اندیشکده موسسه خاورمیانه؛

گام‌های کند شده «پیمان ابراهیم»

یک اتاق فکر آمریکایی در مطلبی آورده که روند عادی سازی روابط میان اعراب و اسرائیل بسیار کند شده و آمریکا، اتحادیه اروپا و شخص نتانیاهو باید تصمیماتی در این خصوص بگیرند.

گام‌های کند شده «پیمان ابراهیم»

گروه بین الملل تیترکوتاه- اندیشکده موسسه خاورمیانه: طی پنج ماه اول فعالیت دولت نتانیاهو، توسعه روابط میان اسرائیل و اعراب کند شده و از طرف دیگر تنش ها با فلسطینی ها افزایش یافته است.

 با وجود مخالفت های منطقه ای با نتانیاهو و ائتلافش، رهبران عرب پیروزی او را تبریک گفتند و تمایل خود را برای تعامل نشان دادند. با این وجود کشورهای عربی پس از شروع به کار نتانیاهو با انتشار بیانیه هایی، نسبت به  اقدامات و سیاست های اتخاذ شده توسط دولت یا وزرای راست افراطی او هشدار داده و آن را محکوم کرده اند.

تعامل به میزان قابل توجهی در سطوح بالا میان اسرائیل و اعراب کاهش یافته، اما همکاری های اجرایی پیگیری می شود و اقدامات کوچک به حرکت رو به جلو در این رابطه کمک می کند.  با پایان یافتن ماه رمضان، آتش‌بس در غزه، و آرام شدن ناآرامی‌های داخلی در اسرائیل، پتانسیل برای تجدید تعامل اسرائیل و اعراب وجود دارد و از هم اکنون نشانه‌هایی وجود دارد که این اتفاق در حال وقوع است.

اگر ایالات متحده این موضوع را در اولویت قرار دهد، این روند چشمگیرتر خواهد بود. این امر مستلزم آن است که نتانیاهو اعتدال بیشتری در مورد مسئله فلسطین از خود نشان دهد، افراط گرایان را در ائتلاف خود محدود کند، و از فرسایش تنش های داخلی عقب نشینی کند.

در مقابل، ایالات متحده باید اجلاس‌های امنیتی منطقه‌ای و «مجمع نقف» را پیش ببرد، بخشی از فلسطینی ها را در تلاش‌های مشترک اسرائیل و اعراب و تلاش‌های عادی‌سازی مشارکت دهد و ابتکار اخیر اتحادیه اروپا برای پیشبرد صلح جامع منطقه‌ای را تشویق کند.

اسرائیل در حال حاضر روابط دیپلماتیک رسمی با پنج کشور عربی دارد: مصر، اردن، امارات، بحرین و مراکش.

مصر اولین کشور عربی بود که در سال 1979 در ازای عقب نشینی اسرائیل از شبه جزیره سینا که در سال 1967 آن را اشغال کرد، پیمان صلح با اسرائیل امضا کرد. اردن در سال 1994، یک سال پس از آن که اسرائیل و سازمان آزادیبخش فلسطین یکدیگر را از طریق اسلو به رسمیت شناختند، دنبال شد. توافقات. پیشرفت به سوی صلح اسرائیل و فلسطین، اسرائیل را قادر ساخت تا با سایر کشورهای عربی روابط برقرار کند، اما این روابط پس از وقوع انتفاضه دوم در سال 2000 قطع شد.

در سال 2020، پس از یک روند تدریجی، توافقنامه ابراهیم امضا شد که باعث شد امارات و بحرین روابط خود را با اسرائیل عادی کنند و سودان نیز نشان داد که در صورت اجازه شرایط داخلی، از این روش پیروی خواهد کرد. همچنین در سال 2020، مراکش روابط رسمی خود را با اسرائیل در دهه 1990 دوباره برقرار کرد. در سال 2022، اسرائیل، امارات متحده عربی، بحرین، مراکش، مصر و ایالات متحده انجمن نقف را برای پیشبرد همکاری های چندجانبه تأسیس کردند.

اسرائیل برای چندین دهه روابط غیر رسمی و پنهانی با اکثر کشورهای عربی داشت. روابط اسرائیل و اعراب به طور سنتی دارای بعد امنیتی قوی است، اما به طور فزاینده ای شامل همکاری های غیرنظامی، اقتصادی و سیاسی نیز می شود.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها