در گفت و گوی تیتر کوتاه با رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه مطرح شد

سقوط آزاد ارزش صادرات ایران در ۱۴۰۲ / بزرگترین چالش اقتصاد ایران

تیزهوش تابان گفت: پس از سقوط ارزش صادرات ایران در سال گذشته، در نهایت تراز تجاری سال ۱۴۰۲ تا منفی ۱۶/۸ میلیارد دلار سقوط کرد.

سقوط آزاد ارزش صادرات ایران در ۱۴۰۲ / بزرگترین چالش اقتصاد ایران

سال ۱۴۰۲ با فراز و نشیب های اقتصادی متعددی همراه بود. از طرفی عدم ثبات در حوزه های مختلف، پیش بینی اقتصاد کشور را به شدت دشوار کرده و سایه تبعات ناترازی های موجود در حوزه های مختلف کشور بر زندگی مردم سنگینی می کند. با توجه به این موضوع با هادی تیزهوش تابان رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه به گفت و گو نشستیم و در خصوص آخرین وضعیت تجارت میان دو کشور و همچنین پیش عملکرد دولت در حوزه تجارت خارجی با او هم‌صحبت شدیم.

 سال ۱۴۰۲، سال ناترازی ها

تیزهوش تابان در این گفت و گو بیان کرد: سال ۱۴۰۲ را می توان سال ناترازی ها نامید. متاسفانه در سال گذشته شاهد ناترازی های شدید در حوزه های مختلف مانند بودجه، صندوق های بازنشستگی، بخش بانکی و تجاری، انرژی و... بودیم. در حالی که دولت در برخی زمینه ها مانند کنترل تورم تا حدی موفق عمل کرد، اما تحولات اخیر و رشد فزاینده تورم، این دستاورد را نیز از بین برد. عدم ثبات در حوزه های مختلف، پیش بینی اقتصاد کشور در سال پیش رو را به شدت دشوار کرده است.

هادی-تیزهوش-تابان

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه مبنی بر اینکه چه راهکارهایی برای مدیریت اوضاع اقتصادی کشور وجود دارد، گفت: نیاز است تا متخصصان و کارشناسان اقتصادی گرد هم آیند و برای مدیریت اوضاع موجود تدبیر کنند و تا حد امکان تبعات این موضوع را بر زندگی مردم کاهش دهند.

باید ثبات به قیمت ارز باز گردد

این فعال اقتصادی در ادامه به نوسانات نرخ ارز در روزهای گذشته اشاره کرد و گفت: پیش بینی نرخ ارز به مانند پیش بینی اقتصاد کشور امری بسیار دشوار است چرا که عوامل بسیاری بر روی آن تاثیر می گذارد. توقع بخش خصوصی آن است که دولت با اتخاذ سیاست های اصولی شرایطی را مهیا کند تا ثبات به قیمت ارز باز گردد و از این مسیر منافع ملت تامین شود. وجود نرخ ارز چندگانه یکی از بزرگترین چالش های موجود در اقتصاد کنونی کشور است که دستاوردی جز ایجاد رانت و تامین منافع بخش خاص به همراه نداشته و نخواهد داشت.

وی همچنین به انتخاب شعار سال توسط مقام معظم رهبری در سال جدید اشاره کرد و گفت: تحقق شعار سال از یک سو، نیازمند توجه و تمرکز در جهت تقویت تشکل های اقتصادی و از سوی دیگر حمایت از بخش تعاون برای افزایش مشارکت مردم هستیم.

بررسی سیاست های دولت در حوزه تجارت خارجی کشور

تیزهوش تابان همچنین به سیاست های دولت در حوزه تجارت خارجی کشور اشاره کرد و گفت: پس از سقوط ارزش صادرات ایران در سال گذشته، در نهایت تراز تجاری سال ۱۴۰۲ تا منفی ۱۶/۸ میلیارد دلار سقوط کرد. این رقم حتی در هشت سال دوره جنگ ایران و عراق هم ثبت نشده بود. باید پذیرفت که تجارت خارجی ما در وضعیت مساعدی به سر نمی برد و تداوم مسیر گذشته منجر به دستاورد مطلوبی نخواهد شد.

رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در ادامه به تشریح آخرین وضعیت تجارت میان دو کشور پرداخت و گفت: گزارش مرکز آمار گمرک نشان می دهد که طی ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲، ایران از لحاظ ارزشی حدود ۸۵۱ میلیون دلار کالا و به لحاظ وزنی ۱۹۸۴ هزار تن کالا به روسیه صادر کرده است که این اعداد حکایت از رشد صادرات به این کشور دارد. با توجه به قراردادهایی که برای صادرات خودرو به روسیه امضا شده است و همچنین اتفاقاتی که در صادرات محصولات دانش بنیان و محصولات پتروشیمی مثل کاتالیست ها افتاده است، پیش بینی می شود این روند در سال جاری نیز تداوم یابد.

 

سهیل فرزین
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها