تجزیه اسرائیل؛ بخش ۴

«تل‌آویو» باید «خودمختار» شود

پیشنهاد یک کارشناس اسرائیلی برای اجرایی شدن اداره سرزمین های اشغالی به شکل بخش های خودمختار این است که قدم های اولیه باید از تل‌آویو برداشته شود و سپس این الگو در سایر مناطق عملیاتی شود.

«تل‌آویو» باید «خودمختار» شود

گروه بین الملل تیترکوتاه- در ماه می سال جاری میلادی، روزنامه هاآرتص مقاله مهمی از «آیتای میشیاچ» تحلیل گر اسرائیلی منتشر کرد که در آن به تنش فزاینده جامعه اسرائیل که عمدتاً ناشی از احساس خطر وجودی و تلاش برای حفظ تداوم دولت صهیونیستی است، تمرکز می کند. مساله ای که دلیل آن افزایش شکاف بین اجزای تشکیل دهنده اسرائیل است که می تواند باعث خطر تجزیه و انقراض این رژیم شود.

در گروه بین الملل تیترکوتاه بنا داریم طی سلسله گزارش هایی، گزیده ای از این مطلب مفصل را منتشر کنیم. بخش اول این گزارش شامل تحلیلی کلی بر متن منتشر شده از روزنامه هاآرتص بود که در ادامه به ترجمه متن این روزنامه می پردازیم.

بخش دوم گزارش/ بخش سوم گزارش.

بخش چهارم ترجمه متن روزنامه هاآرتص به شرح زیر است:

دکتر «یاریو موهار»، جامعه شناس و مدیر برنامه عفو بین الملل در اسرائیل، گروه فیس بوک «فدرالیزه شدن اسرائیل - خودمختاری برای جوامع» را اداره می کند او می گوید من تلاش می کنم از طریق جوامع مدنی سیاست مداران را درگیر مساله فدرالیزه کردن اسرائیل کنم.      

دکتر «نشام راس»، محقق «تفکر مدرن یهودی» در دانشگاه «بن گوریون»، یک گروه کوچک اما فعال واتس اپ متشکل از 185 عضو به نام «ایجاد منطقه خودمختار لیبرال و دموکراتیک» را اداره می کند. شرکت کنندگان با هم در مورد چگونگی انتشار ایده فدرالیسم و ​​چگونگی ترویج آن در سیاست فکر می کنند. به همین ترتیب، «اورن توکاتلی»، وکیل، اقتصاددان و کارشناس رسانه، تشکیل گروهی را برای بررسی این موضوع در نظر گرفته است. او می گوید، این یک مسئله مهم با فوریت بالا برای من است، ما باید نیروها را متحد کنیم تا آن را تبدیل به مطالبه ای عمومی که با سیاستمداران نیز پیوند خورده، بکنیم.

اما آیا هیچ حزب سیاسی وجود جرأت دارد ایده اداره اسرائیل به صورت بخش های مستقل را به صورت جدی  مطرح کند؟ و اگر نه، آیا در آینده نزدیک شاهد ظهور حزبی خواهیم بود که این کار را بکند؟ زمانی که با برخی مقامات صحبت کردیم گفتند که منتظر انتخابات محلی دولت در پاییز امسال هستند.

«ساجی الباز»، استاد علوم سیاسی و بنیانگذار سازمانی که فرهنگ سکولار را ترویج می کند معتقد است، در آغاز باید به سمت ایجاد یک منطقه سکولار و خودمختار در منطقه تل آویو حرکت کنیم، با این فرض که به عنوان الگویی برای سایر بخش ها و مناطق عمل کند و به تدریج منجر به تبدیل اسرائیل به بخش های کوچک تر شود و حکومت مرکزی آن را به صورت فدرال اداره کند. از دیدگاه او، تل‌آویو باید تمام تلاش خود را برای گسترش استقلال خود در زمینه‌هایی مانند آموزش و حمل‌ونقل انجام دهد و از درگیری با دولت که در حال حاضر مدیریت مالی را برعهده دارد واهمه ای نداشته باشد. به عنوان مثال، باید بثبت ازدواج مدنی را برای متقاضیان انجام دهد، حتی اگر ازدواج فقط در تل آویو معتبر باشد. سپس، این شهر باید خواهان تجدید نظر در مالیات باشد که باعث ایجاد تداوم سرزمینی ایجاد می شود.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها