یادداشت/

آینده بازار کریپتو روشن است

نیما کرامت، کارشناس بازار کریپتو

 رمزارزها در کل برای آنکه سیستم پرداخت  را تغییر دهند به وجود آمدند. این ابزار به وجود آمده است تا قدرت اقتصادی و مالی را از حالت متمرکز به سمت غیرمتمرکز حرکت دهد. پس اتفاق خوبی به نظر می‌رسد در واقع توزیع قدرت فرایند خوبی است. ایرادی که به ارزهای سیستم مالی فعلی وارد است، انتشار نامحدود دارند. این موضوع باعث ایجاد تورم می‌شود و قدرت خرید نقدی افراد جامعه را همواره کاهش می‌دهد. از طرفی موضوع انتشار از سوی دولت نیز وجود دارد و به‌مرور قدرت پول مردم هر روز کاهش پیدا می‌کند، بااین‌حال در برخی کشورها این موضوع با شدت بیشتری رخ می‌دهد در دیگر کشورها در سال شاید ۲ تا ۳ درصد (تورم) باشد. پس معتقدم اگر رمزارزها در نظام پرداخت قدرت بگیرند اتفاق خوبی خواهد بود. اما اینکه بیت‌کوین یا رمزارز جدیدی که قرار است در آینده شکل بگیرد جایی دلار را می‌گیرد یا خیر را نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

نیما-کرامت

 دراین‌بین برای سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو همواره توصیه کرده‌ام؛ چه در صرافی‌های داخلی چه در صرافی‌های خارجی اعتماد کافی وجود ندارد. یعنی با قطعیت تمام نمی‌توانم گفت که یک صرافی اعتماد کامل را برآورده می‌کند و ایمن است. من به شخص چه به صرافی‌های ایرانی چه صرافی‌های خارجی اعتمادی ندارم. در صرافی‌های خارجی بنا به دلایلی همچون تحریم و (احراز هویت مشتری (Know Your Customer) یا به‌اختصار KYC، به‌منظور جلوگیری از پول‌شویی و فعالیت‌های مجرمانه، بر طبق قوانین ضد پول‌شویی (AML) دولت‌ها تنظیم می‌شود. در ابتدا، این قوانین تنها برای مؤسسات مالی تنظیم می‌شدند؛ اما امروزه برای مؤسسات غیرمالی نیز اعمال می‌شوند. همچنین باید گفت که احراز هویت مشتری، سیاست شناخت مشتری، مشتری خود را بشناس، همگی ترجمه‌های فارسی KYC هستند.) نشدن مشتریان ایرانی اعتماد ندارم. از طرفی در صرافی‌های داخلی هیچ یک مجوز ندارند و بسته‌شدن صرافی هم در این موارد دیده شده بود، حتی مؤسس یکی از این صرافی‌ها متواری است و در شرایط فعلی افراد زیادی از آن شکایت کرده‌اند.

 معتقدم که اگر شخصی برای سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها نظر مثبت دارد، خرید خود را انجام دهد و اگر بلندمدت نگاه می‌کند و معتقد است که از دلار بیشتر بازدهی دارد آن را در ولت فیزیکی قرار دهد. حتی نگهداری این دست دارایی در ولت‌های نرم افزای و اپلیکیشن‌ها بهتر است تا این که دارایی در صرافی قرار بگیرد. ولت فیزیکی در واقع از آن دست ولت‌های COLD هستند، ولت‌های HOT مجازی هستند. دستگاهی وجود دارد همانند فلش که محلی برای ذخیره رمزارزهاست یا اینکه برخی از ولت‌ها کاغذی هستند ولت کاغذی را مانند سندی چاپ می‌کند که فقط در اختیار خود شخص است این نوع ولت‌ها قابلیت سرقت و هک‌شدن ندارد. البته مشکل ولت کاغذی قابل‌انتقال به غیر بودن بی‌نام است؛ اما لجرها مقداری امنیت بالایی دارد و استفاده از آن پیشنهاد می‌شود.

 در هر بازاری کوین یا توکن‌های که ارزش بازار کمتری پایین‌تری دارد در روند صعودی سود بیشتری نسبت به کوین و توکن‌های که مارکت کپ بالاتری دارند. به‌عنوان‌مثال اگر بیت‌کوین ۱۰ درصد رشد داشته باشد، قطعاً کوین و توکن‌های که ارزش بازار کوچکی دارد به‌سادگی به ۲ برابر قیمت خود می‌رسد. به‌عنوان‌مثال بیت‌کوین ۲۰ میلیارد دلار پول نیاز دارد تا به ۲ برابر قیمت برسد؛ اما بیت‌کوین‌های کوچک‌تر ۵۰۰ میلیون دلار هم می‌تواند به آن مبلغ دوبرابری قیمت برسد.

 در بازار کریپتو هر ۴ سال یکبار بزرگ‌ترین کوین این بازار بیت‌کوین است و هر ۴ سال یکبار یک پدیده هابینگ دارد. این پدیده تا ۶ماهه دیگر ادامه دارد، همواره در دوران این پدیده بازار کریپتو رشد داشته است. معتقدم روند بازار کریپتو تا چند ماه آتی صعودی خواهد بود و خود بیت‌کوین و تمام آلت‌کوین‌ها مستعد رشد هستند. مردم هم با اینکه قیمت دلار را در کف می‌بینند، سرمایه‌گذاری در چنین بازار را جذاب می‌دانند. معتقدند که دلاری سرمایه‌گذاری کنند هم با رشد دلار غیابی سود می‌کنند و اینکه با رشد خود رمزارز دومنظوره (هم سود توکن و هم‌افزایش نرخ دلار) سود می‌کنند. پس به نظر می‌رسد باتوجه‌به اینکه نرخ بهره امریکا جایی برای رشد ندارد و تحلیل‌های که منتشر شده حتی کاهش آن را هم شاهد خواهیم بود. بازار کریپتو از منظر تحلیلگران در نقطه خوبی برای خرید قرار گرفته است.

نیما کرامت
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها