درصد گردشگران آمریکایی رزروهای خود را لغو کنند.

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایرنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها