زیباترین جایی که در شهریور می‌شود رفت+تصویر

از مهم‏ترین جاذبه‌های طبیعی روستای امامزاده اسحاق، جاده مسیر دسترسی به آرامگاه امامزاده است، این مسیر جلگه‌ای زیبا از شالیزارها، خانه‌ها، رودخانه‌ها و کوهپایه‌های جنگلی عبور می‏‌کند و در انتها به روستای امامزاده اسحاق (ع) می‌‏رسد.

زیباترین جایی که در شهریور می‌شود رفت+تصویر

گیلان به اندازه کافی زیبا و سرسبز هست که هرجای این استان که رسیدید، طبیعت را در آغوش بگیرید و لذت ببرید، اما جاهایی هم در این استان وجود دارد که بی‌نهایت طبیعت زیبایی دارد و اتفاقا فضایی است که می‌توانید کمی قرار بگیرید و بار دل‌تان را زمین بگذارید. یکی از این جاهای بی‌نظیر روستای امامزاده اسحاق است.
بقعه نقره‌ای‌رنگ امام‌زاده اسحاق (ع) و خواهرش خیرالنساء (س) در ارتفاع بیش از یک هزار ۳۳ متری از سطح دریا و بر نوک قله‌ی سیاه کوه بخش احمد سر گوراب در ۲۵ کیلومتری غرب شهرستان شفت که در منطقه‌ای ییلاقی واقع‌شده ازجمله دیدنی‌های گیلان است.

از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی روستای امامزاده اسحاق، جاده مسیر دسترسی به آرامگاه امامزاده است، این مسیر جلگه‌ای زیبا از شالیزارها، خانه‌ها، رودخانه‌ها و کوهپایه‌های جنگلی عبور می‌‌کند و در انتها به روستای امامزاده اسحاق (ع) می‌‌رسد.
مسیر امامزاده از خانه‌ها و مغازه‌های روستایی تشکیل شده که انواع خوردنی و سوغات سفر می‌فروشند و اتاق‌های چوبی‌شان را به زائران اجاره می‌دهند.

درخت هزارساله‌ «کنگول باسکم» از جاذبه‌های دیدنی شهرستان شفت در استان گیلان که در مسیر همین جاده قرارگرفته است که سالانه بازدیدکنندگان زیادی را به خود جلب می‌کند. به گفته کارشناسان این درخت ۱۰۷۰ سال، سن دارد. معمولاً بسیاری از افرادی که برای زیارت راهی امامزاده اسحاق شفت می‌شوند، از این درخت کهنسال نیز دیدن می‌کنند.

گیلان

ماجرای سفر به گیلان

بنا به روایات کتب معتبر تاریخی امام‌زاده اسحاق (ع) و خواهرش خیرالنساء (س) از فرزندان امام موسی کاظم (ع) و برادر و خواهر کوچک امام رضا (ع) هستند.
حدود سنه ۲۰۶ قمری عده‌ای از سادات و امامزادگان ازجمله آقا امامزاده هاشم (ع) و آقا سید جلال‌الدین اشرف (ع) به‌قصد خونخواهی آقا امام رضا (ع) از مدینه به شهر قم مهاجرت می‌کنند، چون آنجا را برای مبارزه مناسب نمی‌بینند به دلیل استقبال مردم این سامان از شیعیان و سادات ازآنجا به قزوین مهاجرت و مدتی هم در آنجا ساکن می‌شوند.

تا اینکه با مشورت همدیگر جهت گذر از منطقه و رسیدن به مشهد مقدس از شرق گیلان راه دیلمان و طبرستان در پیش‌گرفته و راهی می‌گردند.
آن‌ها در طی طریق بارها از طرف مأموران خلیفه عباسی (سرخاب) که بر قزوین و گیلان حکمرانی داشت مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و حضرت امامزاده اسحاق (ع) و خواهرشان خیرالنساء (ع) برای درامان ماندن از حمله گروه سرخاب به کوهای منطقه شفت پناه آورده و برای گذر از منطقه شبی را در منزل پیرمردی باتقوا بنام سالک که معلم قرآن بود بیتوته می‌کنند.

ولی در تعقیب آن‌ها گروه سرخاب به آنجا حمله کرده و چون آن‌ها را در آنجا پیدا نمی‌کنند، آن پیرمرد فداکار که آن امامزادگان را یاری داده بود، به شهادت می‌رسانند که مزار آن‌هم اینک زیارتگاه کوچکی در روستای سالک معلم از دهستان نصیر محله شفت است. به اذعان اهالی و تعدادی از زائران همیشگی این امام‌زاده عظیم‌الشأن، کسانی که رفتن به مشهد دشوار است زیارت امامزاده اسحاق حکم زیارت مشهد مقدس را دارد.

این بنا چند سالی است که با معماری جدید و بسیار زیبا در دست بازسازی است و کار ساخت حرم تا اتمام سربندی، گنبد، آجرچینی، نصب در و پنجره و شیشه و ایزوگام دیواره به پایان رسیده است.

امام زاده

چطور به امام‌زاده اسحاق برویم؟

برای رفتن به امام‌زاده اسحاق باید به شهرستان شفت سفر کنید. شفت هم نام یک شهرستان و هم نام شهری در استان گیلان است. در واقع شهر شفت، مرکز شهرستانی به نام شفت است که در فاصله بسیار نزدیکی از رشت قرار گرفته است. شهرستان شفت از جنوب به شهرستان رودبار، از شمال و شرف به شهرستان رشت و از غرب به شهرستان فومن و صومعه سرا محدود است.

شفت نزدیکترین شهرستان به رشت است و تنها ۲۵ کیلومتر از این شهر فاصله دارد، فاصله تهران تا شفت در حدود ۳۴۰ کیلومتر است که مدت زمان طی کردن این مسیر در حدود ۴ ساعت به طول می انجامد.شفت و شهرستان شفت، وسعت زیادی ندارند اما جذابیت های زیادی دارند.

شفت به دلیل آن که درب بخش شرقی کوه های فومن واقع شده است و منطقه ای جنگلی و کوهستانی است، بسیار زیبا و دیدنی است.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها