ارتش واگنر وفاداری خود را به پوتین ثابت کرد

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: برخلاف بسیاری از تحلیل‌ها من تصور می‌کنم شورش واگنر یک تست برای سنجش وفاداری ارتش روسیه و نیروهای سیاسی بود، نه یک شورش واقعی.

ارتش واگنر وفاداری خود را به پوتین ثابت کرد

 به گزارش تیترکوتاه؛ پس از شورش واگنرها بسیاری این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا جایگاه سیاسی پوتین مانند سابق نیست و آیا موضع روسیه در جنگ اوکراین تضعیف شده است؟

صباح زنگنه، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، گفت: «پوتین جزو راهبران کارزیماتیک روسیه بوده هست و نسبت به رهبران سابق این کشور چشم‌انداز گسترده‌تری دارد و موافقیت‌های زیادی هم برای روسیه به دست آورده است اما این موفقیت‌ها از جنس روسی است و از مؤلفه‌های فرهنگ روسی برخوردار است و از ناسیونالیسم روسی نشأت می‌گیرد آقای پوتین در حلقه‌ای از قدرت متمرکز حرکت می‌کند و تکیه‌اش به همین نیروهای منطقه خودش است و آنها هم به او وفادار هستند. اتفاقا پریگوژین، رهبر گروه واگنر هم جزو وفاداران پوتین محسوب می‌شد؛ بنابراین برخلاف بسیاری از تحلیل‌ها من تصور می‌کنم شورش واگنر یک تست برای سنجش وفاداری ارتش روسیه و نیروهای سیاسی بود، نه یک شورش واقعی».

او ادامه داد: «پوتین سعی کرد شکل، جنس و ابعاد اعتراضات مختلف در روسیه را شناسایی و با آنها برخورد کند و با عفوی که پریگوژین داد هم او را در ضلع دیگری در جنگ اوکراین قرار داد تا عملا اوکراین از سه ضلع تحت محاصره نیروهای روسیه قرار بگیرد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «نوع برآمدن پوتین در روسیه متفاوت با وضعیت انتخابات که در کشورهای دموکراتیک غربی است؛ نوعی از انتخابات هدایت‌شده‌ای است که توسط مرکزیت قوی و محکم طراحی می‌شود و شکل می‌گیرد. بنابراین اگر آن قدرت سخت مرکزی روسیه دچار آسیب شود، عملا روسیه وارد فضای جدیدی از تنش‌ها و اختلافات می‌شود و در آن حالت پوتین ضعیف‌تر می‌شود اما فعلا پوتین همچنان اقتدار دارد و توانسته این مسائل را مدیریت کند».

زنگنه در پایان درباره آینده جنگ اوکراین بیان کرد: «چند عامل و فاکتور در جنگ اوکراین مهم و مؤثر است. اگر انتخابات آمریکا به سمت نیروهای جمهوری‌خواه برود، وضعیت جنگ در اوکراین متفاوت می‌ود و جنگ پایان می‌پذیرد. عامل بعدی اروپاست که آیا از وضعیتی که به وجود آمده عبرت می‌گیرد و به سوی حل مسئله و خروج از قربانی‌شدنش می‌رود یا به سمت تقویت عکس‌العمل نظامی در مواجهه با روسیه حرکت می‌کند؟ وضعیت بعدی که موثر است استحکام نیروهای پیرامون پوتین است. آیا برآوردشان از این جنگ این است که می‌توانند موفق شوند یا خیر؟ بسیاری از تحلیلگران روسیه متعتقدند که در روسیه اشتباهاتی رخ داده و ممکن است جنگ چندسال دیگر طول بکشند. در این صورت باید دید جامعه و نخبگان روسیه می‌توانند با این موضوع کنار آیند یا خیر؟ بحث شورش داخلی هم عامل سوم است که همه اینها در آینده جنگ اوکراین تأثیرگذار است».

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها