«عدنان ابوعامر» استاد دانشگاه فلسطین؛

قهرمانی با کشتن ۳ سرباز اسرائیلی

با وجود تبلیغات گسترده درباره عادی سازی روابط اعراب و اسرائیل، یک سرباز مصری که چند روز پیش ۳ سرباز اسرائیلی را به هلاکت رساند در میان فعالین شبکه های اجتماعی این کشور به عنوان یک قهرمان معرفی می شود.

قهرمانی با کشتن ۳ سرباز اسرائیلی

گروه بین الملل تیترکوتاه - «عدنان ابوعامر» استاد دانشگاه فلسطین: جزئیات تحقیقات اسرائیل در مورد حمله پلیس مرزی مصر در «العوجه» کماکان ادامه دارد. «محمد صلاح» سرباز مصری، از مرز عبور کرد، سه سرباز اسرائیلی را کشت و سپس خود را به قتل رساند. صرف نظر از جزئیات، این حادثه پیامدهای سیاسی و امنیتی مهمی برای روابط اسرائیل و مصر دارد. از طرف دیگر از نظر اجتماعی، مردم مصر در شبکه های اجتماعی این سرباز جوان را به عنوان قهرمان معرفی می کنند.

نتیجه گیری اسرائیل از این حمله تاکنون چندین سوال را ایجاد کرده است. منطقه ای که حمله در آن صورت گرفته بسیار اهمیت دارد و قاچاق مواد مخدر در آن شدت گرفته است. پس چرا سربازان اسرائیلی بیشتری در حال انجام وظیفه نبودند؟ چگونه نیروی پلیس مصر چندین کیلومتر در صحرا پیاده روی کرده و توسط هیچ نظارت هوایی شناسایی نشده و چرا هیچ سیم خارداری در موقعیت نبوده است؟

اسرائیلی ها همچنین در تعجب هستند که چرا هنگام قطع حصار مرزی توسط سرباز مهاجم، سنسورهای آن کار نکرده است. علاوه بر این، برای آنها این سوال به وجود آمده است اکنون که می دانند اقدامات امنیتی اسرائیل بسیار ضعیف است، آیا این حادثه نیروهای ضد اسرائیلی را تشویق می کند تا حملات مشابهی را انجام دهند.

در همین راستا، محافل امنیتی و سیاسی در اسرائیل خواستار همکاری و هماهنگی امنیتی بیشتر با مصر شده‌اند و به سرعت تاکید کردند که این حمله بر روابط با قاهره تأثیری نخواهد گذاشت. اتفاق رخ داده در مقطع حساسی از نظر روابط مصر با اسرائیل صورت گرفته، اگرچه این اولین بار نیست که سربازان مصری به سوی اسرائیلی ها شلیک می کنند.

هواپیماها و هلیکوپترهای اسرائیلی با اطلاع و موافقت دولت مصر در سراسر صحرای سینا در حال پرواز هستند. اقدامات مشترک پیچیده ای برای پوشش چالش هایی که مصر دارد و ممکن است با آن مواجه شود در حال انجام است. 

رابطه اسرائیل و مصر برای مقابله با حماس در غزه و همکاری در مسائل مربوط به کل منطقه بسیار مهم است. این امر حمله به العوجه را به چالشی نه چندان آسان برای اسرائیل تبدیل می کند و تأیید می کند که هیچ جایگزین واقعی برای روابط استراتژیک مبتنی بر توافق صلح با مصر وجود ندارد. این امر مستلزم بررسی دقیق حمله و آموختن درس های عملی از آن در زمینه وسیع تر است.

انتهای پیام/مایجریم

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها