خط سیر اعتراضات فرانسه؛

بدترین کابوس ماکرون تعبیر شد

تحلیل گر رسانه دولتی انگلیس معتقد است که به دنبال درد سر های متعدد ماکرون باید شورش ها در حومه شهرهای فرانسه را که به یک سنت تبدیل شده را اضافه کرد.

بدترین کابوس ماکرون تعبیر شد

گروه بین الملل تیترکوتاه- انتظار می‌رود اعتراضات گسترده در فرانسه امروز و فردا که که روزهای تعطیل آخر هفته به شمار می رود، وسعت بیشتری پیدا کند. در ادامه به صورت کوتاه به تحولات مرتبط با اعتراضات فرانسه طی چند روز گذشته آمده است.

شبکه الجزیره- ۷ تیر: به دنبال کشته شدن نوجوان ۱۷ ساله الجزایری الاصل، اعتراضاتی در مناطق حومه غرب پاریس شکل گرفت که به درگیری پلیس با معترضان منجر شد.

روزنامه گاردین- ۷ تیر: اعتراضات در حال سرایت به مناطق بیشتری در غرب پاریس است. ساختمان شهرداری در منطقه «وال فورت» در غرب پاریس به آتش کشیده شد.

شبکه سی ان ان- ۷ تیر: حدود ۲ هزار نیروی پلیس ضد شورش به حومه پاریس فراخوانده شدند. «جرالد دارمانین» وزیر کشور فرانسه اعتراضات را که به گفته او حمله برخی معترضان به ساختمان‌های دولتی و ایستگاه‌های پلیس را به همراه داشت، شب خشونت‌های تحمل‌ناپذیر خوانده و از بازداشت ۱۵۰ معترض خبر داده است.

اعتراضات-فرانسه-1

خبرگزاری فرانسه- ۸ تیر: در گزارش پلیس آمده است که دلیل تیر اندازی پلیس به این نوجوان ۱۷ ساله، تلاش او برای زیر گرفتن مامور پلیس بوده اما این روایت با ویدئویی که از این حادثه منتشر شده متناقض است.

شبکه سی ان ان- ۸ تیر: مامور ۳۸ ساله پلیس که به این فرد غیرمسلح شلیک کرده در بازداشت است و دفتر دادستانی پاریس اعلام کرده است که این مامور تحت بازجویی قرار دارد.

خبرگزاری فرانسه- ۸ تیر: امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه تیراندازی مرگبار پلیس این کشور به یک نوجوان را توجیه‌ناپذیر و نابخشودنی خواند.

خبرگزاری رویترز- ۸ تیر: در منطقه «اسون» در جنوب پایتخت فرانسه گروهی از معترضان پس از پیاده شدن همه مسافران، اتوبوس را به آتش کشیدند، در شهر جنوبی «تولوز» هم چند خودرو به آتش کشیده شد و در این شهر و شهر شمالی «لیل» پلیس با معترضان درگیر شد.

روزنامه گاردین-  ۸ تیر: جرالد دارمانین وزیر کشور فرانسه  می گوید خشم فرانسوی‌ها نسبت به این قتل باعث شد در شب اول ۳۱ نفر بازداشت شوند. ۲۴ مامور پلیس زخمی شدند و ۴۰ خودرو از سه‌شنبه تا ساعات اولیه چهارشنبه در آتش سوخت.

خبرگزاری فرانسه - ۸ تیر: قربانی جدید پلیس فرانسه اصالت الجزایری داشته و گروه‌های حقوق بشری معتقدند نژادپرستی نظام‌مند در سازمان‌های مجری قانون در فرانسه وجود دارد، اتهامی که ماکرون آن را رد می‌کند.

اعتراضات-فرانسه


توئیتر - ۸ تیر: کیلیان امباپه ستاره تیم ملی فرانسه و باشگاه پاری‌سن‌ژرمن که خود بزرگ‌شده منطقه «بوندی» در حومه پاریس است، در واکنش به این خشونت پلیس، اعلام کرد برای فرانسه‌ام احساس بدی دارم. وضعیت، غیرقابل قبول است. تمام فکرم با خانواده و عزیزان این فرشته کوچک است که خیلی زود از دنیا رفت.

رادیو فرانسه- ۸ تیر: سال گذشته، ۱۳ نفر در فرانسه به دلیل امتناع از دستور پلیس کشته شدند. این قتل‌ها به دنبال تغییر قانونی در سال ۲۰۱۷ است که به ماموران پلیس اختیارات بیشتری برای استفاده از سلاح‌های خود می‌دهد.

روزنامه دیلی میل- ۸ تیر: «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در پی ناآرامی‌‌های دو شب گذشته این کشور در اعتراض به قتل یک نوجوان به دست پلیس، پنجشنبه ۸ تیر با وزرای ارشد کابینه خود جلسه بحران تشکیل داد.

خبرگزاری رویترز- ۸ تیر: دولت فرانسه ۴۰ هزار نیروی پلیس را برای کنترل اعتراضات در سراسر این کشور بسیج کرده است که قرار است ۵ نفر از آنها در پاریس مستقر شوند. رویترز مدعی شده در تظاهرات‌های چهارشنبه شب گروهی از معترضان مدارس و برخی دیگر تأسیسات شهری را به آتش کشیدند و پلیس ۱۸۰ نفر را دستگیر کرده است.

روزنامه گاردین- ۸ تیر: حدود ۶ هزار نفر روز پنجشنبه برای گرامی‌داشت یاد نوجوان کشته شد راه‌پیمایی کردند. آنها پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «عدالت برای ناهل.»

فرانسه-اعتراضات-2

توئیتر- ۹ تیر: بامداد جمعه جرالد دارمانین وزیر کشور فرانسه در توئیتی اعلام کرد که در تظاهرات‌های پنجشنبه شب ۸ تیر ۱۰۰ نفر دستگیر شده‌اند.

خبرگزاری آناتولی- ۹ تیر: بنا به گفته رسانه‌های محلی، گروهی از جوانان بلژیکی با صدور فراخوان در شبکه‌های اجتماعی، از تظاهرات فرانسه حمایت کرده و از معترضان این کشورشان درخواست کردند که در حمایت از فرانسوی‌های معترض تظاهرات برپا کنند.

شبکه الجزیره- ۹ تیر: معترضان در منطقه مرکزی «آنیسن» در بروکسل پایتخت بلژیک تجمع کرده، سنگ‌فرش‌های خیابان را به سمت نیروهای امنیتی پرتاب می کردند و شیشه‌های ایستگاههای اتوبوس را شکستند و برخی از خودروها را نیز به آتش کشیدند.

خبرگزاری آناتولی- ۹ تیر: ایستگاه مترو آنیسن در واکنش به اعتراضات بروکسل مسدود شد و مأموران امنیتی از ورود خودروها و وسایل نقلیه به این منطقه جلوگیری کردند. پلیس بلژیک اعلام کرده است که دست کم ۱۰ نفر از معترضان دستگیر شده‌اند.

رادیو فرانسه- ۹ تیر: کلمنت بوون وزیر حمل و نقل فرانسه گفت حمل‌ونقل عمومی در منطقه پاریس در روز جمعه به شدت مختل خواهد شد و بسته شدن زودهنگام این شبکه را رد نکرد.

خبرگزاری رویترز- ۹ تیر: ناآرامی های فرانسه خاطرات آشوب‌های سال ۲۰۰۵ را زنده کرد که این کشور را به مدت سه هفته دچار تشنج کرده بود و ژاک شیراک رئیس‌جمهور وقت، مجبور به اعلام وضعیت فوق‌العاده شد.

روزنامه گاردین- ۹ تیر: وزارت کشور فرانسه اعلام کرد ۲۵۰ پلیس و نیروی امنیتی در جریان اعتراضات و درگیری با مردم، زخمی شده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس- ۹ تیر: امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه که نشست اتحادیه اروپا را برای شرکت در یک جلسه امنیتی در پاریس پیرامون اعتراضات اخیر در این کشور نیمه کاره رها کرد.

فرانسه-اعتراضات

فرانس ۲۴- ۹ تیر: امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد دولتش تدابیر بیشتر و ویژه‌تری را در ارتباط با اعتراضات اتخاذ می‌کند و تهدید کرد با هرکسی که به موسسات دولتی حمله کند قاطعانه برخورد خواهد شد. وی افزود برای محافظت از شهروندان فرانسوی بسیاری از فعالیتهای عمومی در برخی از مناطق لغو خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه- ۹ تیر: امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه با اشاره به بازداشت گسترده صدها نفر درپی اعتراضات سه شب گذشته گفت، بسیاری از بازداشت شده ها نوجوان هستند و این مسئولیت برعهده والدین است و آنها باید از مشارکت فرزندانشان در اعتراضات جلوگیری کنند.

شبکه الجزیره- ۹ تیر: رئیس جمهور فرانسه با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی در اعتراضات چند شب گذشته در این کشور نقش داشتند تاکید کرد اقدامات محدودکننده‌ای را در ارتباط با شبکه‌های اجتماعی به اجرا خواهیم گذاشت.

شبکه بی بی سی- ۱۰ تیر: گزارش رسانه‌های فرانسه از شهر «مارسی» حاکی از حمله شماری از معترضان به ساختمان مرکزی بورس در این شهر است. فیلم‌هایی از شهر مارسی منتشر شده که سرقت شماری از معترضان از دستگاه‌های خودپرداز را نشان می‌دهد.

شبکه بی بی سی- ۱۰ تیر: همه‌گیر شدن شورش‌های فرانسه، تعبیر شدن بدترین کابوس‌های امانو‌ل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه است.

تحولات-فرانسه

انتهای پیام/

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها