اختصاصی تیتر کوتاه:

ساخت ۴ میلیون مسکن امکان پذیر نیست

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: اگر بنا بر این باشد که دولت به تنهایی ساخت ۴ میلیون مسکن را به دوش بکشد این امر بعیدی است و امکان پذیر نیست.

ساخت ۴ میلیون مسکن امکان پذیر نیست

علی آذری عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی تیترکوتاه درخصوص ساخت و ساز مسکن و روند صعودی قیمت مسکن در کشور؛ اظهار کرد: بحران ساخت مسکن در کشور به جهت اینکه افزایش تقاضا، افزایش قیمت و کم کاری در دولت‌های پیشین موجب شد تا در حوزه مسکن دو مولفه ایجاد شود. مورد اول ساخت و ساز و فاصله عرضه و تقاضا را کم کند. در هر محصولی که نیاز مردم باشد اگر فاصله بین عرضه و تقاضا ایجاد شود موجب بوجود آمدن افزایش قیمت و رانت می شود و با توجه به سال‌شماری سال 1395 حدود 6 میلیون و نیم خانوار مستاجر در کشور وجود دارد و قطعا تعداد آمار مستاجران از سال 1395 به بعد هم افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: ابراهیم رئیسی زمانی که به سکانداری رئیس جمهوری منصوب شد قول ساخت 4 میلیون مسکن را در رسانه‌ها و عموم مردم اعلام کرد؛ طبق گفته‌های وی باید طی دوره‌ اول دولت سیزدهم وعده ساخت 4 میلیون مسکن به پایان برسد و مستاجران زیادی را صاحب‌خانه کند.

علی آذری در ادامه تصریح کرد: برای ساخت مسکن صرفا فقط نباید مداخلات دولت باشد باید بخش‌های خصوص، خود مردم و سازمان‌های مربوطه به پای کار آیند؛ زیرا اگر  بنا بر این باشد که دولت به تنهایی ساخت 4 میلیون مسکن را به دوش بکشد این امر بعیدی است و امکان پذیر نیست.

عضو کمیسون عمران مجلس در خصوص تامین مصالح برای ساخت مسکن افزود: دولت باید قیمت مصالح را با مدیریت و تدابیر خود کنترل کند تا این روند موجب افزایش تورم و نقدینگی نشود. شهرداری نیز یکی از موانع اصلی برای ساخت مسکن است؛ باید سخت‌گیرای بی‌لزوم برای صدور پروانه برداشته شود.

وی گفت: امروز علاوه بر تجریبات خوبی که در دنیا در زمینه صنعتی‌سازی مسکن وجود دارد، در داخل کشورمان نیز شرکت‌های پیش‌رو در زمینه صنعتی‌سازی ساختمان و به کارگیری دستاوردهای دانش‌بنیان فعال هستند که باید از این توانمندی‌ها و تجارب در جهت رونق صنعت پیشران مسکن، استفاده از دستاوردهای دانش‌بنیان، ایجاد اشتغال، کاهش هزینه ساخت و ارتقای شاخص‌های کیفی بهره گرفته شود.

عضو شورای مجلس اسلامی تاکید کرد: قرارگاهی که منتهی به دخالت دولت در ساخت مسکن شود، اشتباه است. ما به اندازه کافی قرارگاه داریم که دولت توان استفاده از آنها را دارد و حتما بخش خصوصی و مشارکت مردم و کاهش مداخله دولت در خانه سازی می تواند هدف تامین و کاهش تقاضای مسکن در کشور را محقق کند.

علی آذری در پایان گفت: دولت در بحث خانه‌های خالی و لوکس باید سامانه‌ای را راه‌اندازی کند تا این موارد شناسایی بشوند و دیدگاه عموم مردم به عنوان اینکه مسکن کالای سرمایه‌ای است باید تغییر کند؛ زیرا این نگرش مثبتی نیست.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر