قیمت مسکن | بازار مسکن | معاملات مسکن

قیمت مسکن در این منطقه از پایتخت رکورد زد

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در دی ۱۴۰۲ رشد ماهانه تعداد معاملات و میانگین قیمت وزنی مسکن در منطقه ۲۲ تهران بیش‌تر از سایر مناطق بوده است. قیمت مسکن در این منطقه ۳۵ درصد طی یک ماه افزایش یافته است.

 قیمت مسکن در این منطقه از پایتخت رکورد زد

تعیین قیمت مسکن یک فرایند پیچیده است که تحت تأثیر عوامل مختلف قرار می‌گیرد. فرهنگ و سطح تقاضا و تأمین موقعیت مکانی، اقتصاد کلان و دیگر عوامل اقتصادی، ابعاد اجتماعی و فرهنگی، تحولات سیاسی، میزان توسعه و سرمایه‌گذاری در یک منطقه، همه از عواملی هستند که در تعیین قیمت مسکن نقش دارند. همچنین معیارهایی مانند انتظارات بازار، نرخ سود و نرخ تورم نیز بر تعیین قیمت مسکن تأثیرگذارند. به طور کلی، تعیین قیمت مسکن یک فرایند تعاملی است که در آن عوامل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در کنار یکدیگر تعیین‌کننده قیمت نهایی مسکن هستند.

مرکز آمار گزارشی از وضعیت بازار مسکن در تهران طی دی ۱۴۰۲ ارائه کرده است. بر اساس این گزارش، از میان ۲۲ منطقه تهران، تعداد معاملات در ۱۳ منطقه نسبت به آذر افزایش یافته است. بیش‌ترین رشد ماهانه تعداد معاملات نیز متعلق به منطقه ۲۲ بوده است. همچنین، در ۱۲ منطقه میانگین وزنی قیمت هر متر مربع مسکن نسبت به آذر افزایش یافته است. به عبارت دیگر، رشد ماهانه این شاخص مثبت بوده است. در خصوص قیمت‌ها نیز بیش‌ترین رشد به نام منطقه ۲۲ ثبت شده است. قیمت هر متر مربع مسکن در این منطقه به طور میانگین از محدوده ۶۰ میلیون تومان به بیش از ۸۳ میلیون تومان رسیده است.

رشد ۴۰ درصدی معاملات مسکن در منطقه ۲۲ تهران

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در دی ماه امسال، در کل تهران ۴ هزار و ۴۶۵ واحد مسکن معامله شده است. این تعداد در آذر ماه ۴ هزار و ۷۲ مورد بوده است.

از میان مناطق ۲۲ گانه تهران، بالاترین رشد ماهانه تعداد معاملات مسکن در ۱۳ منطقه مثبت بوده و بیش‌ترین مقدار آن در منطقه ۲۲ دیده شده است. در این منطقه، تعداد معاملات مسکن ۴۰.۶ درصد نسبت به آذر ماه افزایش یافته است. پس از آن، منطقه ۱۷ قرار گرفته که تعداد معاملات آن ۱۲۲ مورد بوده است. بنابراین، ‌تعداد معاملات این منطقه ۳۵.۶ درصد رشد کرده است. در رتبه سوم نیز منطقه ۵ با رشد ماهانه ۳۱.۶ درصدی ایستاده است.

در سوی دیگر این طیف، منطقه ۲۱ که قرار گرفته که تعداد معاملات مسکن در آن طی دی ماه همانند آذر ماه ۶۴ مورد اعلام شده است. این شاخص در ۸ منطقه منفی شده که خبر از کاهش تعداد معاملات در این مناطق می‌دهد. شدیدترین کاهش نیز مربوط به منطقه یک پایتخت است که تعداد معاملات در آن نسبت به آذر ۲۹.۹ درصد کمتر شده است.

رشد قیمت مسکن در منطقه ۲۲ تهران

طبق آخرین گزارش مرکز آمار، میانگین وزنی قیمت هر متر مربع مسکن در تهران ۸۰ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان بوده است. این در حالی است که در آذر ماه این رقم ۸۰ میلیون و ۲۹۸ هزار تومان بوده است. بر این اساس، میانگین وزنی قیمت مسکن که از این پس آن را مختصرا «قیمت» می‌نامیم، طی یک ماه تقریبا ۳ درصد افزایش یافته است.

این تغییرات برای همه مناطق یکسان نبوده و منطق ۲۲ بیش‌تر از آن متاثر شده است. قیمت مسکن در این منطقه طی یک ماه ۳۵.۴ درصد رشد کرده است. به بیان دقیق‌تر، قیمت هر متر مربع مسکن در این منطقه در آذر ماه ۶۱ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان بوده اما در دی به بیش از ۸۳ میلیون تومان جهش کرده است.

دومین منطقه با رشد ماهانه بالای قیمت، منطقه ۴ تهران بوده است. در این منطقه قیمت هر متر مربع مسکن در دی ماه ۹۴ میلیون و ۶۹۲ هزار تومان بوده که رشد ۱۴.۴ درصدی را نسبت به آذر نشان می‌دهد. در رتبه سوم نیز منطقه ۱۹ با رشد ۱۰.۷ درصدی قیمت جای گرفته است.

در سوی دیگر این طیف، قیمت مسکن در ۱۰ منطقه نسبت به آذر کاهشی شده است. شدیدترین کاهش نیز ۱۲ درصد بوده که به نام منطقه ۸ ثبت شده است. قیمت هر متر مربع خانه در این منطقه طی آذر ماه ۸۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده که در دی ماه به ۷۴ میلیون و ۹۴۵ هزار تومان اُفت کرده است. منطقه ۲، منطقه ۳ و منطقه ۶ نیز از دیگر مناطق تهران هستند که در دی ماه قیمت مسکن در آنها کمتر از آذر برآورد شده است.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر