مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران در پاسخ به تیتر کوتاه مطرح کرد؛

ساخت خانه های هوشمند برای نسل جوان / مردم از مسکن اقتصادی استقبال می کنند

خشایار باقرپور بیان کرد: با توجه به بیشتر شدن تمایل مردم به تهیه واحدهای مسکونی با متراژ پایین تر، پیش‌بینی ما این است که از لحاظ مقرون به صرفه بودن، بیشتر مردم از مسکن اقتصادی استقبال کرده و آینده روشنی در انتظار اجرای این طرح است.

 ساخت خانه های هوشمند برای نسل جوان / مردم از مسکن اقتصادی استقبال می کنند

طرح مسکن اقتصادی که در ابتدا با عنوان مسکن ۲۵ متری شناخته شد، تاکنون بارها مورد نقد و بررسی مسئولان و کارشناسان حوزه مسکن قرار گرفته است. با توجه به شرایط کنونی بازار مسکن که رکود تا عمق آن نفوذ کرده است و خرید خانه برای مردم به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده، بسیاری موافق اجرای طرح مسکن اقتصادی هستند. این طرح به خصوص برای نسل جوان گزینه مناسبی بوده و می‌تواند چالش مسکن بیشتر خانه اولی‌ها را هم برطرف کند.

با این حال، همچنان نظرات مخالف و انتقادی نسبت به اجرای این طرح از سوی برخی مسئولان و کارشناسان این حوزه مطرح می‌شود مبنی بر اینکه این نوع خانه‌ها با فرهنگ جامعه ایرانی همخوانی نداشته و در شرایط کنونی ممکن است منجر به گرانی مسکن شود.

مدتی بود که بحث مسکن اقتصادی در سکوت خبری به سر می‌برد. حال پس از گذشت سه ماه بی‌خبری از روند پیشرفت این طرح، اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران بر آن شد تا امروز چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۲، با برگزاری میز گرد رسانه ای، جزییات روند پیشرفت طرح مسکن اقتصادی را اطلاع رسانی کند.

خشایار باقرپور مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران در ابتدا توضیحاتی را در خصوص تغییرات اجرا شده در طرح مسکن اقتصادی ارائه کرد: طرح مسکن اقتصادی در ابتدا با واکنش‌های متفاوتی رو به رو شد به این علت که به اشتباه این طرح را مقابل طرح‌های دولت در بخش مسکن می‌دانستند، اما بارها اعلام شد که طرح مسکن اقتصادی هیچ ارتباطی با طرح‌های مسکن دولتی ندارد و برگرفته از بخش تعاون اقتصاد کشور است. به دلیل تنش‌های ایجاد شده در خصوص طرح مسکن اقتصادی، ترجیح ما بر این بود که در این مدت به جای ادامه دادن به بحث‌های رسانه ای، تمرکز خود را بر رسیدگی به مسائل حقوقی و اجرایی این طرح بگذاریم که خوشبختانه دستاوردهای خوبی در این زمینه داشتیم.

خشایار باقرپور همچنین اعلام کرد که طرح ساخت مسکن اقتصادی در منطقه ۱۹ تهران که از زیر مجموعه‌های بخش شهرداری محسوب می‌شد، منتفی شده است و اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران درحال‌حاضر برای ساخت مسکن در یک زمین شهرکی به مساحت تقریبا یک میلیون متر مربع که ظرفیت ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی اقتصادی را با تمام امکانات لازم دارد، قرارداد بسته است.

با توجه به وعده دولت در خصوص ساخت ۴ میلیون مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن و چالش‌ها و مشکلاتی که درحال‌حاضر در مسیر اجرای آن قرار دارد از قبیل افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز، تامین زمین مورد نیاز و درخواست همکاری با کشورهای دیگر در پیاده‌سازی فناوری‌های نوین برای این طرح و از طرفی دیگر ارائه طرح مسکن اقتصادی از سوی اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران با توجه به ویژه بودن این طرح برای نسل جوان به دلیل امکانات و به روز بودن آن، این سوال مطرح می‌شود که ترجیح و انتخاب مردم در آینده کدامین نوع از واحدهای مسکونی عرضه شده است؟ مسکن ملی یا مسکن اقتصادی؟

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران در مصاحبه با تیتر کوتاه در این رابطه بیان کرد: واقعیت این است که هر محصولی مخاطب خاص خود را دارد. ما نه در پی ایجاد رقابت بین این دو نوع مسکن هستیم و نه اساسا معتقد هستیم که رقابتی شکل خواهد گرفت. دولت مبتنی بر وعده هایی که در آغاز کار در رابطه با تامین مسکن داشته، در نظر داشت تا به وعده‌های خود عمل کند. دولت وعده ساخت ۴ میلیون مسکن را داده بود و عملا بر اساس تقاضاهایی که ثبت شده بود حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تقاضا احراز شرایط شده است. در واقع مسکن ملی بر اساس ثبت نام‌ها و واریزی هایی که انجام شده در حال پیشرفت است. بنابراین این نوع مسکن هم مخاطب خاص خود را دارد.

وی در ادامه اضافه کرد: ما با طیف متفاوتی از شرایط و سلایق مواجه هستیم، اما پیش‌بینی ما این است که از طرح مسکن اقتصادی استقبال گسترده‌ای خواهد شد، بنابراین باید به فکر توسعه این طرح در سریع‌ترین زمان ممکن باشیم. با توجه به همکاری اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران با شرکت‌های دانش‌بنیان، به خصوص برای نسل جوان بسیار جذاب است که بخواهند در یک مجموعه مسکونی هوشمند زندگی کنند، در حالی که ممکن است برای قشری از جامعه با محدوده سنی بالای ۴۰ سال این مورد خیلی مد نظر نباشد. استفاده از وسایل کم مصرف، تمرکز بر انرژی‌های تجدید پذیر، ایجاد چرخه صحیح آب و در کل ساخت یک شهرک سبز و پاک از اهداف طرح مسکن اقتصادی است که برای مردم به ویژه نسل جوان جذاب است.

باقرپور از منظر اقتصادی نیز به این سوال پاسخ داد: مدتی است که آمار معاملات مسکن کم و بیش منتشر می‌شود. طبق این آمارها و اطلاعات، مشخص است که سهم واحدهای مسکونی با متراژ پایین در کل معاملات افزایش یافته است. بنابراین با توجه به بیشتر شدن تمایل مردم به تهیه واحدهای مسکونی با متراژ پایین تر، پیش‌بینی ما این است که از لحاظ مقرون به صرفه بودن نیز بیشتر مردم از مسکن اقتصادی استقبال کرده و آینده روشنی در انتظار اجرای این طرح است.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر