«لارا کی»، اسکای نیوز؛

شورش‌ های فرانسه چرا و از کجا شروع می شود

بخشی از اعتراضات فرانسه در حومه شهرهای بزرگ شکل می گیرد، جایی که عمدتا مهاجرین و افرادی کم درآمد زندگی می کنند.

شورش‌ های فرانسه چرا و از کجا شروع می شود

گروه بین الملل تیترکوتاه- «لارا کی»، اسکای نیوز: پس از کشته شدن یک نوجوان ۱۷ ساله الجزایری الاصل در ۶ تیرماه، موجی از ناآرامی ‌ها شهرهای فرانسه را فراگرفته است و انتظار می رود امروز و فردا که تعطیلات آخر هفته به شمار می آید اعترضات شدت بیشتری بگیرد.

مرگ این نوجوان فرانسوی باعث ایجاد بحث‌های گسترده‌تری در مورد قدرت پلیس و رابطه بین مقامات و مردم در مناطق حومه شهرها در فرانسه شده که احساس می‌کنند از مراکز شهری مرفه کشور جدا شده‌اند.

در ادامه به بخشی از شورش های مردمی در حومه شهرهای بزرگ فرانسه اشاره شده است که البته این اعتراضات به غیر از اعتراضات صنفی و سیاسی در شهرهای فرانسه است.

۱۹۷۹: به عنوان اولین شورش حومه فرانسه در اطراف لیون، پس از دستگیری یک جوان آفریقایی تبار صورت گرفت.

۱۹۹۱: در ماه مارس، پس از کشته شدن یک نوجوان عرب توسط نگهبان سوپرمارکت، یک فروشگاه بزرگ و اتومبیل‌ها در «سارتروویل»، واقع در شمال پاریس به آتش کشیده شد. در ژوئن همان سال پس از اینکه یک پلیس زن ۳۲ ساله توسط برخورد با یک ماشین دزدیده شده کشته شد، خشونت دوباره در غرب پاریس شروع شد. پلیس بعداً «یوسف خائف» ۲۳ ساله را که در حال رانندگی یک خودروی سرقتی در منطقه بود را به ضرب گلوله کشت.

۱۹۹۲: ایستگاه پلیس در حومه لیون پس از آنکه «محمد بحری» توسط پلیس به ضرب گلوله کشت، به آتش کشیده شد.

۱۹۹۵: پس از کشته شدن تروریست الجزایری «خالد کلکال» به بهانه سازمان دهی بمب گذاری های سال ۱۹۹۵ در پاریس و لیون، در چندین حومه شهر لیون شورش ها آغاز شد. تصاویر ویدئویی منتشر شده نشان می داد که پلیس قبل از کشتن او فریاد می‌زند، جانش را بگیرید.

۱۹۹۷: شورش در جنوب شرقی پاریس، پس از آن که عبدالقادر ۱۶ ساله توسط پلیس مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد، شکل گرفت.

۱۹۹۸: پس از آن که حبیب محمد، ۱۷ ساله در حین دزدی خودرو توسط پلیس هدف گلوله قرار گرفت، شورش ها به مدت دو روز در حومه تولوز ادامه یافت.

۲۰۰۵: سه هفته شورش و وضعیت اضطراری در حومه پاریس و دیگر شهرها پس از برق گرفتگی دو نوجوان در تلاش برای فرار از پلیس.

۲۰۰۷: مرگ دو نوجوان ۱۶ و ۱۷ ساله که موتورسیکلتشان با ماشین پلیس تصادف کرد، باعث شورش دو روزه در والدواز، در شمال پاریس شد.

۲۰۰۹: شورش در ۹ ژوئیه و دوباره در ۴ ژوئیه در حومه شرقی پاریس مونتروی پس از کشته شدن محمد بنمونا، یک مرد جوان الجزایری در بازداشت پلیس، روی داد.

۲۰۱۳: تراپز در نزدیکی پاریس پس از دستگیری یک مرد مسلمان به دلیل تعرض به یک افسر پلیس که قصد برداشتن حجاب همسرش را داشت، دچار شورش شد.

۲۰۱۶: مرگ یک مرد سیاه‌پوست به نام آداما ترائوره در بازداشت پلیس باعث شورش در چندین شهر فرانسه و جنبش گسترده‌تر ضد نژادپرستی «عدالت برای آداما» شد.

۲۰۱۷: شورش ها تقریباً دو هفته بعد از دستگیری تئو لوهاکا و ادعای تجاوز نژادپرستانه توسط پلیس با باتوم در در شمال پاریس ادامه یافت.

انتهای پیام/

 

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها