اندیشکده هادسون؛

تولد خاورمیانه جدید

تولد خاورمیانه جدید

برخی معتقدند تحولات جدید در منطقه خاورمیانه به دلیل تغییر گرایش کشورهای عربی از آمریکا به سوی قدرت دیگری در جهان نیست، بلکه این کشورها تلاش می کنند استقلال بیشتری در رسیدن به منافع خود داشته باشند.

گروه بین الملل تیترکوتاه- اندیشکده هادسون: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در سخنرانی خود در افتتاحیه اجلاس سران اتحادیه عرب در جده، از رهبران عرب، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، و سپس بشار اسد، رئیس جمهور سوریه که پس از 12 سال عضویت مجدد در این سازمان پذیرفته شد، استقبال کرد.

حضور ولودیمیر زلنسکی دشمن سرسخت روسیه و بشار اسد در جده، پایتخت عربستان، نوید خاورمیانه ای جدید را می دهد. در حالی که سیاست آمریکا و متحدان آن در گذشته بر حفظ نظم امنیتی ایالات متحده متمرکز بود، این نشست سران کشورهایی عربی را در منطقه ای گرد هم آورده است که دیگر نمی توان آن را به راحتی به اردوگاه های که توسط ابرقدرت ها اداره می شوند نسبت داد. مهم ترین چشم انداز جدید برای این کشورها رقابت قدرت و منابع است که همه آنها می توانند برای آن تلاش کنند.

در حالی که رقابت آزاد به خودی خود چیز بدی نیست، چشم انداز یک منطقه آزاد برای همه، خطرات قابل توجهی را به همراه دارد، هم برای منافع آمریکا و هم برای ثبات منطقه. بدون وجود ائتلاف‌ها و قوانین روشن، خطر درگیری های نظامی در منطقه افزایش میابد. در همین حال، ایالات متحده فاقد یک استراتژی منسجم برای مدیریت منافع باقی مانده و کاملا بزرگ خود در منطقه است.

 حتی اگر هدف بلندمدت خروج از منطقه باشد، خروج بی حساب ایالات بر منافع این کشور منطقه تأثیر منفی می‌گذارد و به احتمال زیاد محدود به منطقه خاورمیانه نخواهد بود تاثیری جهانی خواهد داشت.

پکن روی خلاء قدرت به جا مانده توسط ایالات متحده سرمایه گذاری کرده است که اخیراً با میانجی گری توافقی میان ریاض و تهران نمایان شد. دشمنی بین دو پایتخت بیشتر بر اساس تصور ایران از عربستان سعودی به عنوان عامل نظم آمریکا در خاورمیانه است که با وجود فاصله عربستان از آمریکا، دیگر دلیل زیادی برای دشمنی وجود نخواهد داشد.

برقراری مجدد روابط دیپلماتیک عربستان سعودی با سوریه به این معنا نیست که پادشاهی از جنایات مرتکب شده در این کشور چشم پوشی می کند، بلکه اکنون خود را با تهران یا پکن همسو می کند.

در نهایت باید گفت در خاورمیانه جدید به نظر می رسد که متحدان آمریکا از کاخ سفید دور نمی شوند بلکه آنها بیشتر به دنبال منافع ملی خود هستند و هیچ چیز واقعیت های جدید خاورمیانه را بهتر از میزبانی پادشاهی سعودی از ولدیمیر زلنسکی و بشار اسد در جده نشان نمی دهد.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها