گفتگوی تیتر کوتاه با رییس خانه معدن ایران؛

ایران در بهره برداری از بازار عربستان وا ماند

بهرامن گفت: چرا ایران از این سرمایه‌ گذاری بزرگ در ریاض سهم نداشته باشد؟

ایران در بهره برداری از بازار عربستان وا ماند

پس از بیش از ۷ سال قطع رابطه دیپلماتیک، در اسفند ۱۴۰۱، دو کشور ایران و عربستان با میانجیگری چین، با صدور بیانیه ای در پکن، از سرگیری روابط دو جانبه و آغاز به کار دوباره سفارتخانه‌ های دو کشور در آینده نزدیک را اعلام کردند.

حال با گذشت حدود ۶ ماه از صدور این بیانیه و آغاز مجدد روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری ایران و سعودی باید دید بخش خصوصی تا چه میزان توانسته از این ظرفیت استفاده کند؟

محمدرضا بهرامن، عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار تیترکوتاه ضمن ارزیابی توسعه روابط اقتصادی ایران و عربستان گفت: واقعیت امر این است که عربستان یک فرصت بزرگ برای ایران محسوب می‌ شود؛ حال اگر از پتانسیل‌های آن استفاده نکنیم، باختیم.

محمدرضا-بهرامن

وی در توضیح ظرفیت‌ های عربستان برای ایران افزود: عربستان از جمله کشورهای ثروتمند محسوب می‌ شود، و با برنامه ریزی های مدون، به دنبال جذب سرمایه‌ گذاری بزرگی است، در این شرایط نکته قابل توجه این است که چرا ایران از این سرمایه‌ گذاری بزرگ در ریاض سهم نداشته باشد؟ این در حالی است که ایران می‌تواند شریک مهم عربستان شود.

بهرامن در توضیح اینکه ایران برنامه‌ ای برای سرمایه‌ گذاری در عربستان دارد، تصریح کرد: بخش خصوصی باید هوشمند باشد و به این نکته توجه کند که هر جایی می‌ توان سرمایه‌ گذاری داشت، خودش را سهیم کند. برای نمونه در بخش معدن، ایران مواد اولیه را دارد و می‌ تواند از سرمایه عربستان برای بهره‌ برداری در حوزه معدن استفاده کند.

رئیس خانه معدن در پاسخ به اینکه پیش از این ایران از سرمایه عربستان در حوزه معدن استفاده کرده یا خیر، خاطرنشان کرد: نمایشگاه اکسپو که در دوبی برگزار شد، دریچه‌ای برای حوزه معدن ایران باز کرد. ما  در زمینه معدن در اکسپو ۲۰۲۰ موفق عمل کردیم؛ به آن ترتیب که توانستیم شرکت‌ های عربی را آماده سرمایه‌ گذاری کنیم اما نباید فراموش کرد که جذب سرمایه‌ گذاری به زمان بیشتری نیاز دارد.

بهرامن در پایان یادآور شد: یکی از مزایای اکسپو این بود که با ظرفیت‌ های معدنی کشور بیشتر آشنا شدیم. برای نمونه مطلع هستیم که در سیستان و بلوچستان در چه جایگاهی قرار داریم. اما نکته حائز اهمیت این است که اگر ما می‌ توانیم از این فرصت سرمایه جدید کسب کنیم یا خیر؟ این بر می‌ گردد به محیط کسب و کار ما در داخل کشور که هنوز آن شرایط به معنای واقعی فراهم نیست که بتوانیم سرمایه‌ گذاری خارجی متعدد در داخل کشور داشته باشیم.

سهیل فرزین
سهیل فرزین
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها