تبلیغات | کسب و کار

پشت پرده تبلیغات پولساز/ مرز بین واقعیت و دروغ

در این گزارش، نگاهی به چند نمونه رایج از تبلیغات گمراه‌کننده می‌اندازیم و نکات عملی ارائه می‌کنیم تا به مصرف‌کنندگان کمک کنیم تا با اطمینان و دقت در این مسیر پیچیده حرکت کنند.

پشت پرده تبلیغات پولساز/ مرز بین واقعیت و دروغ

تبلیغات گمراه کننده به تبلیغاتی گفته می‌شود که با استفاده از ادعاها و اظهارات نادرست، مخاطبان را به سوی خرید یا استفاده از محصول یا خدماتی هدایت می‌کند که در واقع ارزش و کیفیت مطلوبی ندارند. این نوع تبلیغات ممکن است باعث تحریک مخاطبان به خرید محصولات نامناسب، تلف کردن وقت و پول آن‌ها و حتی به خطر انداختن سلامتی و ایمنی آن‌ها شود. به عنوان مثال، تبلیغاتی که ادعا می‌کند یک محصول بهبود دهنده سلامتی است، در حالی که در واقع این ادعا صحیح نیست و محصول مذکور ممکن است به جای بهبود، به آسیب رساندن به سلامتی کاربران منجر شود، به عنوان یک تبلیغات گمراه کننده شناخته می‌شود.

درباره نمونه‌های تبلیغاتی گمراه‌کننده اطلاعات کسب کنید و نکات عملی را برای جلوگیری از قربانی شدن در شیوه‌های بازاریابی فریبنده کشف کنید. از خود در برابر ضررهای مالی محافظت کنید و تصمیمات خرید آگاهانه بگیرید. در بازار پر سرعت و رقابتی امروزی، مصرف‌کنندگان با انبوهی از تبلیغات که برای جلب توجه آنها رقابت می‌کنند، بمباران می‌شوند. در حالی که مشاغل از تبلیغات به عنوان یک ابزار قدرتمند به منظور نمایش و ارائه محصولات یا خدمات خود استفاده می‌کنند، خطر ذاتی مواجهه با تبلیغات گمراه‌کننده وجود دارد.

در واقع، برآوردهایی توسط Statista یک روند نگران‌کننده در جهان تبلیغات دیجیتال را پیش‌بینی کرده است، که طبق آن  هزینه‌های مرتبط با تقلب در تبلیغات به طور قابل توجهی از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳، از ۳۵ میلیارد دلار به ۱۰۰ میلیارد دلار امریکا افزایش خواهد یافت.

در این گزارش، نگاهی به چند نمونه رایج از تبلیغات گمراه‌کننده می‌اندازیم و نکات عملی ارائه می‌کنیم تا به مصرف‌کنندگان کمک کنیم تا با اطمینان و دقت در این مسیر پیچیده حرکت کنند. با توانمندسازی مصرف‌کنندگان با چنین مغالطه‌ای در تبلیغات، هدف ما ترویج بازاری است که شفافیت، صداقت و حمایت از مصرف‌کننده را در اولویت قرار می‌دهد.

تبلیغات گمراه‌کننده چیست؟

تبلیغات نادرست یا گمراه‌کننده، نوعی تبلیغات دیجیتال یا سنتی است که از اطلاعات فریبنده یا دروغین برای ایجاد تغییر در رفتار مصرف‌کننده استفاده می‌کند. به عبارت دیگر، تبلیغات نادرست، نوعی پویش است که با استفاده از اطلاعات نادرست یا فریبنده، مصرف‌کننده را وادار به خرید می‌کند.

می‌توان گفت که اگر تبلیغات اطلاعات مهمی را درباره یک محصول یا خدمت حذف کند، تبلیغات گمراه‌کننده محسوب می‌شود. تمامی موارد فوق برای رسانه‌های تبلیغاتی و موارد مختلف مانند مجلات، کاتالوگ‌ها، تبلیغات فیزیکی و دیجیتال، وب سایت‌ها و غیره صدق می‌کند.

نمونه‌های تبلیغات گمراه کننده

مطمئن‌ترین راه برای مصرف‌کنندگان برای محافظت از خود در برابر تبلیغات نادرست این است که یاد بگیرند چگونه آن را تشخیص دهند و آن را نادیده بگیرند. در اینجا فقط برخی از مواردی است که در تعریف تبلیغات نادرست قرار می‌گیرند:

ارائه نادرست محصول

نخستین مثال تبلیغات گمراه‌کننده، تفسیر نادرست محصول است که بسیار رایج است و بسیاری از ما احتمالاً این را تجربه کرده‌ایم. ارائه نادرست محصول معمولاً مستلزم آن است که ظاهر متفاوتی داشته باشد یا کیفیتی متفاوت با آنچه در آگهی ذکر شده است داشته باشد. برندها اغلب مواردی مانند رنگ، اندازه و ظاهر محصول را اشتباه نشان می‌دهند. آنها همچنین ممکن است مزایای سلامتی محصول خود را نادرست معرفی کنند، به آن ویژگی‌های نادرست (مانند سازگار با محیط زیست) بدهند یا به طور متناقض آن را با رقبای خود مقایسه کنند.

تبلیغات-گمراه کننده

هزینه‌های پنهان

این دسته شامل هر گونه هزینه اضافی است که در تبلیغات ذکر نشده است (مانند هزینه‌های حمل‌ونقل) یا حتی محصولاتی با قیمت‌های کاذب به طوری که فروشندگان بتوانند از آنها برای جلب توجه مشتری استفاده کنند.

ارائه نادرست کسب و کار

تبلیغ کردن کسب و کار خود با دروغ گفتن درباره اهمیت یا اعتبار بازار، مثالی از تبلیغات دروغین است. برندها معمولا با دروغ گفتن درباره وابستگی خود به گروه‌ها یا سازمان‌های معروف، اعتبار دروغینی را در نظر مشتریان خود ایجاد می‌کنند.

پر‌کننده ها

این نکته در مورد تبلیغات مواد غذایی صدق می‌کند زیرا بیشتر تولید‌کنندگان از پرکننده هایی مانند جو و آب نمک برای افزایش وزن محصولات خود استفاده می‌کنند.

استفاده نادرست از کلمه «رایگان»

به خاطر داشته باشید که فریب کلمه  "رایگان" را نخورید. تمامی معاملات "یکی را بخرید، یکی را رایگان بگیرید" در واقع تبلیغات دروغین هستند زیرا هیچ چیز رایگان نیست؛ شما هنوز باید برای یک محصول پرداخت کنید.

تبلیغات، زمانی که به درستی مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند راهی موثر برای تبلیغ و فروش محصولات باشد. این می‌تواند اطلاعات مورد نیاز مصرف‌کنندگان را برای تصمیم گیری هوشمندانه خرید فراهم کند. اما تبلیغات نادرست هم برای مصرف‌کننده و هم برای تبلیغ‌کننده مضر است.

اکنون که از نمونه‌های تبلیغاتی گمراه‌کننده آگاه شدید، بیایید یاد بگیریم که چگونه طعمه آن نشویم.

چگونه به دام تبلیغات گمراه‌کننده نیافتیم؟

تبلیغات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که شما را وادار کنند چیزی بخرید و اغلب از ارائه نادرست مطالبی که تبلیغ می‌کنند نگران نیستند. به همین دلیل است که هرگز نباید آنها را به ارزش اسمی خود در نظر بگیرید و مراقب باشید که قربانی یکی از بسیاری از مغالطه‌های تبلیغاتی نشوید. همیشه قبل از اقدام فکر کنید.

در ادامه راهکارهایی را ارائه می‌کنیم که با تبلیغات گمراه‌کننده درگیر نشوید:

تحقیق و بررسی ادعاهای محصول

در بازاری که مملو از ادعاهای گزاف و وعده‌های اغراق آمیز است، تبدیل شدن به یک مصرف‌کننده آگاه ضروری است. تحقیق و تأیید ادعاهای محصول می‌تواند به عنوان سپری در برابر اقدامات تبلیغاتی فریبنده عمل کند. زمان آن رسیده است که در اقیانوس وسیع اطلاعات، مجهز به موتورهای جست‌وجو، نظرات مشتریان و منابع معتبر، شیرجه بزنید. از طریق بررسی دقیق، می‌توانیم واقعیت را از تخیل جدا کنیم و حقایق پنهان پشت تبلیغات درخشان را که به ما اشاره می‌کنند، آشکار کنیم.

جست‌وجو و بررسی منابع

برای مقابله با تبلیغات گمراه‌کننده، باید به منابع قابل اعتماد مراجعه کنید. اینترنت اطلاعات زیادی را در اختیارمان قرار می‌دهد، اما گاهی به ما اطلاعات نادرستی نیز ارائه می‌کند. برای مقابله با این موضوع، باید به آن تبلیغات شک کنیم و با دقت عمل کنیم. با جست‌وجوی منابع قابل اعتماد، مشاوره با کارشناسان و خواندن بررسی‌های بی‌طرفانه، می‌توانیم خودمان را از جذابیت تبلیغات گمراه‌کننده محافظت کنیم.

دریافت اطلاعات بیشتر در مورد یک محصول قبل از تصمیم به خرید ضروری است. و شما این اطلاعات را از یک آگهی دریافت نخواهید کرد. دریافت اطلاعات از طریق نظرات یا توصیف مشتریان یک قدم عالی برای شروع است.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها